Tappa hojjen i backen.. Nybörjare, tacksam för svar.

Gilseg

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2009
Hoj
Honda Transalp XL600V
Tjena, första inlägget här trist det är ett så dystert ett.

Skulle precis övningsköra med morsan och när jag tog ner hojjen från centralstödet så tappa jag balansen och hojjen gick i backen. Nu råkade vara så att grannens bil stod brevid och min backspegel smekte hans dörr så där blev en liten skråma. Har min försäkring hos IF, de jäklarna har stängt nu och orolig som jag är söker jag svar hos er.. Eftersom jag fortf övningskör går det på min försäkring eller morsans ? Vet att handledaren är ansvarig för körningen så hoppades faktiskt på att de ska gå på hennes för tror hennes är bättre.

En annan sak som orar mig är att jag precis köpt denna hojjen och även om IF har sagt till mig att från och med nu är hojjen försäkrad hos dem väntar jag fortf på papper på om att så är fallet. Ringde och spikade detta med dem i förrgår.

Sist men inte minst, glaset i min kära backspegel gick sönder men i övrigt vare inga problem, går det att byta glas utan att byta hela spegelhållaren ? Känns onödigt att köpa helt nytt när de bara är glaset som är pajj.

Hemskt tacksam för svar..

//Orolig nybörjare!

Ingen trafikolycka så det blir nog smidigare att ta grannens skada på hemförsäkringen och sen pynta backspegeln ur egen ficka.

Blir nog att byta "hela" backspegeln, är nog lättast och det är ju inte så hemskt dyrt har jag för mig... vad har du för hoj`??
Välkommen förresten

Ska man ta det på försäkringen är det väl hojens försäkring som gäller. Att byta bara spegelglas har jag lyckats med på en bil men jag vet inte om det går att köpa löst till en hoj.

trafikdelen på hojjen och det är 1000.- i självrisk

skaffa en ny backspegel vid sidan av.

På och avstigning är trafik och det ska gå på trafikförsäkringen, dvs din grannes bil. Din skada blir ju vagnskada... om du har det.

Din granne kan inte ta det på sin hemförsäkringen eftersom det är ett trafikförsäkringspliktigt fordon. Du kan inte heller ta det på din hemförsäkring av samma anledning.

Det borde inte vara ngt problem med att du inte fått förs.brevet. Dom brukar logga sånt i datorsystem när du "tecknar" den.

Tack för så rappa svar.

Har en Honda Transalp -96.. (ska ut på långresa i europa i 3-4 månader)

Inte riktigt spegelfanskapet jag bryr mig om så mycket hehe. Gillar faktiskt McGyver uppgifter så håller faktiskt på att skära en egen bit som jag tror jag kan få på haha, annars äre ju ingen biggy o köpa nytt nej. Var som sakt mest grannens bil jag oroa mig för.. Blev en pytterepa men men, bull kastrull, varit enre o fotat skiten nu också så ja har dokumenterat repan.. Men men då känner jag mig lite tryggare, sjukt drygt om de hade kostat flera tusen i självrisk.. Det jag var rädd för.. Tack

Känner mig varmt välkommen!

Last edited:
Tack för så rappa svar.

Har en Honda Transalp -96.. (ska ut på långresa i europa i 3-4 månader)

Inte riktigt spegelfanskapet jag bryr mig om så mycket hehe. Gillar faktiskt McGyver uppgifter så håller faktiskt på att skära en egen bit som jag tror jag kan få på haha, annars äre ju ingen biggy o köpa nytt nej. Var som sakt mest grannens bil jag oroa mig för.. Blev en pytterepa men men, bull kastrull, varit enre o fotat skiten nu också så ja har dokumenterat repan.. Men men då känner jag mig lite tryggare, sjukt drygt om de hade kostat flera tusen i självrisk.. Det jag var rädd för.. Tack

Känner mig varmt välkommen!

Det finns fake-spegelglas på i de flesta biltillbehörsbutiker. Man köper ett a4 ark och skär till en kopia av spegelglaset, sedan klistrar (medföljer) men det på det spruckna glaset. Jag har gjort det på bilbackspegel och det blev så bra att det sedan aldrig blev av att fixa permanent.

man kan ju alltid trixa lite med hur händelsen faktiskt inträffade =) . Det kanske var någon som någon som puttade ikull hojen å sen stack där ifrån. Då går det väl på trafikförsäkringen?

App app. inte ljuga! Kom ihåg hur det gick för Pinoccio och hans näsa!

Hör med grannen om du kan göra upp det med honom direkt istället för att blanda in försäkringsbolaget då? Har du självrisk på ?3000-4000? lr nått kanske det lönar sig att be nån lackfirma lacka om hans dörr istället för att försäkringsbolaget gört? Vad vet jag:)
Välkommen!

Hojens försäkring gäller

Ingen trafikolycka så det blir nog smidigare att ta grannens skada på hemförsäkringen och sen pynta backspegeln ur egen ficka.

Det är helt klart en "skada i följd av trafik" och således en trafikolycka. Ordet trafikolycka förknippas med en jävla smäll följt av en satans ångest och massa plåtskador som helst ska toppas av brutna ben och "whipsmashskador".

Men det är DIN hoj som orsakat skadorna på motpartens fordon så det är din
försäkring som täcker repan på bilen.

Det stämmer att när du övningskör så är det lärarens körkort som gäller för din övningskörning. Men det är därmed inte sagt att det är hennes fordon som ska ersätta skador som ditt fordon orsakat.

Hemförsäkringen gäller aldrig för skador som inträffar med trafikförsäkringspliktiga fordon.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing