Ta bort bälgarna?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Hej!

Jag har funderat på att ta bort framgaffelbälgarna på min DR800 eftersom de är skrynkliga och allmänt fula. Hade tänkt ersätta dom med ett par stenskottsskydd av plast istället och låta gaffelbenen vara synliga.
Är det någon som vet om jag utsätter mina packboxar för onödigt slitage då? Har sett att det ofta sitter någon form av "skrapring" trädd på yttre gaffelbenet på framgafflar som inte har bälgar. Kan man köra utan en sådan?
Kör 80% asfalt och 20% grus ungefär. Lite skogsstigar, men inga surhål direkt... :rolleyes:

Inte att rekommendera att köra utan . Kör du bara asfalt gör det inget.

Har du hårda gaffelbensskydd i plast istället så bör det väl funka till den typ av körning du beskriver. Jag har hårda och kär ungefär som dig och det funkar.

Jag har funderat på nya bälgar också, men har ingen lust att plocka loss gaffelbenen från kronorna just nu... Den lilla fritid jag har vill jag hellre åka än skruva :)
Borde det inte kunna komma in en del skräp inuti bälgarna också? Det är ju dräneringshål i dom runt hela botten...

Klart bälgarna måste vara ventilerade, ordentligt, annars skulle dom bli som ballonger
när det fjädrar ihop och som kondomer när det fjädrar ut.
Volymändringen i bälgen är ju stor !
/u

zopilote skrev:
Hej!

Jag har funderat på att ta bort framgaffelbälgarna på min DR800 eftersom de är skrynkliga och allmänt fula. Hade tänkt ersätta dom med ett par stenskottsskydd av plast istället och låta gaffelbenen vara synliga.
Är det någon som vet om jag utsätter mina packboxar för onödigt slitage då? Har sett att det ofta sitter någon form av "skrapring" trädd på yttre gaffelbenet på framgafflar som inte har bälgar. Kan man köra utan en sådan?
Kör 80% asfalt och 20% grus ungefär. Lite skogsstigar, men inga surhål direkt... :rolleyes:

Jag slet bort mina verkar inte ha tagit någon skada av detta. (kör mest asfalt). Däremot så sparade jag den "översta biten" av bälgen och drogner över de yttre gaffelbenen för att förhindra vatten och skit att samlas där.

Back