Ta in hoj från Holland -vilka papper krävs?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag vet att giltigt regbevis i original (fahrzeugbrief) krävs att få en tysk hoj godkänt och reggad här i Sverige. Är hojen 98 eller nyare krävs även ett CoC-certifikat. Men vet någon om Holland har samma system?

Jag vet att giltigt regbevis i original (fahrzeugbrief) krävs att få en tysk hoj godkänt och reggad här i Sverige. Är hojen 98 eller nyare krävs även ett CoC-certifikat. Men vet någon om Holland har samma system?

Inte helt korrekt där. CoC-papper behövs bara om fordonet inte varit inreggat
för trafik i det EU-land som du köper det.

Citat från Vägverkets sajt:
"Vid import av fordon ...blabla... ska du visa upp intyg på att det är EG-typgodkänt.
Det sker enklast genom att man visar ett ”Certificate of Conformity” (CoC).
...mer blabla...
Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas
med ett registreringsbevis?
Då anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige
"

Läs mer: http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx

Som vanligt dock, lita inte blint på foruminlägg ;-) Ring och kolla med Teknisk upplysning på
Bilprovningen vad som gäller.

Inte helt korrekt där. CoC-papper behövs bara om fordonet inte varit inreggat
för trafik i det EU-land som du köper det.

Citat från Vägverkets sajt:
"Vid import av fordon ...blabla... ska du visa upp intyg på att det är EG-typgodkänt.
Det sker enklast genom att man visar ett ”Certificate of Conformity” (CoC).
...mer blabla...
Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas
med ett registreringsbevis?
Då anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige
"

Läs mer: http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx

Som vanligt dock, lita inte blint på foruminlägg ;-) Ring och kolla med Teknisk upplysning på
Bilprovningen vad som gäller.

Tack! Du har helt rätt när det gäller CoC.

Har kollat med SBP nyss och det är (precis som i Tyskland och andra EU-länder) ett giltigt regbevis i original som gäller för import från Holland.

Nytt för mig var dock att fordonet måste vara serieproducerat och i "standardutförande", vilket ju kan tolkas på olika sätt. Men en utbytt gaffel, sving etc innebär sannolikt att man inte kan regga hojen i Sverige.

Tack! Du har helt rätt när det gäller CoC.

....serieproducerat och i "standardutförande", ..vilket ju kan tolkas på olika sätt.
CoC gäller ju en specifik typ av fordon i stdutförande. Avvikelser bör väl göra att CoC inte gäller? Prexist som för EU-moppar.
Jag hämtade en hoj från DE, det räckte med Fahrzeugbrief, och där var det antecknat att styret var av annorlunda utförande än original.
SBP godkände den anteckningen.

CoC gäller ju en specifik typ av fordon i stdutförande. Avvikelser bör väl göra att CoC inte gäller? Prexist som för EU-moppar.
Jag hämtade en hoj från DE, det räckte med , och där var det antecknat att styret var av annorlunda utförande än original.
SBP godkände den anteckningen.
Utan att vara 100% säker så tror jag att det förhåller sig precis så, och att SBP får svårt att slå ned på ändringar på hojen om dom är godkända och inskrivna i fahrzeugbriefet.

Vet dock att det kan vara svårt, för att inte säga omöjligt, att få en hoj godkänd om det finns en ändringar som är inskrivna i form av dispenser.

Tack! ...
Nytt för mig var dock att fordonet måste vara serieproducerat och i "standardutförande", vilket ju kan tolkas på olika sätt. Men en utbytt gaffel, sving etc innebär sannolikt att man inte kan regga hojen i Sverige.

De nada...

SBP struntar normalt i ändringar som inte berör ram, motor eller gaffel
och till viss del bromssystemet. Ett annat styre eller clip-onhalvor brukar inte
heller bekomma dem. Sving- och gaffeländringar är det STOR varningsflagg för.

Jag har regbesiktigat en Ducce med Magnesiumfälgar, ISR bromsskivor,
snabbadapter för bakdrev, slirkoppling, racechip samt racedämpare,
radialbromspump och lite andra konstigheter utan ett knyst från SBP-gubbarna.
Inget av detta är såklart standardutförande på den Duccen.

(jag ringde först och kontrollerade med dem, annars hade jag aldrig vågat chansa)

Ett varningens finger...
När jag tog hem min hoj, så stod det i det tyska regbeviset att det var andra fälgar, annan sving, andra fuggar och andra ljuddämpare. Det första de högg på var ljuddämparna, men det roliga var att det satt original på, så där gick han bet. Sen, när han börjat skärskåda regbeviset såg han något om fuggarna också, och då började argumentationen... Jag vann :hihi Att han sen inte nämnde något om sving eller fälgar var mer än märkligt.

Sensmoralen av samtalet med honom (och i efterhand med SMC) var; finns det något inskrivet i regbeviset som innebär att hojen inte är original, så kan man nekas regbesiktning, om man inte återsäller allt till originalskick. Alternativet då var att göra en SFRO-besiktning. Dvs är de griniga så kan ett slip-on innebära trubbel. Att SBP allt som oftast är vettiga och går att diskutera med är ju bra, men det är alltså en chansning!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT