Tävlingsdäck...

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
CBR929
Jag undrar om man kan få lite tips på riktigt bra tävlingsdäck till supermotard? Både om det finns sådan som det redan finns mönster på eller om det bara är slicks som man själv får skära??
regndäck?

Michelin, Dunlop, Metzeler och Pirelli har suttit på hojar som vart i toppen på SM och i andra tävlingar i år.
Bara att välja, alla utom Michelin får man skära själv men de flesta skär lite extra även på dom beroende på bana.

Helgon26 skrev:
Jag undrar om man kan få lite tips på riktigt bra tävlingsdäck till supermotard? Både om det finns sådan som det redan finns mönster på eller om det bara är slicks som man själv får skära??
regndäck?

Michelinsen som är färdiga för motardbruk har gjort att Michelin nu har mycket bra däck för motard racing. De gamla race slicksen var inte så bra. Iaf inte bak.
Men skära kommer du alltid att behöva. Tom de förskurna är naturligtvis skurna på ett sätt som motsvarar minsta skärkrav. Det är ju lättare att skära mer än tvärtom. Mönstret på dessa däck behöver ofta breddas lite eller bygas på med lite extra snitt. Gummit, profilen osv är dock djävligt bra för de flesta förhållanden då asfalten är torr.

Jag föredrar dock Dunlops slicks över Mickarna iaf då jag alltid tyckt att de betér sig bättre under sladd.

Utvecklingen går dessutom mot bredare dimensioner. Många är uppe på 180 bak nu internationellt. Regndäck åkte jag alltid 180 bak med i slutet tex. Ger mycket bättre grepp än 165orna.
Fram går det mer och mer mot 16.5" men byt inte till det förrän du är på relativt hög nivå (om du nu inte redan är det) för det ger en merkostnad och lite extra problematik när du ska skaka fram däck.
Framförallt då det i motard sällan finns anledning att åka på sprillans däck. Hitta beggade 16.5 or är fan inte lätt.

Daniel

ypvs skrev:
Utvecklingen går dessutom mot bredare dimensioner. Många är uppe på 180 bak nu internationellt. Regndäck åkte jag alltid 180 bak med i slutet tex. Ger mycket bättre grepp än 165orna.
Fram går det mer och mer mot 16.5" men byt inte till det förrän du är på relativt hög nivå (om du nu inte redan är det) för det ger en merkostnad och lite extra problematik när du ska skaka fram däck.
Framförallt då det i motard sällan finns anledning att åka på sprillans däck. Hitta beggade 16.5 or är fan inte lätt.

Daniel
Sätter man 180 bak på 5" fälg? Eller är det 5,5" då? Jag hade tänkt åka 180 bak på regn nästa år då jag tyckte att det var för mycke gummi rakt fram på de jag åkte på i år.

Olof Eriksson skrev:
Sätter man 180 bak på 5" fälg? Eller är det 5,5" då? Jag hade tänkt åka 180 bak på regn nästa år då jag tyckte att det var för mycke gummi rakt fram på de jag åkte på i år.

Hur får man plats med ett 180 däck?

Vad heter dom Michelin däcken som är förskurna då?

Helgon26 skrev:
Hur får man plats med ett 180 däck?

Vad heter dom Michelin däcken som är förskurna då?
Jag ska prova imorrn så får du veta ;D

Michelin tror jag heter "supermoto", men inte hundra

Du måste ta en cm på kedjesidan med en mattkniv ed i regel...

Funkar bra på 5" . Jag använde enbart regndäck 180. Slicks märkte jag ingen större skillnad från 165.

Daniel

Back