Tankeställare körning under bro/tunnel

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
GiXXer -02
Fick mig en tankeställare igår påväg hem från jobbet.
Inte funderat så mycket på det tidigare, men efter händelsen igår kommer jag nog alltid ha det i åtanke.
Kör aldrig i närheten av lastbil inunder viadukt, bro samt ev tunnel.

Jag körde som tur var bilen till & från jobbet igår, pga dåligt väder. På vägen hem låg jag bakom en lastbil, för att notera, på väl tilltaget avstånd och endast 50-väg. Lastbilen kör in under en viadukt, men har glömt fälla ner container kranarna ordentligt på släpet och det slår i ordentligt i betongbalkarna i taket. Jag hinner bara reagera på en jävla smäll och stunden därefter rasar det betong över hela bilen. Motorhuv och vindruta tog dem största stenarna, på resten av bilen var det bara "småsten" i cm storlek.

När jag åkte från platsen kom jag att tänka på... Tänk om jag kört hojen där bakom istället?? :gnissla
Bara dem stora betongdelar som ramla ner på asfalten skulle göra att hojen trolgen slagits omkull...i värsta fall glidit in i lastbilen som stannar kort därefter, om man nu skulle klarat sig från att få betongregnet över sig :näsblod

Som ingen kan gått ouppmärksam ifrån är att det skett väldigt mycket olyckor där folk skadats svårt och även mist sitt liv hittills i år.
Vill dela min nya tankeställare av erfarenhet till alla er andra hojåkare.
MYCKET väl tilltaget avstånd till lastbilar som går in under viadukter och tunnlar. Vi ska inte bli färre och färre motorcyklister, utan flera och flera så vi något litet att säga till om vid nästa avgift eller skatt staten bestämmer sig för att straffa oss med.

/ Bodin

fy fan!
vilken rysare!
inget man tänker på i vanliga fall!
men när du säger det så, är det oftare och oftare man läser om lastbilar som åker in i broar för att dem inte kommer under!
hoppas inte det blev mer än lackskador på varken dig eller hojen!

//Robin

Ha snacka om tur.. tror det för att folk är ju mer stressade idag. Märker bara på dem 20 år jag har varit i trafiken. Sen alla polacker och andra utländska chauförer som kör på våra vägar.vissa kör ju som dem snott lastbilen. praktexemplet är ju tingstads tunneln i gbg . Att det inte dör folk där varje dag är ju rena undret .

Hur gick det dig och bilen då?

Ha snacka om tur.. tror det för att folk är ju mer stressade idag. Märker bara på dem 20 år jag har varit i trafiken. Sen alla polacker och andra utländska chauförer som kör på våra vägar.vissa kör ju som dem snott lastbilen. praktexemplet är ju tingstads tunneln i gbg . Att det inte dör folk där varje dag är ju rena undret .

Och det är det inte många svenskar som gör, menar du?

Utländska chaufförer kör sällan containerbil med kran.

Senast igår skällde jag ut ett pucko till inhemsk lastbilschaufför som låg så nära
framförvarande personbil att han stressade vederbörande till en omkörning
över heldraget OCH BACKKRÖN!!

Senast igår skällde jag ut ett pucko till inhemsk lastbilschaufför som låg så nära
framförvarande personbil att han stressade vederbörande till en omkörning
över heldraget OCH BACKKRÖN!!

Om man gör en omkörning över heldragen linje vid ett backkrön ska man inte ha körkort, sen kvittar det om du har en lastbil i röven.

Visst finns det många av 'oss' som kör som idioter men oj oj oj vad många bilister som skulle tagit bussen istället för bilen om jag fått bestämma.

Fan vad massa snack om polacker hela tiden!
Och jag som har en polskreggad MC i Sverige :D, kanske därför ingen hälsar på mig! :näsblod

Det finns många faror när det gäller broar. Själv råkade jag ut för busungar när jag körde under bron på Rosengård i Malmö med MC. Stenen som busungarna tycket var rolig att släppa från bron träffade min fot. Men en bamse var det, det såg jag sedan när stövel och strumpa tagits av där hemma. Lite skoj fick jag också ha, ungarna jagades så rövhålen gick som en kolv i en r6:a :D

Varberg för några år sedan: en lastbil flyttade på en järnvägsbro med sin uppfällda kranarm. Minuterna senare kom tåget och spårade givetvis ur.
Endast lindriga personskador turligt nog.
Farliga killar, de där lastbilschaffisarna.

Fick mig en tankeställare igår påväg hem från jobbet.
Inte funderat så mycket på det tidigare, men efter händelsen igår kommer jag nog alltid ha det i åtanke.
Kör aldrig i närheten av lastbil inunder viadukt, bro samt ev tunnel.

Jag körde som tur var bilen till & från jobbet igår, pga dåligt väder. På vägen hem låg jag bakom en lastbil, för att notera, på väl tilltaget avstånd och endast 50-väg. Lastbilen kör in under en viadukt, men har glömt fälla ner container kranarna ordentligt på släpet och det slår i ordentligt i betongbalkarna i taket. Jag hinner bara reagera på en jävla smäll och stunden därefter rasar det betong över hela bilen. Motorhuv och vindruta tog dem största stenarna, på resten av bilen var det bara "småsten" i cm storlek.

När jag åkte från platsen kom jag att tänka på... Tänk om jag kört hojen där bakom istället?? :gnissla
Bara dem stora betongdelar som ramla ner på asfalten skulle göra att hojen trolgen slagits omkull...i värsta fall glidit in i lastbilen som stannar kort därefter, om man nu skulle klarat sig från att få betongregnet över sig :näsblod

Som ingen kan gått ouppmärksam ifrån är att det skett väldigt mycket olyckor där folk skadats svårt och även mist sitt liv hittills i år.
Vill dela min nya tankeställare av erfarenhet till alla er andra hojåkare.
MYCKET väl tilltaget avstånd till lastbilar som går in under viadukter och tunnlar. Vi ska inte bli färre och färre motorcyklister, utan flera och flera så vi något litet att säga till om vid nästa avgift eller skatt staten bestämmer sig för att straffa oss med.

/ Bodin

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...