Tävlingsrapport: Quad - Isracing i Tierp 2006-02-12!

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Jag har Såå ont i kroppen idag, dagen efter! Ni får ursäkta om jag inte skriver så fort men jag är helt slut i underarmarna och handlederna värker...

Men vi tar det från början.


Till skillnad från mitt allra första race, och tillika premiär på gräsbaneunderlaget i Löhammar tänkte jag vara ute i god tid och ha allting klart och i ordning i god tid innan tävling. Det var lite småfix att göra: Grab-baren skulle bytas, nya skyltarna monteras, isdäcken på, framvagnen justeras och lite annat småplock. Tävlingen skulle gå på söndagen och jag började förbereda mig på torsdagen med att ändra kosten och äta mycket kolhydrater för att fylla glykogendepåerna till bristningsgränsen. Med tanke på min bristande närvaro på gymmet gäller det att ta till alla knep.

Hämtade upp en ny fräsch dunk racesoppa, Aspen 102 oktanig, på fredagen. Tyckte att jag hade ganska bra med tid och det flöt på fint, tills grab-baren skulle monteras. Normalt ett plätt lätt jobb, men nu blev det bökigt. Till att börja med fattades det en centimeter i bredd för att den skulle passa. Men lite svordommar gick det dock att vålda på den, problemet var bara att man fick slå på den underifrån, fästa med en bult och sen vrida upp den. Men då tog avgassystemet i så det vara bara att lossa på det, sen gick det som en dans tills systemet skulle tillbaka på plats igen. Maken om korkad lösning för infästning får man leta efter att det dessutom var felmonterat från början gjorde inte saken enklare. Till slut satt det rätt monterat och allting tillbaka på plats i alla fall...

Iväg och hämta en Audi S6:a som jag fått låna som dragbil. Quattro, automat och Its Fun chippad gör den till en fin-fin dragbil. Åker 50 meter med den och inser att klossarna bak är helt slut, raspar fint... Skit också! Blir till att åka "Pärlan" även kallad "Likbilen", av min kära hustru. Likbilen är en manuell Toyota Corolla 1.6 kombi 4WD från 1989. Läcker lite olja, läcker lite avgaser och är obesiktad (men försäkrad), inte riktigt vad jag tänkt mig att dra Statoils största släp med men alternativen lös med sin frånvaro.
Vet inte riktigt vart tiden tog vägen men innan allt var inlastat och tripplekollat, och kollat en extra gång, så var klockan efter midnatt likväl. Besktningen började 07:00, så det var bara att ställa klockan på omänskliga 05:00. Livet är hårt för oss tävlingsförare...


Efter alldeles för lite sömn släpade vi oss ur sängen. Tvingade i mig en dubbel portion havregrynsgröt och rejält med vatten, inget som lockade direkt. Efter att ha varit på väg upp ett par gånger kom vi överens om att det var bäst om den stannade kvar i magen. 05:45 satt vi lastade i bilen äntligen på väg. Vägarna var underkylda och det var snorigt halt, fick lov att åka stora vägarna och ta en omväg, ville inte chansa med släpet.

Full gas spar tid, heter det. Med en flock bortsprungna hästar hjälpte inte det så mycket, men runt 110-120 orkade den upp i. Två liter milen ville den ha för det "nöjet"...

4111-m.jpg



Vi höll stålet hela vägen och gjorde misstaget att följa vägbeskrivningen från Eniro.se. Det vart en nätt omväg på sisådär fem mil. Efter 20 mil och 2h 15 min senare rullade vi in mot Ledskär i Skärplinge. Vi var inte sist men definitivt bland de senare ekipagen att anlända. Hittade en prima(?) plats alldeles brevid bajjamajorna.. :rolleyes:

Då mitt medlemskort ännu inte anlänt och jag slarvat med att ordna licensen fick jag dega för en debutantlicens och ett tillfälligt medlemsskap i SMK Tierp. Totalt, inklusive anmälningsavgiften, blev jag 900:- fattigare.


Jag litade inte riktigt på att däcken skulle hålla tätt så jag hade överfyllt dem kvällen innan. När jag nu skulle släppa ut till en lagom nivå (0.8 bar) så märkte jag att jag missat att dra åt muttrarna på framhjulen... *Ooops!* Ingen "confidence booster" direkt, hade jag glömt något mer? :va

4112-m.jpg



Besiktningen klarades av hyggligt så när som på att min killswitch (dödmansgrepp) inte funkade. Efter lite 5-56 blev den dock som ny igen. Var lite orolig att de skulle påpeka att jag inte har någon bakbroms. Eller jag har bakbroms, men inga möjligheter att använda den. Det brydde de sig dess bättre inte om. Men en tumbroms från ISR är beställd..

En funktionär kommer gåendes med en bekymmrad min, brukar sällan vara ett gott tecken. Dessutom kommer han gåendes mot oss, vilket brukar vara ännu mindre bra. Det visar sig att jag har fel nummer på min Quad! Tog förgivet att det var samma nummer som för SuperMotard, men så var det inte. Jag var dock i gott sällskap då det var flera som hade gjort den missen. Trots att jag anmält mig med #33 till arrangören var det ingen som påpekat detta. Nåväl, efter en stunds kreativt tänkande vart mina nya fina skyltar modifierade till detta nedan. Inte snyggt men det funkade...

4115-m.jpg



Då var allt i sin ordning, hoppades jag, och dags för första träningen på tre hela varv. För mig, som aldrig kört på is tidigare, var det en intressant upplevelse. Hade ingen aning om vad som var att vänta, fick ta häng på närmast framför och leka "Följa Quad". Kan han borde jag kunna... Det grepade fint med det reglementseniga 8mm dubbutsticket som vi kör med, så länge man inte kom ut i snömodden vill säga. Där var det duktigt halt, som på is nästan.. ;) Redan efter tre varv kändes det i underarmarna, med mitt låga styre var jag på väg att flyga över i en kurva. Nytt styre och styrhöjare är beställt, idag!

Nu var det dags för första kvalet. 12 Quads line:ar upp i bredd på banan. Kommer iväg rätt hyggligt som tredje man och hänger på förvånansvärt bra tills början på tredje varvet när min Quad börjar misstända och tappa effekt, tändningsfel? Tappar till en 8:e plats..

Börjar felsöka i depån och det visar sig, pinsamt nog, vara soppatorsk! Tanken på Raptorn är dumt konstruerad och i kurvorna slickar soppan kanten på tanken vilket gör att den suger torrt. Den missen gör jag inte om flera gånger, nu är det full tank som gäller.

4116-m.jpg



Andra kvalet går bättre, men har fortfarande problem med att komma underfund med underlaget. Tycker det understyr allt för mycket, avsaknaden av bakbroms gör det hela än mer komplicerat.

Har svårt att komma iväg i starten men kör upp mig och ligger fyra. Då jag inte kan nypa åt runt tanken hänger jag väldigt mycket i styret och det börjar ta ut sin rätt. Det värker i handlederna och strålar ända ut i tummarna. Går i mål som fyra men är helt slut i kroppen. Lyckligtvis är det lite paus innan finalen. Appropå finalen, var jag av den uppfattningen att alla skulle gå till final, men så var inte fallet. Endast de åtta bästa kvalade till final. Hade min klantmiss med soppan gjort att jag missat min finalplats?! Några nervösa minuter passerade men det visade sig att jag kvalat in till final på en delad fjärdeplats. Får välja spår som femte Quad.



Mera Redbull åt folket, laddar upp och funderar på min taktik inför finalen. Gasa mera och bromsa mindre, kanske?

4118-m.jpg



Det var nervöst inför finalen. Det ska hålla i sex varv, hur ska jag orka det? Kroppen värkte redan innan efter vad jag utsatt den för under kvalen.

Det hade strömmat till en del del publik, trots det ganska tråkiga vädret, som rådde.

4114-m.jpg



Line:ar upp, väljer ett spår ganska nära innerspår men inte längst in. Ihop om att hitta färsk is och bra driv.

Dags för start, pulsen klättrar och jag stirrar stint på startsnöret... DÄR! Ger gas och tycker jag är bland de första iväg men vad händer?! Alla åker och jag står nästan still med spinnande bakhjul! Vet inte om det var för mycket gas, dåligt spårval, för högt däckstryck eller en kombination, men jag är sist iväg. Skit också! Mot slutet av tredje växeln börjar det greppa och bära iväg. Biter ihop och nu jäklar ska det bli åka av, bära eller brista! Håller stumt på fyran genom den första långa vänstern efter start och mål rakan. Kommer ikapp den första klungan direkt, men det finns bara ett spår att åka i då snömodden inte är ett alternativ. Men med lite taktik och håriga inbromsningar lyckas jag klämma tre personer på två kurvor under första varvet!

4117-m.jpg



Jag kämpar på och klättrar stadigt, men nu börjar kroppen ge sig. Har nu nått en fjärdeplats och är rejält trött med två varv kvar. Trean finns det inget att göra något åt, får ligga och bevaka min placering istället. Gashandtaget känns konstigt...? Gummit har släppt från rullen och håller på att åka av! Tar det aldrig slut?! Kämpar för att hålla mig kvar och för att gummit ska sitta kvar. Har en lucka till femman och under sista varvet slår jag av på takten och åker på säkerhet för att inte göra några misstag. Hör att femman närmar sig, försöker vrida på mig men ser honom inte. Hur nära är han? Ska han om måste han åka ytterspår, tar det väldigt lugnt ut på start och målrakan. Åker tight-tight, get gärnet och driver ut matar växlar, räcker det?! Ja, jag behåller fjärde platsen!


Team Boive Racing plockar en fjärdeplacering i premiären på isbana! 4:a av tolv startande är vi väldigt nöjda med.



Eftersnack efter målgång.

4119-m.jpg




Nästa tävling är Östhammar 26/2, den närmsta tiden ska jag tillbringa med träning (hör och häpna). Laborera med lite justeringar. Det är en av de största istävlingarna och konkurrensen lär bli stenhård, jag kommer behöva all träning jag kan få.


/R
 
Last edited:
Raid72 skrev:
Jag har Såå ont i kroppen idag, dagen efter! Ni får ursäkta om jag inte skriver så fort men jag är helt slut i underarmarna och handlederna värker...

Men vi tar det från början.
Skoj läsning till en början. Man känner såklart igen allt strul innan man äntligen kommer iväg osv. Imponerad av uppkörningen i fianlen osv.

Sen kollar jag lite noggrannare på bilderna... Men Vafan! Du saknar alltså högra benet?!
OTROLIGT IMPONERANDE :yoparty :tummenupp

Keep up the good work.
 
Kul läsning. Mer sånt :tummenupp
Skulle vara jävligt kul att se en bra quad film från tävlingen.
:felämne Var ganska nära att köpa en dinli 450 för ett tag sen. Vet du om den är något att ha? i jämförelse med din raptor,gasgas,bombardier mm.
 
Ja man lär sig hela tiden, lät struligt ;) Men bra jobbat som fan, måste va kul på is!
 
Supermoto - Jo, jag har lättat lite. Kanske gick lite till överdrift... ;)

Adde - Jag har film på finalen, men det är såna avstånd att det är svårt att få något riktigt bra. Till Östhammar ska det förhoppningsvis bli bättre.

Jocke - Ja, det var lite rörigt. Har inte riktigt kläm på isen än, men visst är det skoj!


/R
 
Fan vad kul.

Och bra inspirati0on för en annan... :yoparty

Vi skriver tom raceskildringar på liknande sätt... ;)

Daniel
 
En repost ,men vafan, cool action bild på dig iaf. nr 36 Raid72.... :tummenupp

Och en på mig :D :D

//doordie
 

Bifogat

  • DSC_0870.jpg
    DSC_0870.jpg
    26.5 KB · Visningar: 116
  • DSC_0687.jpg
    DSC_0687.jpg
    31.4 KB · Visningar: 117
Last edited:
Ypvs - Se där! Någon länk till dina rapporter?

Doordie - Jag gillar den bilden skarpt! Credz till www.mek.nu för det! :tummenupp



/R
 
Oj, oj... Det finnsa massvis. Ända tillbaks till 2000. De 2003-2005 ligger på sporthoj. Sök på mitt namn bara och sen på alla postade inläg. Sen är det bara att backa i tiden. Trådarna är döpta till datum och namn på racet.

Det sista var 050115 Francorchamps för övrigt, 3 veckor efter det bröt jag ryggen och när nästa blir vet jag inte riktigt än.... :(

Kul att se dig dock... :)

Daniel
 
Ajaj... Bröt ryggen hojjandes eller?

Jag gjorde det för snart fyra år sen på en SM. Landade i ett avbärraräcke i 70 blås. Tre kotor rakt av, bäckenet gick sönder på sju ställen och diverse annat. Var grymt nära att jag gick åt, så jag vet hur det är...

Rätt hygglig nu iaf. Ont, men funkar.

Hur ser det ut för dig? Rullstol läser jag...


/R
 
Tänkte smita in med en fråga som inte har med din rapport att göra. Men, hur stor chans skulle man ha om man tex började tävla med en Blaster? Ingen alls eller hänger det helt på förare? Finns det någon som lyckats bra på just en Blaster?
 
Ten-0 - Chans till vinst menar du? Jag antar att den är original? Då skulle jag vilja påstå att den är = 0, tyvärr.

Glenn kom femma på en i stort sett original Banshee, men då är han en rutinerad chaufför.

Han som vann åkte på en ganska original Bombardier 650, så du måste inte ha en monster maskin.


Börja med att häng med på tävlingarna, det är gott och blandat med folk och maskiner. Pröva på och se om det är skoj, kan man alltid uppgradera i framtiden om man känner behovet.


/R
 
Raid72 skrev:
Ten-0 - Chans till vinst menar du? Jag antar att den är original? Då skulle jag vilja påstå att den är = 0, tyvärr.

Glenn kom femma på en i stort sett original Banshee, men då är han en rutinerad chaufför.

Han som vann åkte på en ganska original Bombardier 650, så du måste inte ha en monster maskin.


Börja med att häng med på tävlingarna, det är gott och blandat med folk och maskiner. Pröva på och se om det är skoj, kan man alltid uppgradera i framtiden om man känner behovet.


/R


Det förstog jag nästan att det skulle vara. :) Saken är att jag så många gånger förr påbörjat något för att sedan märka att detta var inget för mig. Då också på det dyraste och vassaste som funnits. Nu tänkte jag att denna gången får det bli billigt och dessvärre sämre material.

Jag vill mest åka för skojs skull på tävlingar, köra lite skaffa mig vana och kanske då, blir rutinerad.

Visar det sig sedan vara lika skoj då, ja då kan jag gott tänka mig att ösa ut pengar på en riktig maskin som är konkurenskraftig. Har kört fyrhjuling nu i ett par år, då på mindre maskiner men haft väldigt skoj. Så jag skulle kunna tänka mig att jag blir fast när jag väl börjar tävla.

Blir nog ett läroår på en Yamaha Blaster, moddas kommer det göra direkt.

Kanske får störa med en fråga till. Vad går ungefär en säsong på i kostnader? Läst massvis i atv-quad om hur man snikar in på ombyggnad. Men ingen direkt kostnad på vad en säsong ligger på ungefär.
 
Väldigt svårt att svara på. Beror helt på om något går sönder och vilken nivå man väljer (hur länge man tycker däcken duger mm).


Jag har faktiskt ingen aning och vill nog helst inte veta heller. ;)

Men för att vara motorsport är det relativt billigt om man inte måste åka det absolut värsta förstås.

Anmälningsavgiften brukar vara 300-500:-, klubbavgift runt 300:-/år och licensen kommer jag inte riktigt ihåg vad den kostar men säg några hundra där med.
Eventuell släphyra, soppa till och från. Som exempel går alla istävlingar, utom en, inom 20 mils radie från Stockholm. Däck brukar det ordnas gruppköp på för att få ner kostnaderna och sen är det maskinunderhåll, som helt beror på maskin.


/R
 
Raid72 skrev:
Ajaj... Bröt ryggen hojjandes eller?

Jag gjorde det för snart fyra år sen på en SM. Landade i ett avbärraräcke i 70 blås. Tre kotor rakt av, bäckenet gick sönder på sju ställen och diverse annat. Var grymt nära att jag gick åt, så jag vet hur det är...

Rätt hygglig nu iaf. Ont, men funkar.

Hur ser det ut för dig? Rullstol läser jag...


/R

Inkomplett L2´a... Vänster ben i stort sett kört men full kontroll på håger förutom att styrkan är permanent nersatt. Kan gå en bit med kryckor men ryggen är inte tillräckligt stark för det i nån större utsrträckning än. Kört hoj några gångr och det är inga problem. Väntar på att ryggen ska bli stark så att jag kan få tillbaks min licens och kan börja banåka igen, trafik är inte så intressant för mig längre sen några år.

Daniel
 
Riktigt bra skrivet Raid 72!
Hoppas det inte gjorde något att jag länkade din historia på vår sida www.4wheel.se
Titta gärna in där en sväng!

/Stefan Polaris Predator Åberg
 
quaden skrev:
Riktigt bra skrivet Raid 72!
Hoppas det inte gjorde något att jag länkade din historia på vår sida www.4wheel.se
Titta gärna in där en sväng!

/Stefan Polaris Predator Åberg


Helt ok! Var du som körde Predatorn där antar jag? Ska du med till Östhammar? Då vill jag nämligen ha revansch! :7peta :lol

Har precis monterat styrhöjare och nytt styre, så jag slipper slå av på takten för att underarmarna tar slut. Ska på träning imorgon, det behövs...


/Jocke
 
Raid72 skrev:
Helt ok! Var du som körde Predatorn där antar jag? Ska du med till Östhammar? Då vill jag nämligen ha revansch! :7peta :lol

Har precis monterat styrhöjare och nytt styre, så jag slipper slå av på takten för att underarmarna tar slut. Ska på träning imorgon, det behövs...


/Jocke

Men det är ju tävling i Årsunda idag, skall du inte köra där ???
 
De här verkar ju skitballt,,, men skulle kanske ta o skaffa sig en leksak...
är bombardier DS 650 nått att ha?? den e så jävla stor... men det kanske dom ska va?? fan vet jag...

//T
 
Back
Top