Ta det lungt!

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date

Mingves

Guest
Körde på leden från älvsborgsbron mot city idag vid 1700. Kan säga att du killen på röd/vit R1 från typ 98-99 som körde med en tjej bakpå och som kryssade mellan filerna hade tur. Hade jag inte tittat bakåt och bara svängt höger(som vissa i bil gör) där du kom typ i 150 och körde om mig på insidan hade du nog varit död idag!
Jag bryr mig inte om att du vill dö, dock vet jag att det blir en helvetes massa problem för mig efter att du planterat hojen i min bil. Sedan blir dina nära å kära ledsna med...

Ta det lungt där ute.

///Mats

Även om mc:n hade rätt bra fart så bör ju uppmaningen i så fall lika mycket gälla alla bilförare då. Man kan inte bara svänga hur som helst utan att blinka och kolla först...

Kan man börja ana en trend där fler tar efter GR:s höghastighetsslalom?

Micke-78 skrev:
Även om mc:n hade rätt bra fart så bör ju uppmaningen i så fall lika mycket gälla alla bilförare då. Man kan inte bara svänga hur som helst utan att blinka och kolla först...

Tror att de flesta kollar och blinkar bra, men hur lätt är det att se någon som kör dubbel så fort som man själv gör?

Micke-78 skrev:

Jojo. När man sitter i rullstolen efter att ha klyvt en bil i 200 som inte blinkade innan filbyte kan man ju alltid säga "jag hade rätten på min sida, det var bilistens fel som inte blinkade" :rolleyes:

Det ligger väl i alla MC-åkares intresse att hela tiden förvänta sig det oväntade av bilisterna, det är ren självbevarelsedrift! Vi vet ju alla att det är många bilister som varken blinkar, kollar spegel, eller över axeln i döda vinkeln. Framförallt det sista är det ruskigt dåligt med.

Men folk får väl vara smarta och ta det lugnt! Alla är inte som GR långt ifrån! De får helt enkelt skita i att köra snabbt på gatan, de har helt enkelt inte det som krävs.

Vill inte vara dryg och brukar inte klaga på folks stavning, men det stavas Lugnt inte Lungt:)

Än värre är det om man som jag kommer åkande i lastbil och ska byta filer på smal bro med många filer. Man har helt enkelt inte lika bra koll bakåt och kommer fordonen bakifrån med bra fart och kanske tillochmed ligger bakom mig tills den sekund dom ska om, byter till vänster/höger fil och gasar om i dubbla farten (har varit nära att förolycka en hojåkare så)...

Kör bakomvarande lagligt eller lite fort så må det vara bilförarens fel, men far man fram i 150 på 70väg så får man fan skylla sig själv!

Jag säger inte att jag inte kör så själv, men jag vet om riskerna och mina 10000 mil om året på vägarna gör att jag läser trafiken något bättre än svensson....

//jaG

Måste nog hålla med Mingves. Det är inte helt lätt att upptäcka en "liten" MC som är påväg att köra om en i dubbla farten eller mer i vissa fall - och till råga på allt på "fel" sida.

Menade inte att moralpredika men jag kunde faktiskt tagit livet av han. Grejen är att som killen körde i rusningstrafiken mellan filerna så får man hoppas att han fortfarande är vid liv.
///M

Som sagt så hade ju mc:n rätt hög fart i detta fallet. Det har dock hänt när jag kör om bilar i lagom fart att det bara kommer och prejar ut en. Hade det då blinkat innan så hade man ju åtminstone fattar att de skulle byta fil när det kommer vinglandes mot en.

Är väl lite grinig för jag inte kört hoj på ett tag...

Håller helt med Mingves, Zeb m.fl. Kör man dubbelt så fort som kringvarande trafik kan man helt enkelt inte utgå ifrån att medtrafikanterna ska hinna se dig.

I GR2 finns två scener jag tycker är fruktansvärt obehagliga. I dessa scener ligger ghostrider som vanligt i 250+ i ytterfilen på motorväg och kör om en annan hoj ruskigt nära. I den ena scenen är hojen dessutom på väg att byta till vänsterfilen. Om inte GR "hade varit så skicklig på att läsa av trafiken" :rolleyes: och de hade krockat så hade det varit ganska lite kvar att skrapa upp... Okej om nån kör in i min baklucka, men inte gärna in i mitt ryggskydd...

Undra vem det var som körde så.. kan bara tänka mig en i gbg :hihi

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien