Jag har haft några olika varianter, först folktandvården, där en kraftigt byggd skäggig dansk dam grundlade min ovilja mot tandläkarbesök i sjuårsåldern,
sedan en privat tandläkare i ett par år,
militärtandläkare av det mindre nogräknade slaget,
en flytt,
folktandvård till att börja med,
sedan lärde jag känna en privat tandläkare genom min hobby, han tog väl hand om mig och gav mig skäliga priser, botade nästan min ovilja att gå till tandläkaren, men sålde sedan sin praktik för att gå i tidig pension,
den som tog över hans praktik skinnade mig,
och nu senast folktandvård.
Hittils känns det som att foktandvården lurar mig minst pengamässigt, gör bra jobb, och är mest lättilgänglig, men hos samtliga har jag fått lagningar som släpper efter ett tag, det enda som sitter som berget är amalgamet som folktandvården tryckte dit innan det blev förbjudet.
Jag har faktiskt inte så många hål i tänderna, men jag har fått göra om flera av lagningarna, och dessutom min favorit, dra ut visdomständer
En av visdomständerna drog jag hos min kompis, han hade bokat in mig klockan tre, när han sa åt sköterskan att avboka hon som skulle komma dit klockan halv fem insåg jag vidden av ingreppet....
Den jävla tanden hade rötter som metkrokar, åt alla håll, så den fick han skära ut ur tandköttet på mig, klyva, och plocka bitarna en och en...