tömma bromsvätskebehållaren

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Hur ska man tömma bromsvätskebehållaren? Bara lyfta på locket och suga ur eller finns det nåt annat sätt?

Nån nämnde nåt om nån plugg tror jag men jag är inte säker.

Jag har i alla fall noterat nån sorts plugg (med gummihatt) strax vid bromsoket - in mot kylare. Vad har den för funktion?

Återigen till frågan kanske --> tömma bromsvätska (har för mkt).

Varför är det för mycket?
Har du fyllt i och kan inte sätta på locket?

Är behållaren stängd och allt fungerar så pilla inte på det...
Refererar till ditt eget inlägg

Citat:Jag har i alla fall noterat nån sorts plugg (med gummihatt) strax vid bromsoket - in mot kylare. Vad har den för funktion?

Det är en luftningsskruv för att lufta bromsarna...
Pilla inte...

Är du osäker på vad du gör så pilla inte på bromsarna...
Skruva gärna sönder motorn men aldrig aldrig bromsarna.

Det är din livförsäkring.

Oj!

Jag bytte beläggen själv och öppnade den där gummihatten för att se vad det var för något. Jag tror att jag gjorde det efter att jag satt dit de nya beläggen - farligt? (Varför "lufta" bromsar övht?)

Det är för mkt vätska i - bromsen är mkt hårdare än innan i och med att vätskan trycks upp - beläggen är ju tjockare än de gamla. En SMC snubbe påpekade att detta var farligt och att jag därför bör justera nivån.

Vill bara veta hur man tömmer 1 cl bromsvätska,:tummenupp

Citat:Jag har i alla fall noterat nån sorts plugg (med gummihatt) strax vid bromsoket - in mot kylare. Vad har den för funktion?

Pilla inte...

Pilla inte...

jag skulle gissa på att han skall byta vätska. jag skruva bara loss handtaget från styret å vände upp och ner när jag bytte. vet inte om de är helt åt helvete men funkar gör det:tummenupp

Edit: hade tydligen fel. kansek inte kan läsa, vad vet jag...

jag skulle gissa på att han skall byta vätska. jag skruva bara loss handtaget från styret å vände upp och ner när jag bytte. vet inte om de är helt åt helvete men funkar gör det:tummenupp

Edit: hade tydligen fel. kansek inte kan läsa, vad vet jag...

<så det är bara att skruva loss och suga ur?

Oj!

Jag bytte beläggen själv och öppnade den där gummihatten för att se vad det var för något. Jag tror att jag gjorde det efter att jag satt dit de nya beläggen - farligt? (Varför "lufta" bromsar övht?)

Det är för mkt vätska i - bromsen är mkt hårdare än innan i och med att vätskan trycks upp - beläggen är ju tjockare än de gamla. En SMC snubbe påpekade att detta var farligt och att jag därför bör justera nivån.

Att du öppnade gummihatten gör ingenting...
Det är ett skydd för att inte få ner skräp i luftnippeln som sitter där under.
Man luftar ur luften ur bromsvätskesystemet för att det skall vara luftfritt.
Luften kan du komprimera om den är kvar och det gör att du får mjuka svampiga bromsar, eller inga alls...
Så är bromsen ok så rör du inte nipplarna.

Farligt är det inte att ha för mycket bromsvätska.
Nivån kommer dessutom att sjunka när klossarna slits.
Men du kan lossa på locket och tex suga ur med en slang eller doppa en trasa där i.
Akta bara så du inte spiller på lacken för den kan resa sig och bli ful då bromsvätska fräter bra...

Man kan däremot dricka den som min snåla kompis gjorde ur en Trocaderoflaska som använts vid luftning! :D
Inte att rekomendera dock!

Oj!

Om du bara har tagit bort gumihatten på luftningsskruven på oket, är det ingen fara.

Då kan du bara justera nivån i behållaren på styret med en spruta eller en ren tesked t.ex.

Men om du lossade luftningsskruven på oket måste du lufta systemet för då har det kommit in luft.

varför inte bara ta en sked eller något och ta ur lite olja ur koppen med ?måste väl vara det absolut enklaste?

Om du bara har tagit bort gumihatten på luftningsskruven på oket, är det ingen fara.

Då kan du bara justera nivån i behållaren på styret med en spruta eller en ren tesked t.ex.

Men om du lossade luftningsskruven på oket måste du lufta systemet för då har det kommit in luft.

Det enda jag kan säga är att jag lyfte på hatten - fann inget intressant - satte tillbaka hatten - mer än så gjorde jag inte. När jag provbromsade efter att ha satt dit de nya beläggen så kändes det okej - förutom att bromsen var trögare då pga för mkt vätska.

varför inte bara ta en sked eller något och ta ur lite olja ur koppen med ?måste väl vara det absolut enklaste?

Japp - får nog bli en tesked. MEN, det är alltå inte farligt om det kommer in luft i behållaren när man använder skeden?

Last edited:
Det enda jag kan säga är att jag lyfte på hatten - fann inget intressant - satte tillbaka hatten - mer än så gjorde jag inte. När jag provbromsade efter att ha satt dit de nya beläggen så kändes det okej - förutom att bromsen var trögare då pga för mkt vätska.

Japp - får nog bli en tesked. MEN, det är alltå inte farligt om det kommer in luft i behållaren när man använder skeden?

Nej, det farliga är när man får luft i ledningen mellan behållaren och bromsoket.

stoppa ner papper.. de suger mycket..
håll en trasa under :tummenupp

Nä, hatten som du lyfte på kan du lyfta på igen. Kläm sedan föriktigt på bromsen samtidigt som du släpper en skitaning på skruven som hatten satt på. Då rinner vätskan ut och du luftar samtidigt bromsen. Sedan skruvar du tillbaka skriven INNAN du släpper bromshandtaget.

Det e så man gör när man luftar bromsarna. Se till att INTE få OLJA på skivan eller beläggen.

Jag tycker du ska öppna luftnippeln på bromsoket och låta det droppa ut lite. Det kan inte komma in luft i systemet genom att öppna nippeln eftersom den sitter på den lägsta punkten. Öppna försiktigt så droppar det bara ur. Dra sedan åt nippeln när du har rätt nivå i behållaren. prova och bromsa så att du ser att det inte läcker från nippeln.Spola av med lite vatten, sen är du klar. Det är bara slabbigt att öppna behållaren om du ändå inte ska byta bromsvätska.

edit: Det är inte farligt att få bromsvätska på skivan. Det är bara att spola av med vattten.Det är inte olja, då skulle man inte få ha det i bromssystem.

Last edited:
Jag har en petflaska med en slang på, trycker ihop flaskan, kör ner den och släpper så suger den fiiint

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026