Ta loss framhjulslager

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej!

Hojen står just nu på verkstan pga en olycka. Dock är skadorna inte speciellt omfattande och jag borde klara att göra jobbet på en förmiddag.
Det jobbigaste är dock att jag inte riktigt vet hur jag ska få loss framhjulslagerna. :va En idé jag fick var att jag ska skulle stoppa in en lång bult eller dylikt och slå ut lagret inifrån med en gummihammare, men jag är rädd att aluminiumet i navet inte pallar det...?

Dock kanske inte detta var en så tokig idé om jag kyler ner lagret med kylspray innan? Stål leder ju inte värme/kyla lika bra som aluminium och därför kommer ju inte navet krympa lika mycket som lagret och då kanske det går lättare?
 
Ska du byta lagerna funkar det, slå från andra sidan alltså med ett don eller liknande. Och slå växelvis runt hela lagret så att det inte "kalvar till" och ställer sig på tvären utan glider ut jämt, om du fattar vad jag menar...
 
Ett trick är att värma navet med en varmluftspistol och sen slå ut lagret från andra sidan med ett don som anze skrev. För att göra det lättare att få det nya lagret sen så kan du låta den ligga i frysen över natten och värma navet igen, då går dom in med bara ett par småduttar med en gummihammare.
 
Bytte framhjulslager för inte så länge sedan. Jag använde mig av en värmepistol och värmde på fälgen, inte diekt på hjullagren! Jag fick nog värma i 10-15 min men så lossna distansen som ligger mellan hjullagren och då kunde jag slå ut lagren med ett dorn som beskrivs ovan. In med nya lager i frysen, värm fälgen, smeta på lite fett i navet så det glider bättre sen är det bara att knacka ner lagret lugnt och metodiskt. Finns guider på youtube som visar hur du kan göra.
 
Biltemas lageravdragarsats är guld värd. Med en sån och en varmluftpistol finns det inga lager som sitter för hårt mer.
Värm navet ordentligt både vid urtagning och isättande av lagren så skadar du ingenting.
 
Nu är det bara en sak jag inte fattar, varför ska jag värma fälgen? Det är väl navet jag ska värma? Det säger iofs Halligalli, men sen säger två att jag ska värma fälgen, ni får tänka på att jag har ekrade hjul :tummenupp

Och om jag nu ska värma navet, så borde det bli samma effekt om jag kyler lagret. Tanken är att det är lättare att "träffa" med kylsprayen än att försöka missa med varmluftspistolen.

Lageravdragningssatsen såg användbar ut, men den var inte billig och det känns onödigt att lägga så mycket på 2 lager. Ingen som har en man kan få låna i Göteborg?
 
Last edited:
Jag tror jag testar att först värma upp navet och sedan kyla ner lagret. Då borde det gå lätt.
 
Jag tror jag testar att först värma upp navet och sedan kyla ner lagret. Då borde det gå lätt.

Det är så lite gods i lagret att det blir varmt i princip direkt. Slöseri med tid att hålla på att kyla ner det, liksom. Värm navet ordentligt så är det inga problem.
 
Det är så lite gods i lagret att det blir varmt i princip direkt. Slöseri med tid att hålla på att kyla ner det, liksom. Värm navet ordentligt så är det inga problem.

Ja juste! Smältpunkten är ju lägre hos Aluminium än hos Stål därför expanderar Aluminium mer vid samma värme än vad Stål gör.
 
Ja juste! Smältpunkten är ju lägre hos Aluminium än hos Stål därför expanderar Aluminium mer vid samma värme än vad Stål gör.

Hur vida det har med smältpunkten att göra vet jag inte. MEN. Aluminium utvidgar sig betydligt mycket mer än stål gör vid samma uppvärmning. Låt säga att alu utvidgar sig 20 enheter vi 100 graders uppvärmning. Medans stål utvidgar sig bara en enhet. Mao spelar det roll om stålet/lagret blir uppvärmt. ALU:t utvidgar sig ändå mycket mer än stålet.
Försöker man kyla stålet samtidigt så kyler man tyvärr alu samtidigt.

OM man däremot har två lika material, DÅ kan det vara nöfvändigt att försöka kyla och värma samtidigt.

Mats
 
Som en generell regel så stämmer det bra att metaller med höga smältpunkter (stark bindning) har låga termiska expansionskoefficienter och metaller med låg smältpunkt har höga termiska expansionskoefficienter. Som tidigare påpekats så är värdet av att kyla lagret ganska litet jämfört med att höja temperaturen på navet 50 grader. Biltema har en sjysst avdragare (typ glidhammare) för att ta ut invändiga lager.
 
Delarna till hojen skulle inte skickas förän på måndag så jag har lite tid på mig att göra en egen glidhammare, snål som jag är :D
 
Delarna till hojen skulle inte skickas förän på måndag så jag har lite tid på mig att göra en egen glidhammare, snål som jag är :D

Bara en massa onödigt arbete!
Kör in en spårmejsel genom det ena lagret till 50-70% och vicka till så att det invändiga röret flyttar på sig lite grand.
sedan är det bara knacka på med en liten nätt hammare på det bortre lagret, sitter det fast så vänd på fälgen & försök igen, bägge brukar inte sitta stenhårt fast! Om inget utav lagren lossnar så får du värma med Värmepistol!
 
Bytte framhjulslager för inte så länge sedan. Jag använde mig av en värmepistol och värmde på fälgen, inte diekt på hjullagren! Jag fick nog värma i 10-15 min men så lossna distansen som ligger mellan hjullagren och då kunde jag slå ut lagren med ett dorn som beskrivs ovan. In med nya lager i frysen, värm fälgen, smeta på lite fett i navet så det glider bättre sen är det bara att knacka ner lagret lugnt och metodiskt. Finns guider på youtube som visar hur du kan göra.


Ett tillägg på detta, Bara knacka på ytterbanan när det nya skall i.. Ett slag på innerbanan "kan" fördärva lagret eftersom allt är tokhärdat.
 
En fråga om innerröret, hur löst skall det sitta. Bytte lager på min nu och då jag drog ihop allt så sitter innerröret inte stenhårt, man kan vicka på det med lite kraft. Ligger alltså inte och rullar fritt mellan lagrena, skall det vara så?
 
En fråga om innerröret, hur löst skall det sitta. Bytte lager på min nu och då jag drog ihop allt så sitter innerröret inte stenhårt, man kan vicka på det med lite kraft. Ligger alltså inte och rullar fritt mellan lagrena, skall det vara så?

ett slitet rör dödar lager på ett kick.. på förra hojen byttes skorrande lager vid varje däckbyte innan det upptäcktes att lagerdistansen var sliten och kass.. frustrerande var det.
 
En fråga om innerröret, hur löst skall det sitta. Bytte lager på min nu och då jag drog ihop allt så sitter innerröret inte stenhårt, man kan vicka på det med lite kraft. Ligger alltså inte och rullar fritt mellan lagrena, skall det vara så?


Det är helt normalt.

Frågan leder dock in på den vanliga debatten: huruvida det är viktigt med rätt moment på hjulaxeln. Sönderkomprimerade distanser är däremot för glappa och leder till dålig lagerlivslängd.
Specielt vanligt på Buell XB med lagerdistans i lättmetall. Här är det alltså extra fel att dra åt med bauta-skiftnyckeln tills det smakar skit.
 
Last edited:
Det är helt normalt.

Frågan leder dock in på den vanliga debatten: huruvida det är viktigt med rätt moment på hjulaxeln. Sönderkomprimerade distanser är däremot för glappa och leder till dålig lagerlivslängd.
Specielt vanligt på Buell XB med lagerdistans i lättmetall. Här är det alltså extra fel att dra åt med bauta-skiftnyckeln tills det smakar skit.

Djywrgen for pres. Som vanligt huvvet på spiken. :)
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top