tänka på vid köp av zx7r?

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Ja topic säger väl allt.. något speciellt man behöver tänka på eller kolla upp vid ett köp av en zx7r 96-98? antar att miltalen för de här årsmodellerna är runt 3000-4000 men motorn lär väl vara det minsta problemet vid den åldern på en japanare?

ja som sagt lite generella tips på vad man ska tänka på vid ett ev köp :)
 
Naim skrev:
2505275 Ja topic säger väl allt.. något speciellt man behöver tänka på eller kolla upp vid ett köp av en zx7r 96-98? antar att miltalen för de här årsmodellerna är runt 3000-4000 men motorn lär väl vara det minsta problemet vid den åldern på en japanare?

ja som sagt lite generella tips på vad man ska tänka på vid ett ev köp :)

Vad har du tänkt betala?
Har kört min 2 säsonger, och kan ärligt säga att jag är väldigt positivt överraskad. Inget strul alls. Lämnat den på service 2 ggr, köpt nya däck (dom var slut sedan tidigare) samt synkat förgasarna.. Sen har det bara varit att vrida om nyckeln o köra.. Kanonhoj!

Hade mer strul med både R1:an och Ducce monstret som jag hade tidigare..

Lycka till!
 
Naim skrev:
2505275 Ja topic säger väl allt.. något speciellt man behöver tänka på eller kolla upp vid ett köp av en zx7r 96-98? antar att miltalen för de här årsmodellerna är runt 3000-4000 men motorn lär väl vara det minsta problemet vid den åldern på en japanare?

ja som sagt lite generella tips på vad man ska tänka på vid ett ev köp :)

Motorerna är skottsäkra ( Om inte ngn missskött den ) . I övrigt är det som med vilken hoj som helst!. Hade en ZXR-750 89 tidigare som hade gått över 8K när jag sålde den. Den rullar än idag i stan o killen har inte haft problem med den dom senaste 3-åren! :tummenupp
 
sidetrack

Kan inte så mycket om 7:an men som helhet är det väl nästan samma sak att köpa en fin zx6r. 7:an har ca 15 hk mer men den väger också ca 30 kg mer. Sen tror jag 7:an är svårare att sälja vid ett senare skede.

Kan vara bra att veta om du nu inte helt begränsat dig till just 7:an.
 
Zee skrev:
2505321 Kan inte så mycket om 7:an men som helhet är det väl nästan samma sak att köpa en fin zx6r. 7:an har ca 15 hk mer men den väger också ca 30 kg mer. Sen tror jag 7:an är svårare att sälja vid ett senare skede.

Kan vara bra att veta om du nu inte helt begränsat dig till just 7:an.

Så du menar att sexan upplevs lite vassare än sjuan?
 
enchanter skrev:
2505329 Så du menar att sexan upplevs lite vassare än sjuan?


Nej, absolut inte. Jag menar att 7:an säkert är strået vassare, men att det kanske inte är så himla stor skillnad. Kanske t.o.m minimal skillnad? Någon som kört båda hojarna och kan informera? Om man nu vill ha fler köpobjekt att välja från så tycker jag att det var värt att notera trådstartaren. 6:an är ju, vad jag förstått, om möjligt ännu mer skottsäker än 7:an. 6:an är väl en av Kawas skottsäkraste och driftsäkraste hojar.

Vill tillägga at jag inte kört 7:an, som en brasklapp. Bara ett tips till trådstartaren.
 
Zee skrev:
2505355 Nej, absolut inte. Jag menar att 7:an säkert är strået vassare, men att det kanske inte är så himla stor skillnad. Kanske t.o.m minimal skillnad? Någon som kört båda hojarna och kan informera? Om man nu vill ha fler köpobjekt att välja från så tycker jag att det var värt att notera trådstartaren. 6:an är ju, vad jag förstått, om möjligt ännu mer skottsäker än 7:an. 6:an är väl en av Kawas skottsäkraste och driftsäkraste hojar.

Vill tillägga at jag inte kört 7:an, som en brasklapp. Bara ett tips till trådstartaren.


Tycker nog min 96 e rätt mkt rappare än en 99ans zx6r.. Min e iofs inte orginal, men redan innan så tyckte jag det var hyffsad stor skillnad.

En sak som en del verkar ha lite strul med, är packboxarna. Så det kan vara värt att kolla.. ingen stor kostnad direkt, men ändå.

Annars så kan jag bara hålla med dom andra. Motorn är tamigtusan skottsäker.. :tummenupp
 
Zee skrev:
2505355 Nej, absolut inte. Jag menar att 7:an säkert är strået vassare, men att det kanske inte är så himla stor skillnad. Kanske t.o.m minimal skillnad? Någon som kört båda hojarna och kan informera? Om man nu vill ha fler köpobjekt att välja från så tycker jag att det var värt att notera trådstartaren. 6:an är ju, vad jag förstått, om möjligt ännu mer skottsäker än 7:an. 6:an är väl en av Kawas skottsäkraste och driftsäkraste hojar.

Vill tillägga at jag inte kört 7:an, som en brasklapp. Bara ett tips till trådstartaren.
Sjuan är, naturligt, lite tyngre än lillebror sexan.

När jag köpte min sexa var det enbart avsaknaden av pengar som gjorde att det inte blev en sjua. Provkörde en sådan och föll pladask för världens i särklass grymmaste hoj. Men, som sagt, det blev en sexa istället.

Min kontenta är iallafall att de kan, och bör inte jämföras som "lika" hojar... Visst, de har vissa likheter, men om trådstartaren vill ha en sjua, kan han inte "kompromissa" till en sexa vad gällande prestanda, utseende, känsla osv. Däremot om det rör sig om ekonomi, då är en sexa ett bättre val. Garanterat.
 
hållundan skrev:
2507763 Sjuan är, naturligt, lite tyngre än lillebror sexan.

När jag köpte min sexa var det enbart avsaknaden av pengar som gjorde att det inte blev en sjua. Provkörde en sådan och föll pladask för världens i särklass grymmaste hoj. Men, som sagt, det blev en sexa istället.

Min kontenta är iallafall att de kan, och bör inte jämföras som "lika" hojar... Visst, de har vissa likheter, men om trådstartaren vill ha en sjua, kan han inte "kompromissa" till en sexa vad gällande prestanda, utseende, känsla osv. Däremot om det rör sig om ekonomi, då är en sexa ett bättre val. Garanterat.


Tack Hållis för en jämnförelse! :tummenupp

Nej, det är vi nog alla överens om att 7:an är snyggare (mycket desutom) och vassare spis. Därmed inte sagt att 6:an blir lämnad långt efter, särsklit med tanke på vanlig gatkörning.

Mitt tips var som sagt mest om han inte helt snöat in sig på just 7:an. Det finns ju endel 7:or, men säkert lika många om inte fler 6:or till salu. Då kanske det är lättare att fynda så här års. Sorry om tråden sidetrackade lite. Ville bara tipsa dig lite. Min avsikt var inte att flejma alla 7-ägare. :)
 
Man får väl lämna en kråka..


Har inte haft några problem med min som kan skyllas på hojen i sig,
är nog inga problem om du skaffar en sån :)
 
Kan ha missat det om zx7r, men har den en agressivare körställning jämfört mot sexan och nian? efter att ha provkört en måste jag säga att den var väldigt obekväm i hastigheter under 100 minst. Kändes i handlederna efter bara 10-15min. Nu har jag dock inte världens största erfarenhet av andra r hojjar men hur är zx7r jämfört mot gsx-r t.ex eller kanske r6, cbr?
 
Zee skrev:
2505355 Nej, absolut inte. Jag menar att 7:an säkert är strået vassare, men att det kanske inte är så himla stor skillnad. Kanske t.o.m minimal skillnad? Någon som kört båda hojarna och kan informera? Om man nu vill ha fler köpobjekt att välja från så tycker jag att det var värt att notera trådstartaren. 6:an är ju, vad jag förstått, om möjligt ännu mer skottsäker än 7:an. 6:an är väl en av Kawas skottsäkraste och driftsäkraste hojar.

Vill tillägga at jag inte kört 7:an, som en brasklapp. Bara ett tips till trådstartaren.

Men sjuan är ju så grym :tummenupp ..

Visst är sexans motor ok om man bortser från dom ständiga ventiljusteringarna :huvet
 
Naim skrev:
2527497 Kan ha missat det om zx7r, men har den en agressivare körställning jämfört mot sexan och nian? efter att ha provkört en måste jag säga att den var väldigt obekväm i hastigheter under 100 minst. Kändes i handlederna efter bara 10-15min. Nu har jag dock inte världens största erfarenhet av andra r hojjar men hur är zx7r jämfört mot gsx-r t.ex eller kanske r6, cbr?
Jag har haft en ZX6R -00 och polaren kör en 7:a -98, som givetvis har testats. I fallet mellan dessa två hojar tycker jag att 6:an har en betydligt bättre sittställning, 7:an har som du säger en ganska aggresiv körställning medan 6:an är något av en sport-touring i jämnförelese. Skulle det börja svänga är det säkert mest på föraren det hänger, men 7:an är som det nämndes bra mkt tyngre och bredare mellan benen. Sedan tycker jag att feedbacken från styret var lite mindre på storebrorn, men å andra sidan så var det en helt ny ram på ZX6R -00. I motorn skiljer det 11 kusar, men vridet märker man av mest.

Dessutom låter 7:an lite extra gott, åtminstonde i mina öron.

Inte riktigt on topic, men snacket gick ju ändå.

Se bara till att du skaffa en grön ninja. Du är väl inte blyg?
 
Naim skrev:
2527497 Kan ha missat det om zx7r, men har den en agressivare körställning jämfört mot sexan och nian? efter att ha provkört en måste jag säga att den var väldigt obekväm i hastigheter under 100 minst. Kändes i handlederna efter bara 10-15min. Nu har jag dock inte världens största erfarenhet av andra r hojjar men hur är zx7r jämfört mot gsx-r t.ex eller kanske r6, cbr?

7:an har en agressivare körställning än 9:an, tror den har det mot 6:an också i samma årskull. Jag körde 7:a förut och det gällde bara att hitta rätt körställning (häng inte på styret), sen klarade man sig minst 20 mil utan stopp. Det kan ju också bero på att man inte kör under 100 så ofta. 9:an känns för mig nu som en touringhoj :(
Annars så var 7:an problemfri för mig (packboxar fick jag byta).
 
mer kommentarer om körställningar på de olika hojjarna tack....

ja jag vet shameless bump... :P
 
enchanter skrev:
2528212
Visst är sexans motor ok om man bortser från dom ständiga ventiljusteringarna :huvet

Hur ofta ska 7:an ventilkollas då? 6:an ska kollas vart 1200:e mil.
 
Zee skrev:
2531488 Hur ofta ska 7:an ventilkollas då? 6:an ska kollas vart 1200:e mil.

Sjuan vet jag inte men sexan ska som du säger kollas vart 1200 mil vilket är dubbelt så ofta som det brukar vara. Inte så ballt när det kostar som det gör :(

Synd på en annars trevlig hoj
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top