Tappade Hjälmen, vad ska jag göra?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Jaha, då var det min tur att drabbas av otur. Lade hjälmen på sadeln som jag gjort 100 gången men denna gången tänkte jag inte på att hojen stodi en backe.... KRAS! :(

Visiret lossnade och gick sönder på två ställen, men det är inte det jag oroar mig mest för.

Sprickor... Jag knackade på stället där hjälmen slog i och sedan på det motsatta stället på andra sidan hjälmen, och jag får för mig att det är lite dovare ton på den sidan som slog i.

Den föll runt 80 cm och slog sen i asfalten, så vad tror ni?

Är det bara att slänga den?
Kan man lämna in den nånstans för undersökning?

Kan ju tillägga att det är en AGV Daystar. Köpte den från touring.se men dom har inga visir till den, inte ens orginalvisir... inte på hemsidan iaf, ska dock ringa dom på måndag.

Help me! :Bugar

Ta ut en ny på hemförsäkringen. 1000kr självrisk. Better safe than sorry, som det så fint heter..

instämmer med ovanståeende, ta ut en ny på hemförsäkringen.

Jag klotade i måndags, kan man ta ut en ny hjälm på hemförsäkringen?

Tror man måste ha en drulle/allrisk försäkring på hemförsäkringen.

En som har tagit ut 3 st hjälmar på Hemförsäkringen

hjälmar som tappas utan något i får bara kosmetiska skador. en tappad hjälm godkänns ju för roadracingtävlingar, det skulle dom inte bli om dom är förbrukade. jag tycker det är jävla larv att ta ut nya hjälmar på hemförsäkringen. det verkar som varenda en gör så nu, och det kommer naturligtvis inte ha konsekvenser för försäkringspremierna. :rolleyes:

Den som godkänner en tappad hjälm gör ett riktigt tjänstefel, den är absolut inte säker efter det att man har tappat den! En hjälm är gjord för att fördela ut kraften vid en smäll och därmed minimera studsen som blir när skallen går i backen. Om man har tappat den så uppstår sprickor i hjälmen och hjälmens skyddande funktion har kraftigt försämrats, men den klarar att ta lättare smällar vilket även keps gör! Så köp en ny hjälm om du vill vara säker på att skallen ska skyddas om du slår i backen! Det är absolut inte larvigt!!!!!!

anja skrev:
hjälmar som tappas utan något i får bara kosmetiska skador. en tappad hjälm godkänns ju för roadracingtävlingar, det skulle dom inte bli om dom är förbrukade. jag tycker det är jävla larv att ta ut nya hjälmar på hemförsäkringen. det verkar som varenda en gör så nu, och det kommer naturligtvis inte ha konsekvenser för försäkringspremierna. :rolleyes:

Det får nog lov att vara en riktigt usel hjälm om den spricker av att falla 80 cm. Jag är rätt övertygad om att hjälmen skyddande egenskaper är oförändrade efter en sån händelse. Den stötupptagande/kraftfördelande skumplasten är ju opåverkad av att hjälmen tappats. Är skalet så illa skadat att hjälmen är farlig framgår det väldigt tydligt om man tittar på det.

Jag landade på skallen i 150 km/h och skalet sprack inte. Smällen var tillräcklig för att knocka mig, så man får förmoda att skumplasten komprimerats och därmed förstörts.

En tappad hjälm är inte automatiskt livsfarlig. Är du osäker, gör ett besök hos din lokala handlare och be dem kolla hjälmen.

Det är absolut inte en usel hjälm som spricker om man tappar den, de hjälmar som är bäst spricker för att fördela ut kraften och skydda skallen, om man nu har något i den att skydda!

Mattias skrev:
Det får nog lov att vara en riktigt usel hjälm om den spricker av att falla 80 cm. Jag är rätt övertygad om att hjälmen skyddande egenskaper är oförändrade efter en sån händelse. Den stötupptagande/kraftfördelande skumplasten är ju opåverkad av att hjälmen tappats. Är skalet så illa skadat att hjälmen är farlig framgår det väldigt tydligt om man tittar på det.

Jag landade på skallen i 150 km/h och skalet sprack inte. Smällen var tillräcklig för att knocka mig, så man får förmoda att skumplasten komprimerats och därmed förstörts.

En tappad hjälm är inte automatiskt livsfarlig. Är du osäker, gör ett besök hos din lokala handlare och be dem kolla hjälmen.

Utropstecken!

Tappar man en tom hjälm från 80 cm och den spricker ÄR den usel. Har man huvudet i den så är det tänkt att den ska deformeras för att absorbera energi, ja.

Sätt hjälmen mellan knäna och kläm till. Om den knakar eller går sönder så är den bara att byta ut. Händer ingenting så är den hel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT