Tappade hyrd hoj i Thailand

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Hemma efter en vecka med hyrd hoj i nordvästra Thailand. Platser som besöktes var Chiang Mai, Roof of Thailand (Doi Inthanon) m.m.

Efter att ha kört både långt och länge skulle jag kliva av hojen och käka. P.g.a seghet i skallen märkte jag inte hur mycket vägen lutade när jag satte ner foten så hojen la sig på sidan med ett brak. Skador som uppkom var: repig och bucklig tank, repad motorkåpa, en fotpinne gick av och mätarhuset till hastighetsmätaren pulvriserades.

Det var således med viss spännning hojen lämnades tillbaka några dagar senare. Jag berättade vad som hade hänt och de ringde efter en mekaniker som dels besiktigade skadorna, dels testade att hojen fortfarande gick som den skulle. När han kom tillbaka frågade jag vad kalaset kostade... Svaret blev 1300 bath , d.v.s ca 300 kr :) Jag var tvungen att fråga igen och fick samma svar och killen fick då 2000 bath.

Jag hade tur som inte hyrde av en oseriös uthyrare. Firman Mr Mechanic http://www.chiangmai-motorcycle-rental.info/ i Chiang Mai har gott rykte vilket hade tagit rätt på innan. Hade det hänt på ett turistuthyrningsställe som t.ex. Patong Beach hade det kunnat kosta vad som helst mellan 10.000 till 50.000 kr.

I hojhyran ingick försäkring mot personskador och om hojen blev stulen. Självrisken för stöld var 10.000 kr om jag minns rätt. Skador som inträffat på hyrd hoj skulle ersättas fullt ut enligt avtalet.

Bilden nedan är på uthyraren som inte såg ett dugg ledsen ut när jag kom tillbaka med skadad hoj. Hojen är i bakgrunden, en Honda Super Four 400 CC, häftiga grejor :D Den gick dock bra på de kurviga vägarna och de ca 55 pållarna räckte till om man använde växellådan flitigt.

Bifogat

• DSC01141.jpg
    DSC01141.jpg
    88.2 KB · Visningar: 1,161
Last edited:
Du ska aldrig fråga andra andra gång om reparationskostnaden.
Däremot går bra att försöka pruta ner det.

Jäkligt söt uthyrare, me like :tummenupp

Han glömde säga att uthyraren var en kille. :D

En kompis åt mig var i Thailand för ett antal år sedan och körde då av vägen på en hyrd hoj. För han blev det däremot betydligt dyrare, vill minnat att han fick betala kring 15000kr. Blev en dyr semester...

Kan bara säga grattis!
Fick uppleva motsatsen för några år sedan i Sydafrika. Fick tag på en "folkabuss" och körde runt med. Helt ok hyra och den var nästan ny.

Blåögd lämnade jag in den (Hertz eller Avis har glömt vilket) och ut kommer en gubbe med ett block och skriver så pennan glöder.

De "skador han hittade", helt påhittade, kostan pricis lite mer än depositionen som var på rätt mycket pengar, minns jag rätt var det tiotusen eller däromkring. Gick inte att få rätsida på.

Blev blåst helt enkelt.

Ja jag hade tur, räknade med att det skulle kosta 10.000+ kr och var helt inställd på att betala något sådant. Firman hyr mest ut offroadhojar och de läggs ofta omkull. Det kanske är därför just den här firman inte är så jättekänslig när det kommer tillbaka en skadad hoj utan mer ser till hur hojen fungerar.

Last edited:
"Oh, baby.. Du gör mig så styv, så hård."
"Ja, du gör mig detsamma."
"Bröstvårtorna, va? Snälla, snälla, snälla säg att du åsyftade dina bröstvårtor."

Han glömde säga att uthyraren var en kille. :D

Hur är det med bögskräcken i norrland.. Kom igen nu, hon kan väl se söt ut även om det är en han.. :kiss Man måste ju inte få lust mot allt som är en milt mot ögat. Kusingossebarn t ex. :D

Kan bara säga grattis!
Fick uppleva motsatsen för några år sedan i Sydafrika. Fick tag på en "folkabuss" och körde runt med. Helt ok hyra och den var nästan ny.

Blåögd lämnade jag in den (Hertz eller Avis har glömt vilket) och ut kommer en gubbe med ett block och skriver så pennan glöder.

De "skador han hittade", helt påhittade, kostan pricis lite mer än depositionen som var på rätt mycket pengar, minns jag rätt var det tiotusen eller däromkring. Gick inte att få rätsida på.

Blev blåst helt enkelt.

Har du tagit det med Hertz/Avis centralt när du kommit hem. Detta problem har varit uppe i konsumentdebatten och folk har fått tillbaka pengar av kedjan i efterhand. De är rätt rädda om sitt renommé de världsomspännande uthyrarna.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park