Tänk att få köra bana i city

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Vi är snart där,elhojen kommer.Inte bara negativt,tänk att få köra bana lagligt mitt i city.Förmodligen är det snart färdigkört på bana med bensinhojar och lösningen är runt hörnet.

Brommo är Amerikansk och kostar ca.60.000 SEK.Går 130km.på en laddning och nyladdas på några timmar.Inte så pissigt eller hur.

http://www.youtube.com/watch?v=jMIRhNir4FY

Vad tror ni,är framtiden här.
Gamle RR-räven Peter Lindén blev förresten nyligen sexa i VM för RR-elhojar som gick nyligen.

Jag förstår din fråga om framtiden för motorcyklar (elmotorcyklar) men inte den ursprungliga frågeställningen. Vad har bana i city med något att göra? :va

Jag tror bensin och fossila bränslen i allmänhet är här för att stanna, både i det normala livet och inom all form av racing. Det finns en ovilja att gå vidare till något annat som är mer "miljömässigt försvarbart".

Jag förstår din fråga om framtiden för motorcyklar (elmotorcyklar) men inte den ursprungliga frågeställningen. Vad har bana i city med något att göra? :va.

skulle gissa på att hans tankesätt är att anledningen till att alla motorsportsbanor ligger helt offside är att det låter mycket från motorerna. Elfordon=tysta

Jag förstår din fråga om framtiden för motorcyklar (elmotorcyklar) men inte den ursprungliga frågeställningen. Vad har bana i city med något att göra? :va

Jag tror bensin och fossila bränslen i allmänhet är här för att stanna, både i det normala livet och inom all form av racing. Det finns en ovilja att gå vidare till något annat som är mer "miljömässigt försvarbart".

Tror kanske han syftar på att elhojar och bilar är i princip helt tysta.
Då kan banorna läggas vart som helst utan att gnällspikarna har något att säga till om.

Sen säger jag som Jay Leno att elbilar och elhojar kan vara räddningen för dom roliga bensindrivna dito.
Då kan folk som vill åka billigt och miljövänligt göra det varje dag till jobbet och affären och så sparar man bensinen till helgen när man vill leka av sej lite.

Elhojar

Det är just det,teoretiskt(jäg säger teoretiskt )så skulle man ju kunna ha en bana mitt i city med elfordon(tanken är lockande).
Kanske skulle man t.o.m.få miljöpartiet som sponsor.
(annars är ju överskriften mest för att skapa intresse).
Sen är ju frågan,får man ligga om man kör elhoj?:tuttar

Km räckvidd ja, med tanke på att dom flesta mest har hojen för att åka till McDonalds å fika så är det nog inga problem :D

Med tanke på att tekniken är hyggligt ny, trots att första elbilen kom förrförra århundradet, och tekniken lär utvecklas betydligt snabbare ju mer lönsamt det blir så kan nog elhojarna bli minst lika vassa i framtiden. Det stora problemet är ju laddningen, både tillgången på el och laddtiden. Tanka tar ju bara några minuter, innan elhojen är på samma nivå kommer den att bli svårsåld, utom möjligen som pendlarfordon, då kan man ju ladda nattetid/på jobbet.

tror vi måste vänta ytterligare 10-20 år innan elhojar är riktigt bra, laddtiderna är på tok för långa om man jämför med fossila bränslen.
sen gillar jag inte tanken att ha en hoj som inte låter nånting, skulle kännas så fel, ljudet är ju halva nöjet.

fast visst skulle det vara rätt coolt med en hoj som går som en skållad råtta fast inte låter ett skit, men jag vet inte.....
fast sen är ju inte elhojar mindre miljöskadliga, man måste ju endå få elen nånstans ifrån och det är ju inte miljövänligt, man förflyttar bara problemet..... skulle dock funka om hela jorden gick på solceller..

Last edited:
Elmotorcyklar

Been there,Done that.Jag vet precis hur det känner det,även jag har legat platt på tanken på min 125.a och pressat upp den i nedförs-backen på Lundamotorvägen i svindlande 145 km.Du kan förmodligen knappt vänta förrän du får sätta fingrarna i en R6 från 98.
Och du skulle förmodligen rata fyra uppfläka fjortisar om du fick chansen att köra ett varv på Anderstorp med RSV Mille.
Var lugn,din tid kommer.Bensinhojar kommer att finnas länge än.
Men,elhojar kommer brett och toppfart är inte allt.
Det är inte störrelsen utan görrelsen som ger resultat.

fast sen är ju inte elhojar mindre miljöskadliga, man måste ju endå få elen nånstans ifrån och det är ju inte miljövänligt, man förflyttar bara problemet..... skulle dock funka om hela jorden gick på solceller..

Det handlar om verkningsgrad. Om vi elda upp oljan för att göra el skulle vi ändå komma längre per liter. En bensinmotor toppar väl kanske 28 % en diesel aningen bättre. Men i en vanlig jävla oljepanna kan man ha 40 % eller mer. Verkningsgrad min vän!

Been there,Done that.Jag vet precis hur det känner det,även jag har legat platt på tanken på min 125.a och pressat upp den i nedförs-backen på Lundamotorvägen i svindlande 145 km.Du kan förmodligen knappt vänta förrän du får sätta fingrarna i en R6 från 98.
Och du skulle förmodligen rata fyra uppfläka fjortisar om du fick chansen att köra ett varv på Anderstorp med RSV Mille.
Var lugn,din tid kommer.Bensinhojar kommer att finnas länge än.
Men,elhojar kommer brett och toppfart är inte allt.
Det är inte störrelsen utan görrelsen som ger resultat.

Om man ändå hade en tidsmaskin :gnissla

Tar inte elhoj bort hela känslan av att KÖRA hoj, skulle bli helt spattig av att inte höra motorljudet.....

Håller med, det där vinande ljudet är som en fis i vinden. Jag älskar när det brötar gött (utom HD det ljudet får jag ont i öronen av).
wROOOOM.

Bilister ser oss inte men ibland hör dem oss, det är faktiskt bra . :D:)

Välfungerande kinesiska elmoppescootrar kommer allt mer, därför att i vissa städer där borta har man förbjudit bensindrivna moppar för att få en renare luft. Åtgärder som denna sätter iaf fart på utvecklingen.

Tidningen Bike skrev om ett test med en supersoprt elhoj, och enligt dem så är den det bästa man kan ha att göra wheelies på, då ingen bensindriven supersportare kommer i närheten av vridet direkt från botten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT