Ta av bakhjul - Monster

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Hej,

Såg att jag fått med en spik i bakdäcket från förra ägaren.
Så måste alltså byta däck innan jag kan ge mig ut och övningsköra.

Att hålla på transportera hojen på släp till däckfirma fram och tillbaka känns sjukt onödigt, så vill få av bakdäcket själv och ta däcket i bilen bara.
Så nu till min fråga.
Jag har 0 verktyg och ska ge mig ut och köpa det idag.

Vad kommer jag behöva förutom ett depåstöd?
Någon som vet vilka hylsor och verktyg som behövs för att få av däcket på en Ducati Monster 750?
 
Skall du bara plocka ner hjulet eller skall du kränga av däcket hemma också?
 
Bara plocka ner hjulet!

Sen vart jag rekommenderad att lämna in den hos Wheeler-dealer i Hammarby Sjöstad. Nära och bra!
 
Skall du bara plocka ner hjulet eller skall du kränga av däcket hemma också?

Även om TS använder begreppen hjul och däck på ett lite vagt sätt, så tycker jag att det är solklart vad han efterfrågar...

Du klarar dig med 2 x skiftnycklar som du lånar av grannen, ställ den på sidostödet och palla upp mellan svingen och golv.

Vill du äga verktyg, köp en vanlig hylsnyckelsats och depåstöd med universalplattor för svingen.
 
Även om TS använder begreppen hjul och däck på ett lite vagt sätt, så tycker jag att det är solklart vad han efterfrågar...

Du klarar dig med 2 x skiftnycklar som du lånar av grannen, ställ den på sidostödet och palla upp mellan svingen och golv.

Vill du äga verktyg, köp en vanlig hylsnyckelsats och depåstöd med universalplattor för svingen.

Korrekt.
Okej, låter smidigt och bra!

Köper en hylsnyckelsats och depåstöd. Behöver man tänka på något annat? Bromsarna etc?
Någon som vet om det finns någon smidig guide? Gärna med bilder.
 
Bak brukar inte bromsoket vara i vägen. I korthet:
* Lossa kedjespänningen.
* Lossa muttern på hjulaxeln (håll emot på andra sidan)
* Palla upp hojen
* Skruva loss och dra ut hjulaxeln (du får nog hålla upp hjulet för att det install nypa)
* Lyft av kedjan och ta hjulet till däcknasare.

Nästa steg är att lära sig kränga av/på däcket också. Det däremot fordrar några specialverktyg som kan hittas i det Stora Blå Templet (också känt som Biltema).
 
Du har köpt en ducati. Grattis!!!! Köp lite verktyg.....
 
Bak brukar inte bromsoket vara i vägen. I korthet:
* Lossa kedjespänningen.
* Lossa muttern på hjulaxeln (håll emot på andra sidan)
* Palla upp hojen
* Skruva loss och dra ut hjulaxeln (du får nog hålla upp hjulet för att det install nypa)
* Lyft av kedjan och ta hjulet till däcknasare.

Nästa steg är att lära sig kränga av/på däcket också. Det däremot fordrar några specialverktyg som kan hittas i det Stora Blå Templet (också känt som Biltema).

skulle dock säga RÖR INTE kedjespänningen, helt onödigt att behöva justera kedja sen igen bara för man haft av hjulet
 
Okejrå. Jag tänkte inte riktigt färdigt om att kedjespännarna inte sitter ivägen för att demontera hjulet. Var ett par år sedan jag behövde bry mig om kedja :rodnar
 
Det gick kanon!
Bra mycket enklare än vad jag trodde, gick på någon minut!

Om någon annan söker fram den här tråden senare så är det Hylsa 22mm som är för hjulbulten till en Ducati Monster.
 
skulle dock säga RÖR INTE kedjespänningen, helt onödigt att behöva justera kedja sen igen bara för man haft av hjulet

Men, får man tillräckligt med slack på kedjan för att få av hjulet då?

I övrigt så kanske TS borde ska skaffa sig en momentnyckel också. Fast det kanske bara är jag som är så nojig att jag nästan drar åt kåpskruvarna med moment? :näsblod
 
Anser man behöva momentnyckel till en hjulaxel behöver man snarare ligga & ta en cigg istället:D
 
Men, får man tillräckligt med slack på kedjan för att få av hjulet då?

I övrigt så kanske TS borde ska skaffa sig en momentnyckel också. Fast det kanske bara är jag som är så nojig att jag nästan drar åt kåpskruvarna med moment? :näsblod

Får ganska mycket slack efter att man dragit ut hjulaxeln ;)
 
hej!
Idag slängde jag på hjulet igen och det gick bra.
Jag var dock lite osäker på hur hårt man ska dra åt muttern på hjulaxeln.
Min första reaktion var att dra åt den så hårt jag bara kunde. Men då stog ju hojen som på klister. Tänkte om och släppte lite på den. Då rullade den fint som vanligt. Men hur vet jag att jag inte släppt på förmycket? Finns det någon tumregel?
 
EDIT:
Var ute igen nu i brist på annat. Skruvade åt den rätt hårt, tog en kort sväng och provade dra åt den igen, nu hade den släppt rätt ordentligt. Är det så det ska vara? Hur vet jag att den inte släpper ännu mer?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top