Tänk efter först(så får vi lägre premier)

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Nu har det diskuterats ABS och säkerhetssystem ett tag här på SH.men,
ren dumhet kan inget system i världen hindra.
Tänk efter först,använd din fantasi,var förutseende.

[YOUTUBE-ID]0uUm8opHgk4[/YOUTUBE-ID]
:huvet

Last edited by a moderator:
Nu blev jag sugen på att riva igång Las Vegas Extremes. Någon som har en VHS-spelare?

Det har inget med hur försiktig du är kontra försäkringspremie...är du 20 år, skaffar en ny sporthoj=hiskelig premie sen spelar det ingen roll om du är försiktig eller om du aldrig någonsin är inblandad i en olycka så får du vara med och betala för det statistiskt sett är sådan stor risk.

Det har inget med hur försiktig du är kontra försäkringspremie...är du 20 år, skaffar en ny sporthoj=hiskelig premie sen spelar det ingen roll om du är försiktig eller om du aldrig någonsin är inblandad i en olycka så får du vara med och betala för det statistiskt sett är sådan stor risk.

Jo, men om just 20 åringar inte kraschar alls på ett par år så sjunker premierna för just 20 åringar.

Fast då har ju 20 åringarna vuxit upp och hamnat i en annan åldersgrupp (25-30) där det har krashats, alltså får dom inte sänkt premie, utan den kommer bara nya 20 åringar tillgodo :huvet

Är det inte den där videon Swedie är med och vurpar i?
Har för mig att den har varit uppe innan.

Och statistik är permanent och förändras aldrig då ? :va

Klart om alla 20-30 åringar inte är med i en enda (eller antalet sjunker drastiskt) olycka på några år (troligtvis många?) så sjunker ju såklart premien för den gruppen.

God Jul på er alla :D

Jo, men om just 20 åringar inte kraschar alls på ett par år så sjunker premierna för just 20 åringar.

Fast då har ju 20 åringarna vuxit upp och hamnat i en annan åldersgrupp (25-30) där det har krashats, alltså får dom inte sänkt premie, utan den kommer bara nya 20 åringar tillgodo :huvet

Därför borde en försäkring vara mer "personlig" har man inte varit med om någon incident första året så borde premien sjunka och sjunka ännu mer år 2, etc, har man inte varit en risk de 5 första åren så borde man inte vara en ny risk för man blir 25 år sen och hamnar i en ny "risk"grupp.

Nu gnäller inte jag, då jag inte har varit inblandad i en enda indicdent på någon hoj jag haft, en av de dyraste fordon jag försäkrat var en eu-moped jag hade, den var dyrare i samma försäkringsbolag än vad min fzr 1000 jag hade, då det var samma år jag hade dem försäkrade ifrågasatte jag dem om det var en större risk för mig att skadas på eu-moppe än fzr:n, återigen så var det elak statestik som straffade mig..

Och statistik är permanent och förändras aldrig då ? :va

Klart om alla 20-30 åringar inte är med i en enda (eller antalet sjunker drastiskt) olycka på några år (troligtvis många?) så sjunker ju såklart premien för den gruppen.

God Jul på er alla :D

Visst är det så, helt rätt, men ändå tycker jag att individer straffas hela "försäkringslivet" för andra männsikors klantighet, menar mer att man skulle PREMIERAS mer och fortare för att man inte ställer till något som individ, skulle det vara så att man sjunker fort som f-n så kan ju även yngre vara mera varsamma första tiden:)

Last edited:
Därför borde en försäkring vara mer "personlig" har man inte varit med om någon incident första året så borde premien sjunka och sjunka ännu mer år 2, etc, har man inte varit en risk de 5 första åren så borde man inte vara en ny risk för man blir 25 år sen och hamnar i en ny "risk"grupp.

Du menar som någon typ av premiebonus?

Har dom tagit bort den?
Jag kom upp i full bonus för länge sedan, men visste inte att den var borttagen.

Om du inte är så riskbenägen som 20-åring så vågar äldre folk försäkra den åt dig. på så sätt får du lägre premie som 20-åring...

Nu har det diskuterats ABS och säkerhetssystem ett tag här på SH.men,
ren dumhet kan inget system i världen hindra.
Tänk efter först,använd din fantasi,var förutseende.

[YOUTUBE-ID]0uUm8opHgk4[/YOUTUBE-ID]
:huvet

Hihi är det någon som känner sig träffad, ca 2,20 in i filmen :D:D:D:D:glömdet:brinnerup
God Hjul på er

Tror ju faktiskt att merparten att dom i filmen faktiskt kan köra, och det ganska bra.
Det kostar att ligga på topp. Försök leta rätt på EN stuntare eller fmx' are som inte har krashat?! Vill man bli bra på att åka hoj får man räkna med lite hinder på vägen så enkelt är det.

Tror ju faktiskt att merparten att dom i filmen faktiskt kan köra, och det ganska bra.
Det kostar att ligga på topp. Försök leta rätt på EN stuntare eller fmx' are som inte har krashat?! Vill man bli bra på att åka hoj får man räkna med lite hinder på vägen så enkelt är det.

stuntare och fmx folk kanske skall tillhöra en egen kategori när de gäller försäkringar......

ja absolut, precis alla kör med släp till en parkering eller industriområde å kör oförsäkrat..

Jag ser din poäng, men om vi vänder lite på det.. Skulle du köra helförsäkrat på en cykel som du vet att du antagligen kommer att klota ganska ofta?

edit: Poängen är då att de flesta vurpor för stuntare resulterar i mindre skador som det knappast är värt varken tiden eller pengarna att låta försäkringsbolaget ta hand om. Och sen är en stuntcykel inte direkt "standardutrustad" heller..

edit2: Jag har nog aldrig sett en FMX-stuntare åka nåt annat än cross utan lysen m.m. heller. Lycka till att försäkra den....

Last edited:
Jag ser din poäng, men om vi vänder lite på det.. Skulle du köra helförsäkrat på en cykel som du vet att du antagligen kommer att klota ganska ofta?

depends..... hur ny den är. folk överlag verkar ju inte ha skrupler övh när de gäller pengar... opps så var de stuuuulen.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back