Tankar kring utrustning

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Hejsan allihop, har nu äntligen bestämt mig för att göra slag i saken och ta mitt mc-kort (jahapp, nu var det sagt, och nu blir jag utslängd från forumet med huvet före). Har bestämt mig för en XT 660 R därför att den verkar vara en omtyckt, driftsäker och lättkörd maskin (iaf den jag provkörde), ska således ha den cykeln både till att övningsköra på och till uppkörningen + bus på egen hand när jag fått kortet (och inte helt osannolikt på nån enslig grusväg innan jag har kortet i hand också, men säg inte det till nån). Det var off-topic, nu on-topic:
Utrustning, jag har sedan tidigare farsans "avlagda" integralhjälm, BMW system (den öppningsbara hjälmen som snuten har) som är bekväm och i bra skick, med en ny inredning så är den som ny, har även tänkt skaffa crosshjälm och glasögon för grusåka, någon som har tips på en hjälm som passar bra för de som har lite avlångt/smalt huvud?
Sedan stövlar, har slängt en del blickar på Sidi Crossfire S.R.S, crosstövlar med tanke på att reglagen på XT är ganska små och de stövlarna verkar vara smidiga, jag har dock inga möjligheter att provköra med dem så därför frågan till er: Hur funkar de för lite längre turer? Bekvämt eller som att ha benet i ett skruvstäd efter två timmar? Samt hur pallar de vatten? Täta?
Ytterligare så letar jag efter en bekväm ryggplatta av västmodell, jag är 183 cm lång, tips?
Hoppas mina nybörjarfrågor inte tröttar ut er ;)

En XT660 fyller väl inte kraven för uppkörningsfordon? Eller var det A-begränsat du siktar på?

En XT660 fyller väl inte kraven för uppkörningsfordon? Eller var det A-begränsat du siktar på?

Jodå, den ska fylla kraven för "tung" mc, saxat från körkortsportalen.se:
A (begränsad effekt)

motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.
A (obegränsad effekt)

motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

och då XT:n har 35,3 original (enligt transportstyrelsen) så ska det väl duga?

Du kan ej köra upp för obegränsat kort på en XT660. Den är för svag.

>600 cc och >40 hk är det som gäller.

och 660:n har ju både 660 cc och 47 hk original så då ska det ju vara lugnt?

edit: se min post längre upp, för obegränsad ska kW/kg överstiga 0,16 (enligt transportstyrelsen)
XT:n har en skattevikt på 180 kg och 35,3 kW, 35,3/180 = 0,19 kW/kg

Last edited:
Som plåtniklas säger så måste uppkörningsfordonet ha minst 600cc och 40kW (XTn har 35 om jag minns rätt) alt. 700cc och 35kW

My bad. 40 kW ska det såklart vara.

nädå, my bad, transportstyrelsen har tydligen skitit sig på tummen och skrivit en regel på första sidan och en annan när man går in mer specifikt, det ändrades tydligen i april i år, hur som, det är en XT jag kommer åka på när jag väl har kortet då jag tycker cykeln jag övar på just nu är lite väl mycket "lok" - yamaha wildstar, men å andra sidan kommer väl XT:n kännas som en moped jämfört med den vad gäller storlek och tyngd...

nädå, my bad, transportstyrelsen har tydligen skitit sig på tummen och skrivit en regel på första sidan och en annan när man går in mer specifikt, det ändrades tydligen i april i år, hur som, det är en XT jag kommer åka på när jag väl har kortet då jag tycker cykeln jag övar på just nu är lite väl mycket "lok" - yamaha wildstar, men å andra sidan kommer väl XT:n kännas som en moped jämfört med den vad gäller storlek och tyngd...

Nej dom har inte skrivit olika regler utan det är att det skiljer på vad som kräver obegränsad behörighet att framföra och vad för något som krävs för att du ska få köra upp för obegränsad behörighet.

Detta för att man inte ska få köra upp på en 125a med 26kW för att få behörighet till t.ex. en litersporthoj, kan jag tänka mig.

Regeländringen har dock inte påverkat dig något då det nya ska finnas vid sidan av det gamla ett tag framöver.

Nej dom har inte skrivit olika regler utan det är att det skiljer på vad som kräver obegränsad behörighet att framföra och vad för något som krävs för att du ska få köra upp för obegränsad behörighet.

Detta för att man inte ska få köra upp på en 125a med 26kW för att få behörighet till t.ex. en litersporthoj, kan jag tänka mig.

Regeländringen har dock inte påverkat dig något då det nya ska finnas vid sidan av det gamla ett tag framöver.

ok, då är jag med, som tur är så har ju körskolorna också cyklar man kan åka på, om inte annat får jag väl ta farsans fat boy och köra upp med, men jag misstänker att provgubben/tanten får spel om man kommer med den och öppet vance and hines big radius =/

edit: men, nog om det, tankar kring utrustningen?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026