Ta bort bensinpump från förgasarhoj..vilka problem kan jag vänta mig?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vill ha bort bensinpumpen då den förstör utseendet.
Valet jag har är att flytta den från sidan på motorn till under sadeln alt. ta bort den helt.
Men vilka problem kan jag vänta mig ifall jag tar bort den helt?
Förstår att det är viktigt att vrida av o på soppakranen konstant...men förutom det?

Ta bort den, sätt en ny slang - starta! är väl enklaste sättet att kolla om det fungerar lr?

Du kan förvänta dig att hojen tvärdör när du kör för att du inte får tillräckligt med soppa till fuggarna...

Om inte förgasarna beffiner sig fysiskt över bensintanken borde det gå, grövre slang kan hjälpa. Gamla hojar har ofta ingen bränslepump utan nyttjar gravitationen så det ska ju inte vara omöjligt :-)

Risk finnes att när nivån i tanken sjunker så även trycket då! Att den går magert, nivån i flottörhusen blir låg. Vid fullgaskörningar, risk för kolvbränning. Mitt råd är, ta ej bort pumpen! Mvh Toyman

Alright..men säg att jag flyttar pumpen då.
Spelar det någon roll ifall pumpen befinner sig 50cm längre bort från förgasaren än original monterad pump..o även lite lägre ner? Tänkte om pumpen är specad till att trycka ur sig soppa en viss sträcka o att trycket försvinner desto längre bort som soppan ska färdas

Last edited:
Alright..men säg att jag flyttar pumpen då.
Spelar det någon roll ifall pumpen befinner sig 50cm längre bort från förgasaren än original monterad pump..o även lite lägre ner? Tänkte om pumpen är specad till att trycka ur sig soppa en viss sträcka o att trycket försvinner desto längre bort som soppan ska färdas

:) Tryckfall lär du ju få desto längre slang du har på trycksidan, men troligen är det inget problem då pumpens uppgift är att hålla bränsletrycket konstant i munstyckena och det lär den klara av så länge slangen är rimlig i längd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT