Tändstift, Standard eller Hotter heat range?

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Lurar på att investera i ett par nya tändstift då hojen blivit lite mera svårstartad det senaste. GSX-R750 1988.

Iallafall så kollade jag upp Clymers repbok och fann följande:

Spark plug type (GSX-R750)

Standard heat range
1988-1990 NGK JR9C

Hotter heat range
1988-1990 NGK JR8C

Så vad skall jag välja? JR9C eller JR8C? Vad är skillnaden? Min gissning är att man skall ha JR8C om man trimmat maskin, men jag kan ju ha fel.

Värmetalet anger vid vilken temperatur tändstiftet är självrengörande.
Ser ingen anledning att skaffa annat än rekomenderad standard, såvida inte stiften sotar eller brinner upp.
Men:
Själv kör jag med Bosch "silver", emedan de har bredare värmetal.

Lurar på att investera i ett par nya tändstift då hojen blivit lite mera svårstartad det senaste. GSX-R750 1988.

Iallafall så kollade jag upp Clymers repbok och fann följande:

Så vad skall jag välja? JR9C eller JR8C? Vad är skillnaden? Min gissning är att man skall ha JR8C om man trimmat maskin, men jag kan ju ha fel.

Nej, tvärtom. Siffran anger värmetal, ju högre siffra desto bättre klarar stiftet höga temperaturer. Betydelsen i din bok är att stiftet märkt 8 går varmare vid ett givet arbetsförhållande, är du med?

Såhär: Om du åker med rätt bestyckning men dina stift fortsätter vara i svartaste laget, kan du byta till stift med det lägre värmetalet. De stiften kommer att under samma förhållanden vara varmare och därigenom bränna bort sotet som missfärgade de förra.

I Extremfallet kan stift med för lågt värmetal bokstavligen smälta elektroderna och leda till allvarliga motorskador, men det är inget du behöver oroa dig för.

Jämför gärna stift av samma typ, med ordentlig skillnad i värmetal, så ser du hur stiftet med högt värmetal är konstruerat att leda bort värme från elektroderna (tjock isolatorfot(porslinet runt mittelektroden) och mycket gods där sidoelektroden är fäst)

Ganska rätt.
Är dock sjukskriven och sugen på att besserwissra!
Huruvida högre eller lägre siffra betyder högre värmetal, beror på fabrikatet.
Bosch har motsatta förhållandet gentemot NGK.
Alla siffror och bokstäver i beteckningen betyder något.
Vad jag vet så finns det dock ingen standard.
Bara för att visa mig på styva linan (dumt, emedan jag egentligen har för dålig koll) så tror jag att din beteckning betyder:
NGK = fabrikat.
J= 12mm diameter, 18mm längd på gänga.
R= Resistorstift (radioavstörda).
8 eller9 = Värmetal (8 varmare än 9).
C= Vinkel på elektrod (vet inte riktigt..)

Dessutom är det inte porslin i isolatorn.
Det är aluminiumoxid, emedan detta leder bort värme bättre.

Ett tillägg är att alla stift märkta R är inte resistorstift utan i en del fall indikerar detta att stiftet är av racingtyp. Om så är fallet går inte att utläsa ur bokstavskombinationen utan man får kolla produktspecen.

Stoppa inte i JR8C. JR9A/B/C funkar för gixxrar med allt från 80 till 450 hästar - OM bränsleblandningen håller sig inom normala värden om 12-13:1 vid fullt skaft.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back