Ta ut strypning ur en motorcykel, kostnad?

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Hej! Jag håller i nuläget på och letar efter en honda cbr600 ~91-93. Jag har sett en del på blocket, men ser att många av dom är strypta från 74kW till 37kW.

Jag undrar nu ungefär vad det kostar att ta bort en strypning hos mekaniker eller om det är lätt att göra själv? Måste mcn sedan ombesiktigas? Tillämpas då vanlig avgift på 260kr?

Har också av vissa annonser fått intrycket att en del besiktigat sina hojar strypta och sedan tagit ur strypningen och kört på full effekt fast med en ordenligt mycket billigare försäkringskostnad. Jag antar att detta inte är tillåtet. Är det många som gör så?

MVH Andreas

Strypning kan tas ur själv, hur är den strypt?

Sen är det inte vanlig bes. som gäller, utan reg. bes., och det kostar 600kr.:gnissla

Kolla i regbeviset hur motorn är strypt

Jag kan ev hjälpa dig med avstrypning när det är dags

Antagligen är dom inte strypta i verkligheten. 37kW vet jag inte varför man har, men 25kW är ju för mellanklass (strypning i insuget. hade själv en sån cykel)

Många ströps av generalagenten /tillverkaren i början på 90 talet för att minska försäkringskostnaden. När sedan branschen avreglerades började man o försäkra hojar på orginaleffekt istället eftersom det förekom ett omfattande fusk med borttagna strypningar.
Dom flesta hojarna som du hittar på blocket har varit ostrypta strax efter leverans. Det är nog bara i "papprerna" som låga effekten finns kvar p.g.a att ingen ny reg.besiktningen har gjorts.

Tack så mycket för alla de snabba svaren! Särskilt tack till Ljunghusen för det erbjudandet! Har dock inte bestämt vilken det blir än så får se om den jag köper är strypt eller ej. Jag vet tyvärr inte hur den är strypt då jag inte frågat om det.

Såg precis en annons där säljaren t.o.m. skrev ut att den var reggad till 37kW för billigare försäkring men att strypningarna var borttagna sedan länge. Den där killen hade t.o.m. besiktigat den så.

Är det verkligen lagligt? Eller är kanske snarare så att man inte får någon ersättning av försäkringsbolaget vid en krasch.

Tack så mycket för alla de snabba svaren! Särskilt tack till Ljunghusen för det erbjudandet! Har dock inte bestämt vilken det blir än så får se om den jag köper är strypt eller ej. Jag vet tyvärr inte hur den är strypt då jag inte frågat om det.

Såg precis en annons där säljaren t.o.m. skrev ut att den var reggad till 37kW för billigare försäkring men att strypningarna var borttagna sedan länge. Den där killen hade t.o.m. besiktigat den så.

Är det verkligen lagligt? Eller är kanske snarare så att man inte får någon ersättning av försäkringsbolaget vid en krasch.

Som du skriver, man får ingen ersättning om den är försäkrad "strypt" och inte är det. JAg kör själv en hoj som är reggad som stryp men inte är det. Mitt försäkringsbolag försäkrade den som icke strypt då de tydligen blir allt vanligare med denna kombination. Jag besiktade min hoj i våras och den gick igenom, kanske berodde på att han inte provkörde den pga för mkt grus på deras plan.

Jag har hört skrönor om ett ställe som strypte motorcyklar på den tiden genom att bara sätta en liten stopp på gaswiren, så att det inte gick att gasa fullt. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag dock inte. Men strypningar brukar ofta inte vara så svåra att avlägsna, bara några brickor i avgassystemet eller så.

De flesta försäkringsbolag försäkrar hojar på ostrypt effekt. Och jag tror inte att jag har hört talas om någon som har kraschat en försäkringsstrypt hoj utan strypningar som sedan inte fått ut något av försäkringsbolaget på grund av det.

Det är ganska lagligt att rycka strypningarna på en hoj och sedan köra den. Egentligen så får man ju inte köra ett fordon som inte överensstämmer med siffrorna i regbeviset. Skulle polisen märka något (vilket skulle kräva att de har med sig en bromsbänk eller plockar isär hojen, och jag betvivlar att de skulle göra någon av de två sakerna) så skulle det antagligen bli ett par hundra i böter och ombesiktning. Det är ju lite svårare att upptäcka än om man t.ex. har förlängt hjulbasen med ett par dm.

Inte skulle du väl regbesikta hojen för högre effekt om du monterade ett avgassystem som gav ett par hästar mer än original (men ändå var lika tyst)? Och inte skulle du väl då oroa dig över att försäkringen inte skulle gälla vid en olycka? Om man däremot monterar turbo på ett fordon som saknar det som original så är det en lite annan femma.

Kör du en hoj som har en gammal försäkringsstrypning som är bortplockad så tror jag inget ont kommer att hända dig. Polisen lär knappast märka något, bilbesiktningen upptäcker antagligen inte heller någon skillnad, och är ditt försäkringsbolag ett sånt som försäkrar på full effekt så kommer de antagligen inte heller att bry sig så värst mycket. Om det däremot hade gällt 25kW-strypningar och du bara hade mellankort så hade läget varit lite annorlunda, men nu var det ju inte så.

Jag besiktade min hoj i våras och den gick igenom, kanske berodde på att han inte provkörde den pga för mkt grus på deras plan.
Även om gubben hade provkört den så hade det nog inte blivit något större snack om strypningens vara eller icke vara. Troligast så hade han inte märkt så värst mycket. Och hade han märkt något så skulle det nog bara blivit en kommentar i stil med "den kändes ganska pigg den här, skulle den inte vara strypt? :tummenupp".

Dessutom så är det ju mest toppeffekten som försvinner av en strypning. Och den antar jag finns ganska så högt upp i varvtalsregistret på en CBR600. Antagligen så högt upp så att det är få besiktningsgubbar som kramar ur hojen tillräckligt för att märka att den saknar en gammal försäkringsstrypning. På lägre varvtal, där man redan som original inte har så värst mycket effekt, märks nog inte en såndär strypning så värst mycket alls.

En arbetskamrat till mig har en Xt660x som är strypt till 25kw som mellanklasshoj. Den är faktiskt strypt med bara en stopp på förgasare som hindrar gasrullen från att gå runt. Skulle tro att det tar max 3 minuter att avlägsna den strypningen.

På en Cbr600 -95 som en polare till mig hade så satt det brickor i insugsgummina. Så man fick plocka bort luftburk, förgasare och sen plocka bort dom. Var väldigt enkelt att göra iallafall.

Okej tack för alla svar, det verkar ju inte så svårt.

Ringde dock länsförsäkringar och frågade om detta, men de försäkrar endast för full effekt, och då blir det svindyrt.

Känner någon till ett försäkringsbolag som försäkrar hojar på dess strypta effekt? Blir för dyrt i försäkring för mig annars. Behöver bara försäkra den som strypt i ~1år, sen blir det classico-försäkringen. Det gör mig nog bara gott att köra en strypt hoj första året om nu ens strypningen sitter kvar!

Jag har hört skrönor om ett ställe som strypte motorcyklar på den tiden genom att bara sätta en liten stopp på gaswiren, så att det inte gick att gasa fullt. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag dock inte. Men strypningar brukar ofta inte vara så svåra att avlägsna, bara några brickor i avgassystemet eller så.

Min mc är strypt till mellanhoj och det jag gjorde var att köpa en restricktorbricka/strypsats (mindre storlek än en snusdosa) för 1400kr och lämnade in den på verkstaden som tog en tusing för monterandet. Är inte kunnig inom meCkandet så det blev så.
Som du sa så gör denna lilla bricka att gashandtaget inte går att vrida om fullt. Går inte ens att vrida 50%, skulle gissa på att jag drar ca 25-30% bara, sen tar det stopp. Och när det tar stop och jag har accelererat fullt ut så ligger jag i 130-140 (har för mig att en fz6, 98hk, toppar cirkus 230-235km/h?). Tydligen så böjar man brickan med en tång nån millimeter så är dess funktion ur funktion så att säga.

Alla hojar som har strypsats ska ha ett intyg på att hojen är strypt och numera idag är det intyget i form av en silvrig klister-etikett som man fäster på ett synbart ställe, min sitter på ramen.
Och enligt gubben jag körde upp för måste jag även ALLTID ha mitt intyg på att jag klarade uppkörningen när jag kör (icke någon kopia på pappret, för om polisen skulle stanna en och jag hade en kopia skulle det inte alls bli glada..) då det tydligen är det ända beviset att jag tagit mellankort och inte tung. ÄVEN fast jag har datum på körkortet för hoj på den mellersta mc-ikonen.

A1 *miniatyrbild på mc*
A*miniatyrbild på mc* 2010-06-16
*miniatyrbild på mc*

Bildsport & Mc försäkrar mellanhojar, kanske inte var exakt det du sökte men hör efter med dem.
http://www.bilsport-mc.com/se

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna