Tankmonterad GPS?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Någon som kör med och har en åsikt?

Min tanke var att få lättare koll på att hitta nya vägar när man är ute och snurrar där korna betar :D.

De bästa vägarna är ju inte direkt de man råkar på när man följer skyltarna mot E4, och att stanna, läsa karta, och försöka minnas vart fan man skulle är rätt svårt.

Dessutom har vi ingen GPS i bilen, så en mobil gps som det finns fäste mot skruvarna i tanklocket för OCH med sugproppsfäste till bilen vore en kanoninvestering.

Hur bra/dåligt funkar det? Är det prylbögslyx eller skönt att ha om man vill lära sig nya vägar?

GPS är bra, men montera den inte på tanken. Montera den så du kan ha koll på den och vägen samtidigt.

GPS är bra, men montera den inte på tanken. Montera den så du kan ha koll på den och vägen samtidigt.

Ehh.. Vart skulle det vara :va? Finns liksom ingen instrumentbräda direkt!

Tanken är inte att jag ska stirra på den.. Utan att jag ska kunna ha den som en extremt lättillgänglig karta som ständigt har rätt sida uppe. (Och att man får massa tuffa fakta som högsta fart, snittfart, sträcka etc..)

Att stanna, ta av sig en ryggsäck eller öppna sadeln för att ta fram en karta, hitta var man är, hitta var man ska, passa på att pissa, stänga igen allt och åka tar alldeles för lång tid för att jag ska göra det. En GPS känns som vägen till att göra det så enkelt att man bara kan sakta ner, titta snabbt.. eller stanna och zooma in/ut och kolla läget och sen åka igen.

För längre resor kan man ju slänga ett öga på den inför korsningar och så. Men det har jag ju klarat i 10 år utan GPS så det känns overkill. Syftet är som sagt att kunna hitta småvägar som man annars inte vågar chansa på. (Med risk för att det blir mkt grusvägar då :näsblod)

Ehh.. Vart skulle det vara :va? Finns liksom ingen instrumentbräda direkt!

Tanken är inte att jag ska stirra på den.. Utan att jag ska kunna ha den som en extremt lättillgänglig karta som ständigt har rätt sida uppe. (Och att man får massa tuffa fakta som högsta fart, snittfart, sträcka etc..)

Att stanna, ta av sig en ryggsäck eller öppna sadeln för att ta fram en karta, hitta var man är, hitta var man ska, passa på att pissa, stänga igen allt och åka tar alldeles för lång tid för att jag ska göra det. En GPS känns som vägen till att göra det så enkelt att man bara kan sakta ner, titta snabbt.. eller stanna och zooma in/ut och kolla läget och sen åka igen.

För längre resor kan man ju slänga ett öga på den inför korsningar och så. Men det har jag ju klarat i 10 år utan GPS så det känns overkill. Syftet är som sagt att kunna hitta småvägar som man annars inte vågar chansa på. (Med risk för att det blir mkt grusvägar då :näsblod)

Ska du använda den på det sätt du beskriver, att stanna till och titta på den, då kan du ju lika gärna ha en KPT. :)

Jag monterade min i fästet till kopplingshandtaget. Monteringssatsen innehöll ett fäste, en led och en GPS-hållare, så man kan vrida den lite hur man vill. Har därmed koll både på vägen och GPS:en.

Last edited:
På Blackbirden jag hade för tre år sedan monterade jag gps:en på tanken med samma original-sugkoppsfäste som jag använde i bilen.

Man blir förvånad hur jäkla hårt dom där sugpropparna sitter om man ser till att det är rent och man fuktar dom lite innan man sätter fast dom.

Montera bara ett 12v-uttag under sadeln så kan du flytta hela gps:en med fäste och allt mellan bilen och hojen på några sekunder. :tummenupp

Ska du använda den på det sätt du beskriver, att stanna till och titta på den, då kan du ju lika gärna ha en KPT. :)

Jag monterade min i fästet till kopplingshandtaget. Monteringssatsen innehöll ett fäste, en led och en GPS-hållare, så man kan vrida den lite hur man vill. Har därmed koll både på vägen och GPS:en.

KPT :va

Kan man montera den direkt i styret alltså eller menar du i beiintligt fäste till kopplingshandtaget?

Jag har ju hydralkoppling så det sitter lite extra godis där.. Sen vet jag inte om jag är så sugen på att ha saker som i närheten av "viktiga rörliga delar" om nåt skulle lossna eller så... Att titta på både på väg och GPS är omöjligt, däremot kan man flytta blicken mer eller mindre snabbt. Men efter 3 år utan backspeglar är min syn på det att det är en vane och planeringsfråga.

På Blackbirden jag hade för tre år sedan monterade jag gps:en på tanken med samma original-sugkoppsfäste som jag använde i bilen.

Man blir förvånad hur jäkla hårt dom där sugpropparna sitter om man ser till att det är rent och man fuktar dom lite innan man sätter fast dom.

Montera bara ett 12v-uttag under sadeln så kan du flytta hela gps:en med fäste och allt mellan bilen och hojen på några sekunder. :tummenupp

Vet inte om jag vågar lita på det ändå. Duken har en tendens att ha ett hjul i taget i backen, så ett par skruvar sitter nog fint.

12V... Jag hade nog tänkt köra den med batt. Har handGPS till båten, och den håller typ 15-20 timmar utan vidare på 4 AA-batterier. Även om det blir nästan hälften med en större skärm och så, så är det helt ok för att slippa dra el från mitt stackars batteri.

Last edited:

Kan man montera den direkt i styret alltså eller menar du i beiintligt fäste till kopplingshandtaget?

Jag har ju hydralkoppling så det sitter lite extra godis där.. Sen vet jag inte om jag är så sugen på att ha saker som i närheten av "viktiga rörliga delar" om nåt skulle lossna eller så... Att titta på både på väg och GPS är omöjligt, däremot kan man flytta blicken mer eller mindre snabbt. Men efter 3 år utan backspeglar är min syn på det att det är en vane och planeringsfråga.

KPT = Karta-På-Tanken.

Japp, det kan man.

Har också hydraulisk koppling och det fungerar hur bra som helst att ändå ha den där. Kan se ifall jag kan ta ett kort på hur det ser ut när jag kommit hem ikväll.

Jag har min GPS fastsatt på varvräknaren med de sugproppar som ingick i paketet. Det funkar kanon!
Jag provade att ha den i en tankväska tidigare men det funkade inte jag fick ändå stanna för att titta på den.

Jag skruva fast min GPS på den befintliga styrdämparen på CBRen (fanns två gratis fästskruvar där), antagligen får du snickra lite jälv om du ska få fast den där du vill ha den.
Märkte dock att belysningen i skärmen inte förslår lång när solen ligger på rakt ovanifrån på en vanlig bil-variant.

edit:fluffig: men då ser man ju inte varvräknaren? :näsblod

Vet inte om jag vågar lita på det ändå. Duken har en tendens att ha ett hjul i taget i backen, så ett par skruvar sitter nog fint.

12V... Jag hade nog tänkt köra den med batt. Har handGPS till båten, och den håller typ 15-20 timmar utan vidare på 4 AA-batterier. Även om det blir nästan hälften med en större skärm och så, så är det helt ok för att slippa dra el från mitt stackars batteri.

Om man köper en GPS som är avsedd för MC-bruk (och således inte blir förstörd vid första duggregnet) så brukar det följa med ett fäste för styre som borde gå alldeles utmärkt att använda.

Vad gäller batteri så tänker i vart fall jag ordna strömförsörjning när jag klämmer på GPS på min hoj. En standalone GPS av valfritt märke klarar inte sådär värst många timmar innan batteriet tar slut. TomTom anger att deras Rider 2 ska klara 5 timmar på en laddning men jag skulle inte lita på det. Dessutom slipper man ju fundera på om den är fullladdad innan man ska dra iväg. Fästet som följer med tror jag innehåller laddningsanslutning så man kopplar bara in den till hojen och när man sätter i GPS:en i fästet så laddas den.

Har sett många med sportisar som monterat sin GPS med ett kulledsfäste. Verkar funka bra, men visst kommer den sticka upp lite till vänster ovanför styret....

Sen räcker det ju med en bit gladpack och en gummisnodd för att få en vädertålig GPS. ;)

Aaaaah, min herre menar så. :yoparty

Då skulle jag defenitivt lösa det med ett par skruvar, OCH en fångstlina, så inte gps:en hoppar ur fästet och far iväg.

Ang. batteri och ström så rekommenderar jag på det varmaste att skaffa en gps som man kan köpa mc-fäste med strömförsörjning till och koppla det fästet till batteriet.

En modern gps drar inte många mA, så batteriet lär inte märka av det på något negativt sätt.

Bra länk, dessvärre bara saker till offroad och touringmodeller.

Det står inte vad du har för hoj för det första. Åtgärda?

Hur som, det finns universal. Kompisen har ett fäste som passar som em smäck på hans blackbird och den finns inte heller med. Maila iväg en fråga åt dom så ska du se att det löser sig.

Edit: såg att Steffo_b redan svarat och att det framkom att du skulle ha den på en SD.

Jag vet inte vad som följer med till TomTom, men till Garmin följer fäste för montering på styret med, och fäste till bilen. Jag kör med en Garmin Zumo, och alla fästen och kablar följer med. En vanlig bil gps är inte att tänka på till hojen, dom klarar varken vibbarna eller fukten.

1. Åker SuperDuke
2. Ibland på ett hjul
3. Behöver inte timmars batteritid, det viktiga är att inte batterier blir dyrare än soppa. Behöver inte åka med den jämt, mest om man vill mäta fart/sträcka eller främst hitta nya vägar (och när man väl åkt den en gång så hittar man ju)
4. Har faktiskt lite problem med batteriet redan nu, så jag är starkt tveksam till att offra ännu mer på el-leksaker. (Och tro mig, det är INTE den roligaste av hojar att försöka springa igång)
5. Har GPS på båten också, och använder den till 99% bara för att visa "fart över grund" och klockan. Så det är inget prylbögsköp, sagt av erfarenhet då jag överköpte båt-GPS:en rejält.

Vill att tjejen ska kunna ha samma i bilen bara.. för mitt behov är rätt litet egentligen. Tanken var att köpa en till henne, och då slog det mig att jag skulle kunna använda samma. Där är början till historien.

I Bike Touring eller vad f-n senaste nummret hette hade dom en liten GPS test, jag vet dock inte om dom kollade på batteritider och fästanordningar, då jag bara snålläste den hos en kompis.

Jag skulle ABSOLUT koppla 12V till GPS'en, så mycket drar den inte att du får springa igång hojen sen, förövrigt är det väl bara att koppla laddsladden på en säkring som bara har ström då hojen är igång?

Det skulle bara vara så jävla surt att bli utan ström när man har kört den där roliga grusvägen en timme och inte hittar närmaste vägen hem...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman