Tändvätska på motorcykeln

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Hej,

jag å mikke tvättade våra hojjar idag. I brist på avfettningsmedel använde vi tändvätska, det fungerade sinnessjukt bra på svår fett. Vi använde det på fälgar samt där det fanns svår smuts på sving mm

MEN är detta ett problem? Vad finns det mer för mirakelmedel man har i hemmet?

MvH

Martin & mikke

Hej,

jag å mikke tvättade våra hojjar idag. I brist på avfettningsmedel använde vi tändvätska, det fungerade sinnessjukt bra på svår fett.

MvH
Martin & mikke

Nja tändvätska är ju ok. Det är ju bara renare fotogen så.
Fler mirakelmedel?
Till vad?
Kalkosan kan man ha till mycket, men får passa sig i anslutning till lättmetall.
Tar bort oxider som F iaf. (inneh. fosforsyra).
Kaustiksoda gör rent de värsta grejerna som inte går att få rena egentligen. Samma sak här: Passa händer och ögon. Ha ej på lack (givetvis)

Avfettning o tändvätska är väl nästan samma sak?
Diesel tvättar också rejält rent. Men, är ni inte rädda att det blir lite FÖR rent med avfettning eller liknande medel?

OT: snake, qw? :)

Last edited:
Matolja på fälgar funkar ganska bra, ta bort oljan med diskmedel och vatten sen.

Tändvätska är inget problem. Funkar avsevärt bättre än modern miljövänlig avfettning.

Cellulosabaserad thinner :tummenupp
Men akta lacken/målade detaljer!!
Funkar bäst på ren metall... Tar även bort gamal färg.

// Linus

Hej,

jag å mikke tvättade våra hojjar idag. I brist på avfettningsmedel använde vi tändvätska, det fungerade sinnessjukt bra på svår fett. Vi använde det på fälgar samt där det fanns svår smuts på sving mm

MvH

Martin & mikke

Asfaltslösning funkar väldigt bra, vanlig avfettning är ju ganska vädelöst.:yoparty

Hej på er :)

Härligt att det inte bara är jag som är mån om att få gränsla en ren pärla.:tummenupp

Tänk bara på att det som är basiskt ex Kaustiksoda och liknande är direkt farligt för ögonen.
Då det är basiskt så hinner man nästan inte att skölja bort det från ögonen om man har fått det i dem innan skadan är skedd. M.a.o. det är farligare än syra.:3freak

Att tvätta med diesel, tändvätska eller liknande är inte så bra för naturen. Men om ni måste så se till att det inte rinner ned i en vattenbrunn som leder till kommunal rening. Det är bättre för naturen att låta sådant vatten rinna ner i marken där man är på exempelvis en grusplan eller gräsmattan.:fakta

Tänk också på att en droppe diesel kan göra en kubik meter vatten otjänligt att dricka.:zpy

Tänk också på att en droppe diesel kan göra en kubik meter vatten otjänligt att dricka.

Äh, drick bärs o fortsätt tvätta hojen med diesel! Nej, skämt åt sido, mycket bra inlägg. Diskmedel i varmt vatten räcker _oftast_ gott för att få rent och är snällare för både hojen och miljön!

Tack för en massa bra svar! jag va lite rädd när jag använde tändvätskan. Men sedan kände jag lukten. och det luktade precis som avfettningsmedlet man får i tvätthallar.

Frekke, you got that right ;) Sj? Lirar?

Hojarna glænser fint utanfør jobbet nu i den nedgående solen *snyft* =)

Tändvätska,kallavfettning och lacknafta innehåller samma verksamma ämnde dvs N-paraffin dock med olika aromathalt (ju högre aromathalt ju mer löd)

Så rent praktiskt har det samma effekt på skit.

Basiska saker som lut,soda osv skall inte användas på Alu ,då ärgar det fortare än man kan säga -vaginakramp.

Mr Muscle ugnsrengöring, finns inget bättre att ställa kolvar och ventiler i för att lösa upp sot, man kan med fördel vända toppen upp och ner och fylla förbränningsrummen.

Disclaimer:
Jag tar inget ansvar för hur era grejor tål den behandlingen.

Tomteskur är kanon till rengöring av olackade detaljer. Innehåller slipmedel.
Fotogen (tändvätska helst, annars diesel) inte bara till fett (som inte är något stort problem) utan även asfalt.
Saltsyra till gravrost - direkt följt av soda. Syran tar rosten, sodan neutraliserar syran, annars rostar det direkt.
Diskmedel till tvätt av lackade ytor.
Matolja och såpa till handtvätt - Oljan löser fett och olja, såpan tvättar bort alltihop utan att torka ut.
Grumme tvättsåpa till högtryckstvätt av hoj/bil. Ger lagom skum.
"Torky" hushållspapper luddar inte.
Kalkosan löser aluminiumoxid skonsamt.
Lacknafta till rengöring av förgasare. Går att blanda i bensinen. Samma som "injectioncleaner".
Brukar blanda en halv liter i säsongens första tank.
2% tvåtaktsolja i sista tanken på säsongen.
Rent och halt är aldrig fel...
Kommer inte på mer nu.

Äh, drick bärs o fortsätt tvätta hojen med diesel! Nej, skämt åt sido, mycket bra inlägg. Diskmedel i varmt vatten räcker _oftast_ gott för att få rent och är snällare för både hojen och miljön!

Diskmedel är absolut inte bra att tvätta kåpor med. Det torkar ut och förstör lacken snabbare.
Köp Bil schampo istället.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back