Tömma gas ur Öhlinare

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Har köpt en ny Öhlinare till en gammal cross. Men jag måste bygga om den för att få plats med den. Blandannat korta av dämparhuset. Ingen stor grej i sig. Men. På dom dämpare jag meckat med förut har det alltid varit en "bilventil" för att fylla på och tömma gas. Men på den här var det bara en lite M4-skruv. Som inte släppte ut någon gas när jag öppnade Humm...
Ska man ha en nål och sticka in i gummit innanför? Hur gör man för att fylla den? Troligtvis sätter jag dit ett nytt lock med bilventil vid montage.

/Mats

Yes många crossöhlinare fylles enl samma metod som fotbollar med en nål man sticker in.

Se där.
DÅ ska jag gå till Sportaffären och se om det finns en nål där att köpa, så att jag kan tömma ur gasen.

Föresten finns det kvävegastuber att köpa, typ 5-liters? SÅ man slipper springa till någon dämparexpert som ska ha en hundring varje gång.

Se där.
DÅ ska jag gå till Sportaffären och se om det finns en nål där att köpa, så att jag kan tömma ur gasen.

Föresten finns det kvävegastuber att köpa, typ 5-liters? SÅ man slipper springa till någon dämparexpert som ska ha en hundring varje gång.

Ja det finns påfyllningskit att köpa men det kostar väl mycket för att det skall vara lönt för hemmapularen. Vill minnas att anläggningen kostar 200$ + flaska som man hyr av AGA.

EDIT: Själva regulatorn går att fixa från sin lokale gaslevrantör eller ropa in på ebay, nålarna köpes från http://www.motionpro.com/motorcycle/tools/suspension/

EDIT2: Det går att köpa öhlins orginal påfyllningskit för kring 2000, kitet heter 01781-01

Last edited:
Tänkte säga det att även till bilventilerna så brukar de använda nån slags special munstycke när de fyller. Volymen gas är så liten att det som pyser ut när man tar bort munstycket kan mycket väl vara halva trycket.

Men det visste du kanske. Regulatorn däremot borde ju inte vara överdrivet speciall?

Tänkte säga det att även till bilventilerna så brukar de använda nån slags special munstycke när de fyller. Volymen gas är så liten att det som pyser ut när man tar bort munstycket kan mycket väl vara halva trycket.

Men det visste du kanske. Regulatorn däremot borde ju inte vara överdrivet speciall?

Jo så är det, man måste kunna ta bort påfyllningsventilen snabbt som en grisblink.

Regulator får man väl leta på en som klarar 20 bar. Lite halvhögt tryck.
Slangar kan man göra av det som finns på verkstaden :-)

Värt besväret? Troligtvis inte, men det kostar att ligga på topp:)

Mats

Rörmokare har små engångsflaskor med kväve till hydropresser, kolla med en sådan om du känner en.

Jag har kväve, jag bumpade tråden för att jag undrar om nålen. Sportaffären här har fobollsnål, men vågar jag trycka in en sån i dämparen?

Jag hade nog inte gjort det. Nålen är ju fastspänd i verktyget vilket den inte är på en bollpump. Högt tryck och nål som inte sitter fast har jag respekt för....

Men ett riktigt nålkit kostar ju inte allt för mycket så jag hade satsat på ett sådant. När du handlat det så har jag några öhlinare som behöver kärlek :)

Fast är det bara själva nålen du vill ha så är det en 21 gauge standardnål från sjukvården. Sådana kan jag ta några hundra på jobb.

Last edited:
Jag hade nog inte gjort det. Nålen är ju fastspänd i verktyget vilket den inte är på en bollpump. Högt tryck och nål som inte sitter fast har jag respekt för....

Men ett riktigt nålkit kostar ju inte allt för mycket så jag hade satsat på ett sådant. När du handlat det så har jag några öhlinare som behöver kärlek :)

Fast är det bara själva nålen du vill ha så är det en 21 gauge standardnål från sjukvården. Sådana kan jag ta några hundra på jobb.

Borde finnas en pneumatikkoppling för polyuretanslang som passar till dina nålar.

:tummenupp Trycksatta prylar ska man vara försiktig med men det blir inte mycket kraft på den lilla ytan. 21 gauge är 0,724 mm, och med maximalt 20 bar på den ytan så blir det ändå bara 0,82 N, motsvarar 84 gram och det lyfter ett barn med lillfingret. Men det är klart att om nålen går av så skjuter den ju ändå iväg med en jävla fart så man ska nog har skyddsglasögon. Den dämparen jag precis ska serva nu vill ha 200 psi = 14 bar.

Kanske köper verktyget så så småningom om jag får mer jobb men tycker inte det behövs idag.

Tar resten via pm.

Det är stört jävla omöjligt få tag på nålar. Har besökt två apotek samt vårdcentralen idag och bara blivit skickad vidare. Man borde vara knarkare så skulle man har fått nålar gratis.

Gör som polarn när han ville pierca sig, han gick in på akuten och sa att han behövde kanyler... "Va!? Till vadå?" "Jo jag tänkte börja knarka..." Han fick faktiskt med sig kanyler tillslut...

Har för mig att den nål som sitter i Öhlins verktyg är 22 gauge X 2", det vill säga 0.7x50 mm. Trodde också att de finns på vilket apotek som helst, eller kanske om du frågar en sjukhusvaktmästare lite snällt...? Annars, om du befinner dig i Stockholmstrakten kan du få en trave.

Har för mig att den nål som sitter i Öhlins verktyg är 22 gauge X 2", det vill säga 0.7x50 mm. Trodde också att de finns på vilket apotek som helst, eller kanske om du frågar en sjukhusvaktmästare lite snällt...? Annars, om du befinner dig i Stockholmstrakten kan du få en trave.

Tackar, tror jag kanske kan lyckas köpa ett 100-pack imorgon om jag åker tillbaka till första apoteket imorgon. Problemet är inte att det saknas på apoteket utan att dom är rädda att jag ska knarka, men om jag är knarkare så får jag nålar gratis så det är ju liksom ändå logiskt på ett sätt som bara en humanist kan förstå.
Befinner mig i sommarstugan utanför Kalix som för tillfället är permanentbostad.

Befinner mig i sommarstugan utanför Kalix som för tillfället är permanentbostad.

Då åker du till Kalix Snöskoter & MC som har alla verktyg till Öhlins såväl som Fox. Yamahacenter i Luleå och Alf Sundström i Boden kan också hjälpa dig. Eller så väntar du till fredag då jag kommer hem, så får du en trave (så har du några över ifall du börjar knarka).

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort