Täta mellan sliponet och mellanrör? Med vad?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Har precis satt på ett beggat helsystem på multin och dämparen sitter lite löst på mellanröret (slipon med fjäder)

Det går in hela vägen på kragen, men vickar lite i alla riktningar. Inget katastrofalt, men lite. Jag funderade på att försöka täta genom att lägga på något mellanröret för att täta och göra passformen perfekt.

Jag tänker att motsvarande två varv med gaffatejp borde räcka, men det kan jag ju inte använda. Märker också att jag har tjuvavgaser som trycks ut mellan dämpare och mellanrör samt avgasknall vid uppstart och på avslag. Så tjuvtitt verkar det bli också.

Vad kan jag använda?
Några varv avgaspackningsmaterial?
Finns värmetålig fibertejp?

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Last edited:
Aluminiumtape håller ganska länge.
Finns även asbestsnöre (heter "eldfast tätningsgarn" nufötin när det inte innehåller asbest längre) som håller en livstid och ger en flexibel tätning. Finns i bygghandeln i olika grovlekar.

Ölburk brukar jag använda. Skär remsor av det och snurra ett eller flera varv. En pantburk räcker till många avgas....

Jag kan utveckla mitt svar lite;

Hade läckage på grenröret på min 1098a vilket förvisso inte orsakade något avgasknall men jag fick riktigt fult sot på ramen.

Tittade i verkstadsmanualen och där rekommenderas Holts firegum. Det går säkert fint med vilken monteringspasta som helst eller något av de andra förslagen som givits här.

Holts finns på OKQ8 för under 100:-

Lite geggigt och ska vara lite besvärligt att få av sakerna (vad jag har läst) när det väl är dags... men hur ofta har man det? Tätt håller det i alla fall! :tummenupp

lånar tråden lite. mitt system är inte heller tätt. det trycks ut lite avgaser halvvägs igenom rören, dvs i skarven mellan originalrör och slip on skarven. misstänker att det är anledningen till de coola knallarna som blir vid motorbroms. ja gillar dom :) men finns det någon nackdel och bör åtgärdas utöver att det smutsar ner?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back