Täta läckande avgasventiler på Yamaha RD 350

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Har läckande avgasventiler på min Yamaha RD 350 och fick just precis, med det vädret vi har i Stockholm just nu, ofantligt bråttom att fixa ihop hojen så det blir lite åka i vinter.

Har dessvärre inte råd med nya bussningar och ventiler då dessa kostar ca 2000kr. Så det jag är ute efter är billiga fulknep så att jag kan få ihop hojen så snart som möjligt. (Helst utan att permanent förstöra motorn)

För att göra det enkelt hade jag tänkt koppla ur YPVS motorn och lämna ventilerna i öppet läge.
 
Helt uppställda ventiler är inte roligt köra med. Det blir för mycket ketchupeffekt. Då skulle jag hellre söka rätt på ett par cylindrar utan YPVS.

Är ventilerna slitna och glapp eller bara tätningarna? Tätningar borde ju att hitta billigt. Sen borde man kunna hitta beggade ventiler.
 
Helt uppställda ventiler är inte roligt köra med. Det blir för mycket ketchupeffekt. Då skulle jag hellre söka rätt på ett par cylindrar utan YPVS.

Är ventilerna slitna och glapp eller bara tätningarna? Tätningar borde ju att hitta billigt. Sen borde man kunna hitta beggade ventiler.

Har kört med öppna ventiler tidigare och det är ju helt klart att avråda från. Skillnaden är markant. Men pga ekonomin är det just nu mest värt att få motorn körbar och mindre aktuellt att få den i perfekt skick.

Cylindrar utan ventiler innebär så vitt jag vet från en Bansheemotor. Har kollat på detta alternativ men cylinder plus kolv går isåfall på minst 2000kr och dessutom kommer inte avgasrören passa då de har en annan anslutning till avgasporten.

Både ventilerna och bussningarna är nog inte helt bra. Dessutom är sammanlänkningen mellan vänstra och högra cylindern bristfällig vilket gör att högra cylinderns ventil inte öppnar fullt/stänger helt.

Nya packningar är såklart nödvändigt, bara dem kostar ca 300-400kr men risken finns att det fortfarande kommer läcka.

Skulle mer än gärna få tag på begagnade ventiler men har inte hittat några. Optimalt vore ju att hitta ett par femhundringar i snön och köpa nya frästa ventiler och bussningar från Twostrokeshop
 
Är bussningar glapp ! shimsa med metallfolie i lämplig tjocklek,har kanske några beg tätningar som du kan få köpa billigt, ska kolla i bra och ha lådan!!
 
Cylindrar utan ventiler innebär så vitt jag vet från en Bansheemotor. Har kollat på detta alternativ men cylinder plus kolv går isåfall på minst 2000kr och dessutom kommer inte avgasrören passa då de har en annan anslutning till avgasporten.
Twostrokeshop

Bansheemotorn har mycket riktigt inga avgasventiler, den är baserad på de tidigare RD350-motorerna vilka var utan avgasventiler. Man vill nog ändå ha lite slantar för cylindrar utan ventiler, eftersom det nog inte ligger och dräller bra sådana här och var. Det blir nog ändå billigast att fixa ventilerna på din motor. Lycka till!
 
Är bussningar glapp ! shimsa med metallfolie i lämplig tjocklek,har kanske några beg tätningar som du kan få köpa billigt, ska kolla i bra och ha lådan!!

Bra idé det blir det helt klart att testa. Det vore toppen!
 
Bansheemotorn har mycket riktigt inga avgasventiler, den är baserad på de tidigare RD350-motorerna vilka var utan avgasventiler. Man vill nog ändå ha lite slantar för cylindrar utan ventiler, eftersom det nog inte ligger och dräller bra sådana här och var. Det blir nog ändå billigast att fixa ventilerna på din motor. Lycka till!

Nu handlar inte tråden om det men bansheemotorn är ju inte baserad på de äldre motorerna utan på ypvs-motorn. Det är nästintill lika motorer, skiljer gör framförallt utväxling och cylindrar. Just pga de kostar en del att byta till bansheecylindrar är det ej ett alternativ.
 
Optimalt vore ju att hitta ett par femhundringar i snön och köpa nya frästa ventiler och bussningar från Twostrokeshop

twostrokeshop kan du nog utesluta då dessa inte finns längre ! Steve och wobbley wayne har gått skilda vägar och man snackar mycket om bedrägeri på AF1 forumet. jag mailade steve för några dagar sen och frågade hur det går med TSS500 projektet ,, då jag har ett halvt kit liggandes!
 
twostrokeshop kan du nog utesluta då dessa inte finns längre ! Steve och wobbley wayne har gått skilda vägar och man snackar mycket om bedrägeri på AF1 forumet. jag mailade steve för några dagar sen och frågade hur det går med TSS500 projektet ,, då jag har ett halvt kit liggandes!

Går fortfarande att hitta ett par på ebay som jag tror är tillverkade av dem. I annat fall kan jag nog få tillgång till en fräs och få ett par nya tillverkade men det tar dock tid som jag inte har just nu.
 
Jag köpte en Vesrah packningssats till min rd500 för många år sen. I den ingick samtliga o-ringar och tätningar till YPVS:en(4 st). Jag betalade bara 850:- för den ny vill jag minnas och då ingick även toppackningar som kostade 1000:- st på Yamaha. Nu var det ganska länge sen så jag minns inte exakt vilken butik det var men det var en av de som annonserar om RD delar i Performance bikes. Det fanns även till olika rd 350 modeller.
 
Inte för att vara sån, men vadfan, en 2t har inga avgasventiler?
Däremot så har den avgasportar.
 
Inte för att vara sån, men vadfan, en 2t har inga avgasventiler?
Däremot så har den avgasportar.

Inte för att vara sån - men;


YPVS - Yamaha Power Valve System...
...the valve is of a cylindrical design running across the top of the exhaust port...:glömdet
 
Menar du alltså att dom från äldre RD350 utan YPVS inte passar? Jag har tagit för givet att det är exakt samma motor men med olika cylindrar.

Har inte allt färskt i huvudet men är ganska säker på att de mesta skiljer dessa motorer åt. Ägde en 82a en gång i tiden och såvitt jag kommer ihåg är det en helt annan motor, mycket är liknande dock. Är ganska säker på att en LC motor inte passar på en YPVS.
 
Har inte allt färskt i huvudet men är ganska säker på att de mesta skiljer dessa motorer åt. Ägde en 82a en gång i tiden och såvitt jag kommer ihåg är det en helt annan motor, mycket är liknande dock. Är ganska säker på att en LC motor inte passar på en YPVS.
Det är rätt, den motorn från 82 har topplocket fastdraget genom cylindern, medan motorn från 83 med YPVS, har cylindern fast i vevhuset med 4 bultar var, och sedan är toppen dragen med 5 bultar till varje cylinder. Kolvar och lager är samma, men vevaxel och vevhalvor, cylindrar mm är olika.
Motorerna kan byta plats, då fästen är lika, elektroniken skiljer mellan modellerna.
 
Last edited:
Det är rätt, den motorn från 82 har topplocket fastdraget genom cylindern, medan motorn från 83 med YPVS, har cylindern fast i vevhuset med 4 bultar var, och sedan är toppen dragen med 5 bultar till varje cylinder. Kolvar och lager är samma, men vevaxel och vevhalvor, cylindrar mm är olika.
Motorerna kan byta plats, då fästen är lika, elektroniken skiljer mellan modellerna.

Kan man inte montera cylindrar från en 82a på en 83a då om man även byter toppen?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top