Täta avgassystem

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Har upptäckt ett mindre irriterande avgasläckage på min hoj som jag inte lyckas få tätt. Har bytt avgasklämma och meckat runt med lite gammal ölburk för att försöka få den tät, men lyckas inte helt. Hur få tät?
Och är det någon "fara" att köra med ett mindre läckage på det viset?
Läckaget är mellan mellanröret och "headern"
 
Har upptäckt ett mindre irriterande avgasläckage på min hoj som jag inte lyckas få tätt. Har bytt avgasklämma och meckat runt med lite gammal ölburk för att försöka få den tät, men lyckas inte helt. Hur få tät?
Och är det någon "fara" att köra med ett mindre läckage på det viset?
Läckaget är mellan mellanröret och "headern"

Testat med sån här tills du kan fixa på riktigt.

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/avgaskemi/lagningspasta-pa805sv

Mindre läckage bör inte göra någon skada alls.
Under att min ducce hållt om det skulle göra någon skada :p
gasa på!
 
Svart byggsilikon.
Kladda på, torka bort överflöd med trasa & T-röd, låt torka under natten och kör glatt tills du skall ha loss det nästa gång.
Det kommer att gå att få loss rören och att få bort resterna av silikonet hyfsat enkelt.
Den tål värme bra och börjar inte brinna.
 
Svart byggsilikon.
Kladda på, torka bort överflöd med trasa & T-röd, låt torka under natten och kör glatt tills du skall ha loss det nästa gång.
Det kommer att gå att få loss rören och att få bort resterna av silikonet hyfsat enkelt.
Den tål värme bra och börjar inte brinna.
Okej, verkar ju vara nåt. Bättre än sånt holts gun gum?
 
Okej, verkar ju vara nåt. Bättre än sånt holts gun gum?
Holts produkt är till för att laga ett hål i ljuddämparen eller avgassystemet permanent.
Dvs. det är inte till för att avlägsnas som man tenderar att göra på hojar lite titt som tätt.
Som permanent lösning är det säkert bra och kanske bättre än silikon.
Men det kommer komma en dag då du ska byta dämpare eller du måste ta loss den delen för att fixa något och då är silikon enklare, enligt min erfarenhet.

Dessutom tenderar de flesta redan ha en tub byggsilikon i garaget.
 
Holts produkt är till för att laga ett hål i ljuddämparen eller avgassystemet permanent.
Dvs. det är inte till för att avlägsnas som man tenderar att göra på hojar lite titt som tätt.
Som permanent lösning är det säkert bra och kanske bättre än silikon.
Men det kommer komma en dag då du ska byta dämpare eller du måste ta loss den delen för att fixa något och då är silikon enklare, enligt min erfarenhet.

Dessutom tenderar de flesta redan ha en tub byggsilikon i garaget.
Silikon får det bli ?
Är sån där svart att föredra framför en högtemps silikon (biltema har en sån), eller samma skit i dom?
 
Last edited:
Kladda inte på för mycket. Lagom är bättre. Jämt lager som täcker är bäst. Torka bort överflöd innan det torkat.
Låt resten torka ordentligt. Att starta motorn innan det torkat gör att avgastrycket trycker ut silikonet.

Det går inte använda för att täta headern mot motorn. Där blir det för varmt.
Men mellanrör mot header funkar. Samma sak mellanrör mot ljuddämpare.
 
Kladda inte på för mycket. Lagom är bättre. Jämt lager som täcker är bäst. Torka bort överflöd innan det torkat.
Låt resten torka ordentligt. Att starta motorn innan det torkat gör att avgastrycket trycker ut silikonet.

Det går inte använda för att täta headern mot motorn. Där blir det för varmt.
Men mellanrör mot header funkar. Samma sak mellanrör mot ljuddämpare.
Ok, kanon. Tack för utförligt svar
 
Håller inte skiten tätt nu så jävlar svetsar jag fast det..

Tvättade alla kontaktytor helt rent med t-sprit. Smetade silikon på headern som jag sen drog mellanröret över. Spände åt avgasklämman och smetade ännu mer silikon över samtliga skarvar och hålrum. Inte mitt estetiskt mest vackra verk, men tätt bara måste det hålla nu. Torka ett par dar nu tills jag kör nästa gång
d802b671760cfc30939be91623d5ea19.jpg
 
Haha, jag sa faktiskt "Kladda inte på för mycket" :D

Det som syns av silikonet kommer att ta en lätt grå färg efter en stund. Det är som det ska vara och kommer att hålla tätt i skarven.
 
Haha, jag sa faktiskt "Kladda inte på för mycket" :D

Det som syns av silikonet kommer att ta en lätt grå färg efter en stund. Det är som det ska vara och kommer att hålla tätt i skarven.
Hehe, ja, blev lite kladdigt. Körde på säkra sidan istället för att behöva göra om det ?
 
Nu har väl du kanske ingen katalysator på din hoj. Men har man det bör man vara försiktig då silikon lätt kan sabba katalysatorn.
 
Nu har väl du kanske ingen katalysator på din hoj. Men har man det bör man vara försiktig då silikon lätt kan sabba katalysatorn.
Original har den faktiskt två, den ena försvann vid monteringen av sliponet, den andra knackade jag bort precis innanför headern vilket var anledningen till att avgassystemet åkte av och jag därmed upptäckte läckan. Kan iofs ha läckt lite innan med..
Tror inte något kommer läcka ner i själva röret då jag bara smetade silikonet där mellanröret dras över, samt förstås "lite" extra utanför för säkerhets skull ?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top