Tappar tvåan!? forts.

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
Tja.

för några månader sen skrev ja mina symptom ja hade. Läs om dom här! (klicka)

I den tråden ansåg ju de flesta att de är dreven som är de som borde bytas.
Men nu, när ja har skruvat i sär motorn och har allt framför mig så är de inget som liksom ser TRASIGT ut nånstans.
Inga drev som saknar tänder eller flisor, inga växelförare som är krokiga.
De är helt. Men använt.
Det som man kan anmärka på är att "ingreppsklackarna" är aningen "kantstötta" men långt i från runda.
Men de kanske räcker att dom inte är helt fyrkantiga?

Kan man dra några nya slutsatser? I så fall vilka och med vilken lösning?

Tack för hjälp!!

svar

Kenta skrev:
Tja.

för några månader sen skrev ja mina symptom ja hade. Läs om dom här! (klicka)

I den tråden ansåg ju de flesta att de är dreven som är de som borde bytas.
Men nu, när ja har skruvat i sär motorn och har allt framför mig så är de inget som liksom ser TRASIGT ut nånstans.
Inga drev som saknar tänder eller flisor, inga växelförare som är krokiga.
De är helt. Men använt.
Det som man kan anmärka på är att "ingreppsklackarna" är aningen "kantstötta" men långt i från runda.

Kan man dra några nya slutsatser? I så fall vilka och med vilken lösning?

Tack för hjälp!!
tjaba! det är med all säkerhet den så kallade "cuttningen" på dreven som är sliten,vet inte x-akt hur dina drev ser ut,men på ena sidan har du tre eller fyra klackar som sticker ut en bra bit.när de blir slitna så ser dom lite rundade ut o då brukar växeln kunna hoppa.på racemotorer brukar man undercuta dreven genom att fräsa av klacken lite grann i en negativ vinkel så att växeln ligger i "hårdare".kolla på drevet till den växel som hoppat o jämför med en annan.lycka till

ktmjacke skrev:
det är med all säkerhet den så kallade "cuttningen" på dreven som är sliten.
Jo. Det stämmer att fasningen på de där klackarna inte ligger helt dikt intill varandra.
Måste de göra de för att att växeln inte ska hoppa ur?

Om jag vore dig så skulle jag nog bita i det sura äpplet och låta nån annan kolla på det. Hitta nån hemmapulare eller åk till en verkstad som jobbar med låder och be dem kolla och ge ett kostnadsförslag.
Fast så är jag kass på att meka också....

Kolla hur "honan" ser ut. DVS där ingreppsklackarna griper in i det andra drevet. Oftast är det rätt rejält sargat där. Skiftgafflarna är svåra att se om de är krokiga eller ej, det räcker med yttepyttelite så greppar inte dreven in. Byt tvåan och sexan på utgående axel, skiftgaffeln, alla circlips på utgående axel. Glöm inte att köpa alla packningar inkl. avgaspackningar också.

Lycka till.

när växlarna hoppar ur är det inte kuggarna som är trasiga, utan just ingreppen som ska låsa fast dreven som är slitna.
Säger jag bara fr tat du ska få läsa det ännu en gång då alla ovan säger samma sak.

Hade liknande problem på kawan...
Där hade den axiella låsningen på ena stocken gått åt pipan,
så den kunde vandra någon mm och det var mer än tillräckligt
för att växels skulle hoppa... :tomten

Kenta skrev:

"Halka ur en växel" beror till 99% på just det där. Vet man med sig att man har stampat på växel-pellen (eller kört omkull) så kan gafflarna vara krokiga. Är hojen väldigt gammal kan spåren i växeltrumman som styr gafflarna vara nötta och inte hålla gafflarna i läge.

Handkör på bänk. Kolla ingreppen. Hur långt klackarna går i. Ett vist svinn är normalt. Men ibland (som på min NS400R) går vissa i endast 3 av klackarnas 6mm. Lösningen för mig blir en kombination av nya drev, undercutting, shimsning(mer ingrepp) och ev lägga på metall på en gaffel(nedsliten men rak).

Jag tror om du kör ett par timmar + kaffe o funderingar, kommer du underfund med exakt vad som bör göras i just din låda. Alla lådor diffar ju liksom.

Lite hållpunkter vid shimsning jag nyss lärt mig.
-Axiellt spel på dreven skall vara 0,3-0,5mm
-Spel, gaffel/spår runt 0.3

F ö, se till att inte shimsa bort frilägen. Saker o ting inte kommer för nära varandra.

EDIT: Och om dreven är dyra så är det bara runt 650:- per drevpar för undercuting.

/Håkan

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN