Tandskydd för racing?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej på er,

Är det någon som använder tandskydd när ni kör på bana? Man kan ju se en del MotoGP-förare som plockar i och ur tandskydd men jag har aldrig träffat någon här hemma som kör med det.

Är själv kanske lite av nörd när det gäller skydd, (e man 40+ så går man ju sönder lite lättare än 20-åringarna..... ) så jag funderar på om jag skall skaffa det. Om det behövs.

Det enda jag har hittat hittills på nätet, om vi räknar bort boxningstandskydd som man formar hemma själv, så är det ett märke som heter OPRO från England. Kostar ca 2000 kr att få dem gjutna efter sina tänder i Stockholm och 2 veckors leverans ca.

Någon som har erfarenhet?

Edit:
Hittade följande text hos en annan leverantör:
Tests show that using a mouthguard in athletic events helps with body balance and strength by proper jaw alignment, reduces impact leading to concussion and obviously protects your teeth.

Edit 2:
Hittade lite länkar:
http://www.dirtygirlmotorracing.com/articles/mouthguards.html

http://www.opro.com/home.asp?CountryCode=1&DV=-1&ws=0&WSI=1&PM=O

https://www.shockdoctor.com/mouthguards

Last edited:
Snällt att skaffa tandskydd åt raringen! Det är det minsann inte alla wifebeaters som gör :)

Jag tror den främsta orsaken till att vissa använder det är för att avlasta käkarna och att inte bita/gnissla sönder tänderna under körning. Det har såklart en viss skyddande funktion vid vurpa om hjälmen går i hårt också, så att tänderna inte slår ihop eller du biter av tungan. Har ett par bekanta som använder det just av första anledningen.

Jag tror den främsta orsaken till att vissa använder det är för att avlasta käkarna och att inte bita/gnissla sönder tänderna under körning. Det har såklart en viss skyddande funktion vid vurpa om hjälmen går i hårt också, så att tänderna inte slår ihop eller du biter av tungan. Har ett par bekanta som använder det just av första anledningen.

Ja, jag har också läst att det är en av anledningarna, förutom att skydda tänderna. Det jag blev lite förvånad över var att div utredningar visar att antal tillfällen då motorcyklister (framför allt crossåkare) blir medvetslösa vid en krasch minskar med upp till 50%.... Och det låter ju bra. :)

Ja, jag har också läst att det är en av anledningarna, förutom att skydda tänderna. Det jag blev lite förvånad över var att div utredningar visar att antal tillfällen då motorcyklister (framför allt crossåkare) blir medvetslösa vid en krasch minskar med upp till 50%.... Och det låter ju bra. :)

Har inte provat det på mc men väl på kampsportsträning och det är ingen konst att fixa själv!

Köpte mitt på en sportaffär i hockeyavdelningen och du doppar det bara i varmt vatten och sen in munnen och bit ihop och sug sen ner i kallt vatten för att fixeras!

Du kan göra det hos tandläkare och då kostar det 4000:-!

Vid min olycka slog jag ihop käken så att en tand fick dras ut, och två andra blev av med lite flisor.

Så att: Tandskydd = bra skit! Åtminstone vid bankörning.

Då ska tandskydd skaffas!

Har redan slagit ut en tand vid en innebandy match och tidigare när jag tränade boxning hade jag tandskydd så det är nog igen dum ide :)

Mitt förra tandskydd köpte jag i en träningsbutik och gjorde som Aryey beskriver, funkade kanon!

Ett tips är att ha is i munnen en stund innan man stoppar det varma skyddet så man inte bränner sig och avsluta med att suga upp kallvatten med sugrör för att fixera det.

Har inte provat det på mc men väl på kampsportsträning och det är ingen konst att fixa själv!

Köpte mitt på en sportaffär i hockeyavdelningen och du doppar det bara i varmt vatten och sen in munnen och bit ihop och sug sen ner i kallt vatten för att fixeras!

Du kan göra det hos tandläkare och då kostar det 4000:-!

Jag har också använt sådana som du värmer o formar själv tidigare vid fighting men jag tycker de är för klumpiga för att ha när du kör hoj. Hjälmen klämmer på kinderna redan och skall du in med ett sådant tjockt tandskydd som de säljer i sportaffärerna så blir det trångt...

4000 kr tror jag inte du behöver betala, jag har haft bettskena mot tandgnissling och det kostar inte så mycket. Typ 2700 tror jag den kosta sist. Men vid hojkörning så bör du ha dels ett formgjutet och dels skall det vara mjuk, och den kombon tror jag inte du kan få hos en vanlig tandläkare. Dessutom behöver i alla fall jag en tunnare än de man kan göra själv.

Efter att ha läst lite så skall jag i alla fall skaffa ett väl fungerande. Tänder, inte bli medvetslös osv är väl värt pengarna.

De här har jag använt när jag fipplat runt på hockeyplan. Det enda man får tänka på är att inte bita ihop för hårt när man formar dem, för då kan man bita igenom skyddet. Annars sitter de bra, är inte alls stora eller klumpiga, ger tillräckligt skydd mot bettskador och priset är svårt att slå. Det är nog dags att flytta det från skridskoväskan till hjälmväskan...

http://www.intersport.se/pro-touch-tandskydd-vit-p43123

(Nej, jag arbetar inte på Intersport...)

Jag har kört med tandskydd några år nu. Började när en kompis bet sönder några tänder i en krasch.
Använder den billiga sorten man formar själv och har hårdtestat med några rejäla krascher utan tandproblem iaf.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti