Tappat känslan för hojkörningen

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hej på er jag har ett problem.

Jag har totalt tappat känslan för körningen, sitter stelt och spänner mig på hojen o hänger inte riktigt med i situationen i trafiken. Märker att jag sitter o spänner armarna o lutar mig på dom ist för att slappna av osv..
Flera gånger får jag göra fulkorrigeringar i körningen, glider ut i i svängarna och hojen känns allmänt instabil.

Hade en liknande period förra året då jag nyss tagit lappen, kände vissa dagar att idag ska jag inte vara i trafik för huvudet hänger inte med riktigt. Jag körde inte på några dagar och så var allt fine.

Nu har jag haft så här i snart tre veckor, jävligt krattig körning och inget blir bättre. Det är fortfarande kul att köra men inte lika kul som det borde vara eftersom jag som sagt känner mig lite krattig i körningen.

Försöker ju köra med extra stora marginaler men glömmer bort mig ibland och är tillbaka i kratteriet..

Brukar ni ha såna perioder? Jag antar att det snart går över men det är fan inge kul.
Har haft mindre uppehåll på några dagar lite här o där, det började med att jag märkte att jag körde lite fööör riskfyllt och gjorde puckade omkörningar och höll lite väl hög hastighet när jag kryssade mellan långsammare bilar och nu är det så här. Förjävligt helt enkelt.

Jag har precis pumpat i lite mer luft i däcken 2,5 fram o 2,9 bak för det står det i manualen att det ska vara. Hojen e inte spårstabil tycker jag. Kan det ha att göra med att jag fått touringplatta på bakdäcket efter lite långkörningar??

Bullen, what to do what to do??

Platt bakdäck är ingen höjdare för stabiliteten nej. Det är nog en bidragande orsak. Testa att flytta bak en bit i sadeln också. Det kan göra susen för stabiliteten och möjligheten att kunna slappna av i armarna i kurvor.

sitter stelt och spänner mig på hojen o hänger inte riktigt med i situationen i trafiken. Märker att jag sitter o spänner armarna o lutar mig på dom ist för att slappna av osv..
Flera gånger får jag göra fulkorrigeringar i körningen, glider ut i i svängarna och hojen känns allmänt instabil.
Känner exakt likadant när jag kör på tok över min förmåga. Doktorn rekommenderar att coola ner i trafiken och ta en bankurs.

Sluta vifta med benen och kläm åt runt tanken istället, flytta dig gärna nåra cm bakåt om du sitter helt mot tanken med kulorna. Vingligheten står du troligen själv för, inte hojen. Ge det nåra dar där du försöker sitta still mha ben/mage/rygg istf armhäng vid fartändring så ska du se att det släpper...

Övrigt att tänka på:
Blicken, rikta dit du ska och inte nära hojen, motverkar utglidning i kurvor.
Gaskontroll, i kurvor lägg på gas genom kurvan, motverkar instabil hoj.

Tips besök en knixkurs på t.ex Järfälla för gnugga lite gaskontroll och blick. Är du riktigt ambitiös finns storbanekurser på t.ex Gelleråsen.

Försöker klämma åt med benen hela tiden så mkt jag kan, men min sadel e jävligt glidig så jag kommer ganska fort fram till tanken och får positionera om mig.
Stompgrips kan ju hjälpa till med det iofs.

Pledians: Jag kör liksom inte sjukt fort, saknar bara flytet jag hade för nån månad sedan.
Men eftersom jag känner som jag gör så kanske jag inte behöver köra toksnabbt för att det ska bli över min förmåga just nu.

Men minst bankurs typ knix i sommar ska det bli, ska bara försöka ragga ihop ett gäng som åker över gränsen till sverige där försäkringarna gäller. Hoppas det blir snart iaf :)
O sen någon riktigt bankörning om det dyker upp någon i lämplig tid.

Övrigt att tänka på:
Blicken, rikta dit du ska och inte nära hojen, motverkar utglidning i kurvor.
Gaskontroll, i kurvor lägg på gas genom kurvan, motverkar instabil hoj.

Tips besök en knixkurs på t.ex Järfälla för gnugga lite gaskontroll och blick. Är du riktigt ambitiös finns storbanekurser på t.ex Gelleråsen.

Knixkurs it is!
Jag ska vara så ambitiös som plånboken tillåter i år. Och såklart så måste ju tiden räcka till också :)

Men minst bankurs typ knix i sommar ska det bli, ska bara försöka ragga ihop ett gäng som åker över gränsen till sverige där försäkringarna gäller.

Har Bromma separerat från Sverige:D

(det var därför jag föreslog Järfälla, vilket ju framstår som lite långt om du inte är bosatt i Bromma)

Haha njae, bromma ligger kvar men jag o hojen sover i Oslo nu för tiden.

Återvänder till hemlandet nästa år om inte alla planer går i lås, då blir det en till hoj på blocket o en lååång resa till utlandet, därav plånboksbegränsade ambitioner.

Knix med en GSXR1000 gör ingen människa glad,,, ut på en riktig bana där du får fläska ur den ordentligt, och låter du bli att bromsa hysteriskt utan rullar på in i kurvorna så kommer allt att bli bra.

Det går alldeles utmärkt att gnugga körteknik med i stort sett vilken hoj som helst på KNIX. Det är inte farten som upplevelse som är det viktigaste där.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman