Ta bort spackel från tank?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Finns det några genvägar? Jag har fått överta en bucklig tank som fått ett något för tjock lager spackel, och skulle vilja få bort det i möjligaste mån för att lämna till lackeringsfirma som uttryckligen avsäger sig påbörjade "amatör-jobb". Finns det några "tricks of the trade", eller är det hårt arbete som gäller?

Beror på vad det är för spackel. Är det 2-komponent så funkar bara raspen. Men är det 1k så går det att lösa upp med förgborttagningsmedel eller thinner. Brukar vara ett helvetes kladd bara.

att ta en snabb lösning till en tank är väl ingen bra idé direkt,rasp och sandpapper låter rimgligast

Tack för svaren.

Spacklet är frikostigt pålagt, säker upp mot 1 cm på tjockaste stället. Lustigt nog så syns området på min avatar, ca 20 * 7 cm, och självklart så är tanken i originalutförande bockad åt alla möjliga håll, t.o.m. konkav. Jag vet heller inte riktigt hur knögglig tanken är under spacklet. Ska alltså försöka få så rent som möjligt, så att lackfirman åtar sig jobbet.

Vet inte om det är 2 eller 1 komponent, men det kan jag ta reda på. Knacka hade varit bra, men har inget soppapumpshål, bara ett skitlitet hål för soppakranen. Pillade lite igår med en kniv, men fick inte loss kakor som jag hoppades på. Rasp får nog bort en betydande del av spacklet. Slipskiva, då är jag rädd att jag tar bort metall också.

Last edited:
Roterande stålborste på vinkelslipen eller sån där scotchbriteliknande slipskiva på samma maskin så lär det gå hyffsat snabbt och enkelt :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti