Ta ansvar för stenskott?

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Tjejen låg bakom en flakbil idag på väg 222 mellan nacka och Stockholm.
Trots god marginal till framförvarande bil så hör vi hur det rasslar till som att det kommer en liten skur med grus på vindrutan och tätt efter en smäll av en sten som gör ett ordentligt stenskott i vindrutan.

Jag har kontaktat lastbilschaffisen och han förnekar bestämt att det kan ha kommit från hans flak.
Vad gäller? ska jag kontakta försäkringsbolaget, göra en polisanmälan? Då vi båda är övertygade om att det kom från hans flak och inte var något som skvätte upp från vägen så känns det ju trist att behöva betala för det.

Kom igen nu alla allvetare här på forumet!

Hur ska ni bevisa det ?
Då kan man ju så fort man fått ett stenskott bara ta ett bilnummer och anmäla att det var den som var skyldig.
Lite som med fartkameror, ingen skyldighet att säga vem som körde.

Tror det är extremt svårt att få någon ersättning, möjligtvis om man lyckats filma det.
Berätta gärna hur det gick sen.

Han har ju ett ansvar för att se till så att lasten håller sig kvar på flaket. Men när det gäller grus så kan det bli svårt att bevisa att det kommer från just hans flak. Hade han istället fraktat t.ex. armeringsjärn och ett sånt kommit flygandes genom rutan så hade det kanske varit lite lättare att försöka visa vart det kom ifrån

Ja visst är det svårt att bevisa just därför jag efterlyser tips. Även om flaket var olastat vid tillfälle så är det ju fortfarande hans ansvar att inget kan lossna från flaket. I det här fallet grus/sten.
Eftersom vi är 2st som säger samma sak och faktiskt har en trasig vindruta att visa upp så borde vi vara trovärdiga? Visst kan vi vara 2 snåla hycklare som inte vill betala självrisken men vem avgör det?

Ganska ofta, speciellt denhär årstiden, som man får en svärm me grus o ett par större stenar i fronten när man ligger bakom lastbilar. Ligger ju endel skit på vägen o lastbilarna drar upp det.

Så fort någon får stenskott så är alltså den framförvarande skylldig då? Spelar ju mindre roll om det är en lastbil eller personbil som drar upp sten/grus... Får jag stenskott så sitter inte jag och antecknar bilnumret framför... Bara gilla läget liksom.. Lycka till säger jag! :tummenupp

Så fort någon får stenskott så är alltså den framförvarande skylldig då? Spelar ju mindre roll om det är en lastbil eller personbil som drar upp sten/grus... Får jag stenskott så sitter inte jag och antecknar bilnumret framför... Bara gilla läget liksom.. Lycka till säger jag! :tummenupp

Ja om framförvarande lastbil inte lastat rätt eller missat att säkra lasten.

För nu var det en lastbil som tappat grus det gällde-

Ja om framförvarande lastbil inte lastat rätt eller missat att säkra lasten.

För nu var det en lastbil som tappat grus det gällde-

Flaket var olastat... Det är hundratals lastbilar som åker runt hela dagarna med fraktmassor på flaken. Ska dom linda in alla gruskorn i en stor duk? Eller ska bilförarna tänka sig för när man ligger bakom en lastbil?

Last edited:
Råkade ut för detta en gång. Låg nog lite nära bakom en grusbil, tomt flak dock. I ett litet gupp på 90-vägen vi körde på så ramlade det av några nävar grus från någon läpp under flaket, fronten blästrad och ett stort stenskott på min bil.

Direkt efteråt var jag förstås rasande och skrev upp regnr. Men jag lyckades sansa mig senare och tog det som läropengar. Dock kan jag fortfarande tycka det var lastbilsförarens ansvar att inte ha grus ligga i någon ficka på sin bil.

Flaket var olastat... Det är hundratals lastbilar som åker runt hela dagarna med fraktmassor på flaken. Ska dom linda in alla gruskorn i en stor duk? Eller ska bilförarna tänka sig för när man ligger bakom en lastbil?

Hur tänker du nu? skall jag ta ansvar och betala för att en chaufför av nått slag skiter i att följa givna regler, spelar väl ingen roll om det dimper av en pappersrulle på 2 ton eller grus från ett sk "tomt släp".

Sen att det är svårt att få rätt är en helt annan sak.

Hur tänker du nu? skall jag ta ansvar och betala för att en chaufför av nått slag skiter i att följa givna regler, spelar väl ingen roll om det dimper av en pappersrulle på 2 ton eller grus från ett sk "tomt släp".

Sen att det är svårt att få rätt är en helt annan sak.

Ditt problem, blir nog att övertyga farbror blå om händelsen om nu inte lastbilschaffisen vill ta på sig det. Det är en jävla skillnad på grus och en pappersrulle på 2 ton. Om du tycker an lastbilschaffis ska få bort varje korn från flak och skrymslen på lastbilen så kan du begära att personbilarna ska pilla sina däck på grus och sten som fastnat i däcksmönstret...

Ditt problem, blir nog att övertyga farbror blå om händelsen om nu inte lastbilschaffisen vill ta på sig det. Det är en jävla skillnad på grus och en pappersrulle på 2 ton. Om du tycker an lastbilschaffis ska få bort varje korn från flak och skrymslen på lastbilen så kan du begära att personbilarna ska pilla sina däck på grus och sten som fastnat i däcksmönstret...

Det går inte ens att jämföra tappad last men det däcken drar upp från vägen.

Du kör yrkesmässigt tror jag.

Hur stort är stenskottet?

Många bilglasfirmor ropar ju på radion att om sprickan är mindre än femkrona så kan de laga de och försäkringsbolaget står för självrisken.

TFF. Gå in på deras hemsida, gör en anmälan om det hela och hoppas på det bästa. Alternativt polisanmäl föraren för det hela, uppenbarligen har han missat att fullgöra sin plikt som transportör av grus, om han har stänkt grus från sin lastbil på medtrafikanterna. Vid en polisanmälan kanske han ringer sitt försäkringsbolag ändå...
Det är väl inte ok om jag tex åker omkring med en släpkärra lastad med skräp och råkar tappa något på andra trafikanter?

bilägarens ansvar att se till att lasten är säkrad! finns många som fått omlackade bilar pga detta.

Precis likadant är det med flatnackade bonnläppar som drar upp skit på vägen med traktorn... dom ska skrapa av däcken innan dom drar ut lera på vägen som man kan köra omkull på.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick