fazerfun
Gudomlig sporthojare
Jag vet att giltigt regbevis i original (fahrzeugbrief) krävs att få en tysk hoj godkänt och reggad här i Sverige. Är hojen 98 eller nyare krävs även ett CoC-certifikat. Men vet någon om Holland har samma system?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att giltigt regbevis i original (fahrzeugbrief) krävs att få en tysk hoj godkänt och reggad här i Sverige. Är hojen 98 eller nyare krävs även ett CoC-certifikat. Men vet någon om Holland har samma system?
Inte helt korrekt där. CoC-papper behövs bara om fordonet inte varit inreggat
för trafik i det EU-land som du köper det.
Citat från Vägverkets sajt:
"Vid import av fordon ...blabla... ska du visa upp intyg på att det är EG-typgodkänt.
Det sker enklast genom att man visar ett ”Certificate of Conformity” (CoC).
...mer blabla...
Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas
med ett registreringsbevis?
Då anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige "
Läs mer: http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx
Som vanligt dock, lita inte blint på foruminlägg ;-) Ring och kolla med Teknisk upplysning på
Bilprovningen vad som gäller.
CoC gäller ju en specifik typ av fordon i stdutförande. Avvikelser bör väl göra att CoC inte gäller? Prexist som för EU-moppar.Tack! Du har helt rätt när det gäller CoC.
....serieproducerat och i "standardutförande", ..vilket ju kan tolkas på olika sätt.
Utan att vara 100% säker så tror jag att det förhåller sig precis så, och att SBP får svårt att slå ned på ändringar på hojen om dom är godkända och inskrivna i fahrzeugbriefet.CoC gäller ju en specifik typ av fordon i stdutförande. Avvikelser bör väl göra att CoC inte gäller? Prexist som för EU-moppar.
Jag hämtade en hoj från DE, det räckte med , och där var det antecknat att styret var av annorlunda utförande än original.
SBP godkände den anteckningen.
Tack! ...
Nytt för mig var dock att fordonet måste vara serieproducerat och i "standardutförande", vilket ju kan tolkas på olika sätt. Men en utbytt gaffel, sving etc innebär sannolikt att man inte kan regga hojen i Sverige.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |