Tack så mycket för alla de snabba svaren! Särskilt tack till Ljunghusen för det erbjudandet! Har dock inte bestämt vilken det blir än så får se om den jag köper är strypt eller ej. Jag vet tyvärr inte hur den är strypt då jag inte frågat om det.
Såg precis en annons där säljaren t.o.m. skrev ut att den var reggad till 37kW för billigare försäkring men att strypningarna var borttagna sedan länge. Den där killen hade t.o.m. besiktigat den så.
Är det verkligen lagligt? Eller är kanske snarare så att man inte får någon ersättning av försäkringsbolaget vid en krasch.
Jag har hört skrönor om ett ställe som strypte motorcyklar på den tiden genom att bara sätta en liten stopp på gaswiren, så att det inte gick att gasa fullt. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag dock inte. Men strypningar brukar ofta inte vara så svåra att avlägsna, bara några brickor i avgassystemet eller så.
De flesta försäkringsbolag försäkrar hojar på ostrypt effekt. Och jag tror inte att jag har hört talas om någon som har kraschat en försäkringsstrypt hoj utan strypningar som sedan inte fått ut något av försäkringsbolaget på grund av det.
Det är ganska lagligt att rycka strypningarna på en hoj och sedan köra den. Egentligen så får man ju inte köra ett fordon som inte överensstämmer med siffrorna i regbeviset. Skulle polisen märka något (vilket skulle kräva att de har med sig en bromsbänk eller plockar isär hojen, och jag betvivlar att de skulle göra någon av de två sakerna) så skulle det antagligen bli ett par hundra i böter och ombesiktning. Det är ju lite svårare att upptäcka än om man t.ex. har förlängt hjulbasen med ett par dm.
Inte skulle du väl regbesikta hojen för högre effekt om du monterade ett avgassystem som gav ett par hästar mer än original (men ändå var lika tyst)? Och inte skulle du väl då oroa dig över att försäkringen inte skulle gälla vid en olycka? Om man däremot monterar turbo på ett fordon som saknar det som original så är det en lite annan femma.
Kör du en hoj som har en gammal försäkringsstrypning som är bortplockad så tror jag inget ont kommer att hända dig. Polisen lär knappast märka något, bilbesiktningen upptäcker antagligen inte heller någon skillnad, och är ditt försäkringsbolag ett sånt som försäkrar på full effekt så kommer de antagligen inte heller att bry sig så värst mycket. Om det däremot hade gällt 25kW-strypningar och du bara hade mellankort så hade läget varit lite annorlunda, men nu var det ju inte så.
Jag besiktade min hoj i våras och den gick igenom, kanske berodde på att han inte provkörde den pga för mkt grus på deras plan.
Även om gubben hade provkört den så hade det nog inte blivit något större snack om strypningens vara eller icke vara. Troligast så hade han inte märkt så värst mycket. Och hade han märkt något så skulle det nog bara blivit en kommentar i stil med "den kändes ganska pigg den här, skulle den inte vara strypt?

".
Dessutom så är det ju mest toppeffekten som försvinner av en strypning. Och den antar jag finns ganska så högt upp i varvtalsregistret på en CBR600. Antagligen så högt upp så att det är få besiktningsgubbar som kramar ur hojen tillräckligt för att märka att den saknar en gammal försäkringsstrypning. På lägre varvtal, där man redan som original inte har så värst mycket effekt, märks nog inte en såndär strypning så värst mycket alls.