Ta bort förvärmning av förgasare 99:a KLR 650C

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan inte tänka mig att förvärmning av förgasaren ska vara nödvändig på KLR:en? Vissa modeller saknar visst förvärmning.

Om ma ska ta bort den hur ska man då göra? Kan man bara plugga slangarna eller måste man sätta ihop dom med ett skarvrör? Bäst vore väl om man kan ta bort så mycket som möjligt för att slippa en massa småslangar och skarvar som kjan bli potentiella läckor.

Kan ta lite bilder senare under dagen på hur det ser ut.
 
Tjena Bosse, kan inte du också lägga till vilken mc det gäller i rubriken?
Det blir mycket lättare att söka efter denna info framöver då.
 
Plugga dem bara.

Koppla ur förgasarna, ta den slangen och gör en tom, sluten krets på själva förgasaren. Plugga sen anslutningarna till kylsystemet.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Jag har inte riktigt fått klarhet i detta. Är deras funktion bara att se till att förgasaren inte fryser till?
 
Hur ändrar jag rubriken? Rör sig om min 99:a KLR 650C

Verkar vara som ett T under förgasaren där bara en ledning går in i förgasaren så det cirkulerar inte genom förgasaren. Måste ju vara typ som värmepaketet till en bil och det måste ju vara ganska bra strypning på värmekretsen till förgasaren.

Ska ta lite bilder på ett tag men jag måste vila benet.
 
Nu kommer lite bilder på eländet, var inte lätt att fota med mitt stela ben och min telefons kamera är ju kass med.

Vänster sida och här ser man slangen som kommer från vattenpumpen och går via nåt filter eller sånt in i T:et under förgasaren


Höger sida och här kommer nästa slang från förgasaren via nåt som jag inte vet vad det är ser bara ut som en plastblåsa och vidare till termostathuset.


Här är vattenpumpen och den smala slangen i mitten är det som går till förgasaren, filtret på vänster sida.


Det sitter gängade nipplar i både termostathus och vattenpumpen så man borde ju kunna byta ut dessa nipplar till skruvar och sen ha en kopparbricka och nåt packningsklet för åt få det tätt, vad tror ni om det? Fråga är ju vad det är för gänga på nipplarna om det är vanlig M-gänga eller om det är nåt fingängat elände? Annars får man väl ta slangstumpar och sätta proppar av tex skruvar i slangarna men det känns lite amatörmässigt.

Jag inte tänka mig att man ska behöva värme i förgasaren, inte borde förgasaren frysa om man inte kör i minusgrader?
 
Last edited:
Vad är fördelen med att ta bort?

Tänkte ta och öppna upp luftburken och byta avgassystem då lär man nog behöva bestycka och justera förgasaren, är lite irriterande att måsta plugga slangarna för att inte det ska rinna ut kylvatten för att meka i förgasaren. T-röret sitter dessutom ivägen för blandningsskruven och det sitter så nära startmotorn att förgasaren måste ut ur hojen för att kunna tex kunna byta munstycken, justera trottelnålen istället för att kunna lossa klammren till gummina och bara vrida på förgasaren.
 
Har kollat sprängskisser och det verkar att det är andra hus för vattenpump och termostat som saknar nipplarna på de modeller som inte har värmning av förgasaren så det borde funka att plugga med skruvar och kopparbrickor. Nån som har tips på om man kan hitta M6 flänsskruv utan räfflor undersidan av skallen, hittar bara räfflade. Lär väl vara bätte med en rund yta mot kopparbrickan som ska täta än en sexkantig som en vanlig skruvskalle. Måste också hitta 6 mm kopparbrickor, trodde jag hade hemma men de minsta var 8 mm.
 
Har du nån järnhandel typ järnia i närheten har dom säkert såna , säljs ofta i lösvikt här hemma
 
Jo har en lokal järnhandel här vi bor med hyfsat skruvsortiment men dom har inte flänsbultar i sitt sortiment. Sen är det ju det att jag inte vill ha räfflad undersida på flänsbulten vilket det verkar vara på de man hittar på nätet, ska man ha skruven som plugg vill man väl ha så jämn tätningsyta som möjligt mellan undersidan av bultskallen och kopparbrickan. Har man vanlig sexkant skalle lär ju hörnen på bultskallen skära ner i kopparbrickan fast det kanske inte spelar så stor roll.

Insex med kanske kunde vara nåt för dom har ju runda bultskallar? Dock har insex lite mindre skalle på 10 mm mot 12 mm på en M6 flänsskruv.
 
Om jag förstår bilderna rätt borde väl du kunna byta ut slangen så den går direkt från vattenpumpen till termostaten utan att ha ett T-stycke på.
Du tar helt sonika bort den gamla slangen och slipper plugga något på motorn. Förgasarens nippel kan du ju i så fall låta vara kvar pluggad eller ej.
 
Om jag förstår bilderna rätt borde väl du kunna byta ut slangen så den går direkt från vattenpumpen till termostaten utan att ha ett T-stycke på.
Du tar helt sonika bort den gamla slangen och slipper plugga något på motorn. Förgasarens nippel kan du ju i så fall låta vara kvar pluggad eller ej.

Det skulle gå och det är samma nipplar på bägge anslutningarna men frågan är om man gör nåt dumt då som påverkar vattenflöden genom motor och kylare? Det sitter en ju lite grejer i själva kretsen till förgasaren, sitter vad jag tror är en backventil, sen T-röret in i förgasaren och lite annat smått och gott, jag misstänker att dessa komponenter har nån uppgift och att dom också agerar strypning så att inte förmycket av flödet ska ta vägen genom förgasaren utan gå genom motor och kylare. Sätter man en 6 mm slang mellan finns nog risken man skickar för mycket vatten som bara går runt mellan termostaten och vattenpumpen.

Dock skulle man ju kunna lösa detta en slang som man stoppar in en plugg i som stoppar flödet genom den.

Kolla in sprängskissens här, rutan nere till höger är kretsen till förgasaren med allt som ingår i den kretsen https://images.cmsnl.com/img/partsl...iatorkl650-c2c3c4c5_bigkae0230e3032a_e07b.gif
 
Nå nu efter en hel del funderingar är eländet borta ur hojen, åkte till byn och fixade M6 flänsskruv ur en hoppetslåda och sen på macken och fick tag på 6 mm kopparbrickor. Hem och började skruva men då jag lossade nippeln på termostathuset såg gänga grov ut så det visade sig vara M8, fick bli kapade insex och 8 mm kopparbrickor hade jag turligt nog hemma i en sortimentlåda.

Nu ser det hela ut så här

 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top