Tätning för motoroljeläckage - Bra eller dåligt?

Jag är genuint skeptisk till att hälla något annat än olja där oljan ska vara. Speciellt nåt gegg som har "partiklar som permanent tätar alla läckor"... Sådana partiklar låter inte som nåt man vill ha i lager och glidytor rent spontant.
Men kan inte påstå att jag vet något om produkten, varesig om den funkar öht eller om den har några skadliga effekter.

skulle jag måsta riva hela motorn skulle jag göra en fullösning om de verkligen kommer på ett ställe, göra super rent, sen på med lite JB weld auto marine där de läcker. :tungan

http://www.kullagret.com/omega-917-packningsskydd-177ml/1682-0

Den här funkar mycket bra på gummitätningar och är ofarligt för motor (jag har provat) men tveksam om den funkar på en vanlig packning,, men värt att prova kanske.

Paybacks vers av gummi renoverare är minst lika bra men billigare och sälj av samma företag.

http://www.kullagret.com/-417-packningsrekond-tatar-olje-lackage-payback-lubricants/4032-0

Men i detta fall låter det som block läcker och då skulle jag rengöra och epoxylimma utifrån helt enkelt. Biltemas tvåkomp stålepoxy är faktiskt bättre än JB weld för den är elastisk.

Har du för det första konstaterat vad som läcker? Om inte så är stalltipset att tvätta rent motorn ordentligt när den är kall och sedan varmköra beväpnad med en ficklampa. Mest för att du inte ska behöva försöka täta ex. läckande oljeplugg/filter, oljetrycksgivare etc. med något mirakelmedel...

Det kommer någon droppe om motorn har varit varm men inget allvarligare
menar du
Det kommer någon droppe om jag varit ute och kört med hojen.

så kan det vara kedjeolja/kedjesmörjning (om du smörjer kedjan) som slängts av vid främre kedjedrevet och sedan droppar ner under hojen.
För mig är detta helt normalt. För jag smörjer kedjan efter varje tur.
Är det däremot så att om du varmkör hojen (men inte kör en sväng) och det då kan komma nån oljedroppe
under natten så är det inte kedjeolja.
Men jag skulle inte bry mig. När Motorrad hade kört 5000mil med en Honda CBR1000R och bad om Hondas kommentar till en oljeförbrukning på 4 dl olja/100 mil så var Hondas svar att det var helt normalt. :D
Innan jag häller nåt i oljan skulle jag veta var det läcker som steg 1.
Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här
De två viktigaste delarna som behöver oljans smörjning är kullagren och kolvarna.
Jag skulle sätta de tre viktigaste delarna till glidlagren, kolvarna och kamnockar/kamsläpor.

menar du
Det kommer någon droppe om jag varit ute och kört med hojen.

så kan det vara kedjeolja/kedjesmörjning (om du smörjer kedjan) som slängts av vid främre kedjedrevet och sedan droppar ner under hojen.
För mig är detta helt normalt. För jag smörjer kedjan efter varje tur.
Är det däremot så att om du varmkör hojen (men inte kör en sväng) och det då kan komma nån oljedroppe
under natten så är det inte kedjeolja.
Men jag skulle inte bry mig. När Motorrad hade kört 5000mil med en Honda CBR1000R och bad om Hondas kommentar till en oljeförbrukning på 4 dl olja/100 mil så var Hondas svar att det var helt normalt. :D
Innan jag häller nåt i oljan skulle jag veta var det läcker som steg 1.
Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här

Jag skulle sätta de tre viktigaste delarna till glidlagren, kolvarna och kamnockar/kamsläpor.

När jag sömnlös låg och funderade på detta problem, så kom jag faktiskt att tänka på att det skulle kunna vara detta som är "problemet". Ska kolla när jag kommer hem. Fingers crossed!

På en gammel bilmotor hade jag kanske vågat prova en dylik gegga men på motorcykeln så har man ju också kopplingen att ta hänsyn till, vad händer med den? kommer den att gegga ihop lamellerna lr börja slira?
Förmodligen ingen som vet.

Last edited:
Gör rent ordentligt utvändigt och täta med JB weld orginal. Hade en läcka från kopplingkåpan på en tidigare hoj, tätade med jb weld och det funka perfa. Även använt smörjan till andra reparationsarbeten och det är faktiskt riktigt grymt.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back