Ta bort tank på gixxer 88'a

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag behöver mecka bort tanken på min suzuki gsx-r 750 88'a för att jag ska få en förgasarkalibrering gjord.

jag har en meckarbok på gång men jag har inte fått den ännu så jag skulle behöva lite tips.

hur ska man gå tillväga? vill inte att det ska spruta bensin överallt.

något man behöver tänka på sen när man ska sätta tillbaks den igen?
 
Det var drygt 10 år sedan jag mekade med mina gixxers.. men hur svårt kan det vara att komma ihåg :p

Det är ju en j-la rocket science det här :eek: Fast jag tror att du vågar dig på att lyfta tanken utan verkstadshandbok :bow

-Tag bort sadeln
-Lossa på bakre tankfästet
-Ta ev bort vredet på bensinkranen (du ser om det går fritt)
-Beroende på krantyp så ska den stå på off (eller ev on om det är en vakumkran, står det pri så flöder det rätt igenom en vakumkran)
-Lätta på tanken och plocka bort slangarna som sitter på bensinkranen (kom ihåg hur de satt så får du tillbaka skiten på rätt ställe sedan..)
-Lite bensinspill blir det alltid, men ser du bara till att hålla slangen som går till förgasarna "uppåt" så begränsar du spillet.
-Lyft tanken uppåt/bakåt så glider den loss från främre fästet.

Tips är att investera i en "dry-break-koppling" till bensinslangen. Så slipper du spill samt eländet att kränga av slangarna från kranen...


/T
 
öh?varför skulle bensinen spruta ur.

Ja va f-n, frågar man hur man gör för att skruva av bensintanken på en gammal skurhink så kan man nog se till att det sprutar bensin oxå :crash :o :rodnar

Fast det finns ju inga dumma frågor :tummenupp

Dry-break-kopplingarna är förövrigt hyffsat dyra, men det man sparar in på att slippa svära över slangklämmor och trånga hål :confused: gör att kopplingen är värd varenda peng.

För att ta till en annan gammal sanning om hojprylar... Allt under 1'000 kronor är billigt, så en dry-break är billig :D


/T
 
Om kranen är hel så kommer det ingen soppa där, bara från soppaslangen. Tanken sitter med två skruv, dra den bakåt/uppåt efter att du har lossat slangarna så har du den i näven.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top