Tajmning Hayabusa kammar

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
Vad är dom optimala (max toppeffekt) värdena för utbytes Kent cams kammar till hayabusa?

Vi kollade idag min brors kammar och dom stod på:
IN 101,5
EX 104,25

Kändes inte optimalt eller?

104/104 är mer lagom för turbo, insuget ännu lite högre för sugmotor, typ 108 eller så beroende på växlingspunkt.

104/104 är mer lagom för turbo, insuget ännu lite högre för sugmotor, typ 108 eller så beroende på växlingspunkt.

Ingen turbo på denna hayabusa.

Så då är IN 108 EX 104 mer lagom.?
Nån som vet om det ger nått, dvs värt att skaffa ställbara kamdrev?

Last edited:
Ingen turbo på denna hayabusa.

Så då är IN 108 EX 104 mer lagom.?
Nån som vet om det ger nått, dvs värt att skaffa ställbara kamdrev?

Har ni ändå gjort er mödan att lägga pengar och tid på en uppsättning Kentcams så är det både snabbt och billigt att ha en mekanisk verkstad att slotta upp dreven lite. Alternativt går det att slotta upp dem själv med dremeln.

Fast kolla med Kentcams vilket lobcentrum de rekommenderar kan ju skilja sig från vad som är lämpligt för orginalkammarna.

Har ni ändå gjort er mödan att lägga pengar och tid på en uppsättning Kentcams så är det både snabbt och billigt att ha en mekanisk verkstad att slotta upp dreven lite. Alternativt går det att slotta upp dem själv med dremeln.

Fast kolla med Kentcams vilket lobcentrum de rekommenderar kan ju skilja sig från vad som är lämpligt för orginalkammarna.

Dreven sitter pressade på kammen så det är lite små trixit att fixa själv.

105in/105ex brukar vara på modernare Suzuki sugmotorer normalvärden som används,funkar kanske allra bäst.Har själv en 01' gsx-r1000 med yoshimura stage R kammar som är till K5-K6 modellen , yoshimura ger 105in/110ex värden men jag justerade till 105/105 och fick ett jävla bra bottenvrid.Vi har här i Finland experimenterat just med Haybusa motorer som har fått slipade Gsx-r1000/Yoshimura profiler och funkar mycket bra:tummenupp

Jeg har laborert litt med lobesenter på hayabusa og det ser ut til at jo lavere lobecenter på innsug jo bedre. Selvsagt avhengig av klaring mellim ventil og kolv men ned mot 102 burde ikke være problem. Du mister 2-4 hester på topp men du tjener dem inn på mellomregisteret. En ulempe med lave lobesenter er stort overlap og det kan medføre en ujemn gange på tomgang hvis kammene er veldig "hvasse". På Avgas så ser det ikke ut til at det betyr noe om det er 104 eller 108 grader lobesenter. Den bruker jeg å ha på 106-107 av gammel vane.

Jeg har laborert litt med lobesenter på hayabusa og det ser ut til at jo lavere lobecenter på innsug jo bedre. Selvsagt avhengig av klaring mellim ventil og kolv men ned mot 102 burde ikke være problem. Du mister 2-4 hester på topp men du tjener dem inn på mellomregisteret. En ulempe med lave lobesenter er stort overlap og det kan medføre en ujemn gange på tomgang hvis kammene er veldig "hvasse". På Avgas så ser det ikke ut til at det betyr noe om det er 104 eller 108 grader lobesenter. Den bruker jeg å ha på 106-107 av gammel vane.

Fin fint då har vi koll på läget :tummenupp

*/ ?>
Back