Ta de lugnt nu

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
Ni som är ute å åker på landsvägar å sådant nu ta det lite lugnare .
skördetider har dragit igång nu för lantbrukarna
ni kan tänkas möta stora bredda fordon lite överallt å det är inte svårt att tappa spanmål eller halm på vägen och det är såphallt
och bara för att de finns ljuse på traktorer/redskap tro inte att dom används eller fungerar.
och ta de lugnt när ni kör om har man blir så skrämd när de kommer en mc i full fart å drar om .

Jag sitter inte å skriver detta för skoj skull de kom en mc idag när ja var ut å åkte med tröskan (den är rätt så vass iframkant) denne mc-förare var VÄLDIGT närma att bli ett huvudfattigare
så ta de lugnt
tackar för mej

pini skrev:
Ni som är ute å åker på landsvägar å sådant nu ta det lite lugnare .
skördetider har dragit igång nu för lantbrukarna
ni kan tänkas möta stora bredda fordon lite överallt å det är inte svårt att tappa spanmål eller halm på vägen och det är såphallt
och bara för att de finns ljuse på traktorer/redskap tro inte att dom används eller fungerar.
och ta de lugnt när ni kör om har man blir så skrämd när de kommer en mc i full fart å drar om .

Jag sitter inte å skriver detta för skoj skull de kom en mc idag när ja var ut å åkte med tröskan (den är rätt så vass iframkant) denne mc-förare var VÄLDIGT närma att bli ett huvudfattigare
så ta de lugnt
tackar för mej

Bra tips. Det hade jag förträngt. Höst och allt :( Minns nu när jag bodde i Norrtälje och brakade runt på småvägarna (jäkligt fina!) i augusti/september. Rätt var det var i nån kurva mötte man en traktor med dubbelmontage och nåt slags fett brett redskap bakom. Typ en halvmeter kvar att smyga förbi på. Skönt då att det gick i 80 och inte 130. (Ja, jag fegkör på småvägar med dålig sikt men det har troligen räddat mitt liv ett _antal_ gånger så det känns som Ett Bättre Val...)

hrc skrev:
Bra tips. Det hade jag förträngt. Höst och allt :( Minns nu när jag bodde i Norrtälje och brakade runt på småvägarna (jäkligt fina!) i augusti/september. Rätt var det var i nån kurva mötte man en traktor med dubbelmontage och nåt slags fett brett redskap bakom. Typ en halvmeter kvar att smyga förbi på. Skönt då att det gick i 80 och inte 130. (Ja, jag fegkör på småvägar med dålig sikt men det har troligen räddat mitt liv ett _antal_ gånger så det känns som Ett Bättre Val...)

Då skulle inte jag vilja kalla det för att fegköra... Troro att det är det man kallar "köra med insidan av huvudet"... Undrar hur det ser ut om det är nån som kör med utsidan... :va

Bra tips fråntrådstartaren som ALLA kan tjäna på... :tummenupp
Tack o bock...

Tänk även på att bönderna snart plockar in sin ensilager. Kusinen fick smaka gräs förra året när hon dundrade rätt in i en pga bonden körde med heljus och inget märke om att det var bredlast.

Tack :tummenupp, väl mött på vägarna runt Skövde.

/Lena.

Edit, påminelse om att ridskolorna har börjat och att visa ryttarna respekt och köra sakta förbi hästarna om ni möter några, vid en eventuell olycka går ryttaren alltid fri från att betala eventuella skador på bil, mc.

Last edited:
Bra upplysning, kanske inte alla som vet hur halt en sträng med spannmål är på vägen (rappsen är ännu halare och syns ännu sämre).

Det hade varit bra om ni som är bönder lobbar lite för att era kolegor kör utan skärbord på vägarna när detta är möjligt. Jag känner en hel del bönder och vet att det är lite meck att ta av och lasta på vagnen mm. Tyvärr vet jag många som resonerar som så att det är jobbigt och att man bara ska några km. samt tycker att andra som är ute på vägarna ska tänka på att det kan komma en bred tröska på vägen. När man kör med frontlastare med vassa utstick så är det ganska mycket trevligare om denna hissas ända upp, trist att bli spetsad på en dylik....

Visar vi lite förståelse för varandra så ska det nog gå bra denna skördeperioden också!

jupp de e inget bekymmer å plocka av bordet men alla bönder har inga redskap å flytta bordet OCH desstutom så tycker dom som så att kommer dom fram så kör dom (ren lathet alltså)
och de med att dom inte har nån skylt om breddlast de likadant me ljuset å så inte den starka sidan precis jag vet men på den gården ja kör på så försöker vi ha fungerande ljuse visst en lampa kan slockna men vissa bönder har ju aldrig en fundering på ljuse bakåt!!!

Ett annat tips som knyter samman med detta är att djuren börjar röra sig mer nu med. Dels för att bönderna är ute och rotar i deras matplats, men även för att bockjakten började igår. (vet inte om det är i hela landet, men i mälardalen iaf)
Kör (lite) lugnt! :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...