Ta bort Kattalysatorn??

amelbiciklista

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
snart en annan....
Funderar på att kapa av katt. och svetsa ersättningsrör, men hur gör jag med sonden? Får motorn spelet då?
Tacksam för alla tips!!

Årsmodell?

Du vet om att när man installerar helsystem så försvinner R1ans EXUP (som du kanske kallar "sonden"?).

För att slippa felmeddelande i displayen (ID# 17 tror jag) behöver du antingen lämna kvar Exup-mekanismen eller med lite elektronikkunskap klura ut vart du ska bygla o hur. Jag lämnar självaste exup-pulleyn kvar. Den vägar så pass lite ändå så det gör ingen skillnad o den är inte ivägen.

[Det är en 00:a
Tack för tipset!
Jag var mer orolig att den typ inte skulle starta eller nåt mer komplicerat

Om nu R1 har lamdasond och closed loop (dvs återkopplat) reglersystem för blandningen bör du nog ha sonden kvar. Annars kan du nog råka ut för felaktig blandning = dåligt. Själva katten sitter rimligtvis efter sonden och den gör inget att ta bort. Kan ju förståss påverka mottrycket så mycket att du hamnar utanför reglerområdet för blandningsförhållandet. Förhoppningsvis har motorstyrenheten skyddsfunktioner som räddar motorn innan du bränner hål i kolven :-)
Låter lite negativt kanske, men man bör veta vad man gör.
Men har du katt och ingen sond, då är det bara att såga bort katten. Men du måste ju fortfarande feta upp den på nått sätt för att klara motorn och få mera pållar.

Last edited:
McB skrev:
Sitter väl ingen katalysator på R1 före -04?

Om jag inte minns fel så kom det redan på 02:orna. Har för mig att jag såg nåt om det när de introducerades.

Coola Ola skrev:
Om jag inte minns fel så kom det redan på 02:orna. Har för mig att jag såg nåt om det när de introducerades.

Må så vara. Hur som helst sitter det ingen på en 00:a.

Det är endast 04an som har en äkta katalysator (med den benämningen iaf). Tidigare årsmodeller har bara Exupen.

Swedie skrev:
Det är endast 04an som har en äkta katalysator (med den benämningen iaf). Tidigare årsmodeller har bara Exupen.

För att lära sig lite om R1-or: Har den lambdasond dårå?

amelbiciklista, du kan nog kapa och svetsa bäst du vill. Glöm mitt svammel.

Joo då, kat kom på-02 se punkt 13 i schemat, fast placeringen är i ljuddämparen.
Det märks faktiskt stor skillnad om den man ligger bakom har original eller slipon. Jag som är liite långsam har stor erfarenhet av andras avgaser :gnissla

Bifogat

• kat-r1-02.gif
    kat-r1-02.gif
    32.1 KB · Visningar: 114
Menar ni att på min 00:a är det fritt flöde och att jag tjänar inget på att kapa klumpen och ersätter den med rör??
Hjälp!!

amelbiciklista skrev:
Menar ni att på min 00:a är det fritt flöde och att jag tjänar inget på att kapa klumpen och ersätter den med rör??
Hjälp!!

På höga varv kan du tjäna ett par hästkrafter utan EXUP, men knappast genom att bara kapa av "klumpen". Släng på ett helsystem istället, det ger mer effekt.

Det är väl bara BMW som har katalysator med lambdasond, vi andra har väl en enklare typ av katalysator utan någon motorreglering vad jag vet. :va

Ninjaboy skrev:
Det är väl bara BMW som har katalysator med lambdasond, vi andra har väl en enklare typ av katalysator utan någon motorreglering vad jag vet. :va

Japp, det trodde jag med :va Bytte mina rör på XT:n och där fanns det ingen lambda.

Ps. Jäkla skillnad på effekten blev det iaf :tummenupp

Nej, nej... då behöver jag inte ägna mig åt onödigt arbete. Tack för alla förvirrande svar o tips :lol . Kom gärna med förslag vad man kan göra för att få lite mer krut!!
Förresten är jag ny här!

amelbiciklista skrev:
...Kom gärna med förslag vad man kan göra för att få lite mer krut...
På R1-98 skulle jag föreslå:
1) Gör en stor service, (ny bra olja, original luftfilter, Synka förgasarna, kolla först att ingen satt i andra munstycken, Synka exup, Kolla ventilspel etc.)
2) Se till att ha nytt välsmort drivpaket
3) Om du byter drivpaket montera ett kugg mindre fram, ger ca 7% mer driv och hastighetsmätaren visar också 7% mer än original
4) Sätt på slipon, ger ca 5hk
Skall du ha mer effekt än så här, är det nog turbo som gäller...

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...