Tändstift pajar...

• Thread starter Thread starter ByF
  • Start date Start date

ByF

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
Suzuki TL1000 -98
MC: Honda CB 900cc Boldór -81

Köpte denna förra sommaren, och har inte fått den att gå stabilt, den förstör nämligen tändstiften väldigt snabbt. Den går perfekt då det är nya stift, tills man kört ett tag, då sotar de ner sig och får överslag och går sämre och sämre tills den inte går alls. Jag körde slut på 4 uppsättningar tändstift på 100 kronor bensin, alltså c.a 650Kr tändstift på 100kr bensin. Jag tänker mig att detta inte är normalt :kocko

Jag kollade på den med en vän idag, och vi noterade att bränsletrycksregulatorn, eller vad den heter mellan tanken och förgasararna, inte var inkopplad - vart typ glad för jag trodde vi hittat felet. Men icke, den gick c.a 1mil, sen började den hosta, och stiften var brända.

Det sitter ett hemmabyggt "sportsystem" på, med inskriften "Pisses Racing", det låter rackarns fräckt - namnet alltså :p Men nån föreslog att även en sån sak kan orsaka dylika problem.

Förre ägaren hade precis bestyckat om förgasaren till snålare munstycken på lågvarv och fetare på högvarv.

Någon som känner till problemet och har en trolig lösning? :confused:

Hur menar du med "sotar ner sig"? Blir stiften bara svarta och sotiga eller slammar de igen och fylls med en svart massa?

Om det är det förra fallet går det bara alldeles för fett. Antingen pga fel bestyckning, osynkroniserade eller så kan fuggarna vara rejält slitna.

Om det är det senare fallet har du stora problem med oljeförbrukningen misstänker jag...då har du dåliga kolvringar och det är oljerester som slammar igen stiften.

Tredje alternativet är att du har helt fel värmetal på stiften vilket gör att motorn inte förbränner soppan riktigt.

ByF skrev:
MC: Honda CB 900cc Boldór -81

Köpte denna förra sommaren, och har inte fått den att gå stabilt, den förstör nämligen tändstiften väldigt snabbt. Den går perfekt då det är nya stift, tills man kört ett tag, då sotar de ner sig och får överslag och går sämre och sämre tills den inte går alls. Jag körde slut på 4 uppsättningar tändstift på 100 kronor bensin, alltså c.a 650Kr tändstift på 100kr bensin. Jag tänker mig att detta inte är normalt :kocko

Jag kollade på den med en vän idag, och vi noterade att bränsletrycksregulatorn, eller vad den heter mellan tanken och förgasararna, inte var inkopplad - vart typ glad för jag trodde vi hittat felet. Men icke, den gick c.a 1mil, sen började den hosta, och stiften var brända.

Det sitter ett hemmabyggt "sportsystem" på, med inskriften "Pisses Racing", det låter rackarns fräckt - namnet alltså :p Men nån föreslog att även en sån sak kan orsaka dylika problem.

Förre ägaren hade precis bestyckat om förgasaren till snålare munstycken på lågvarv och fetare på högvarv.

Någon som känner till problemet och har en trolig lösning? :confused:
Den där ombestyckningen är den ok? Provat med original munstycken?
Inga lösa munstycken i förgasare?
Flottörnivån? Rätt stift? Det går en dränerslang från varje förgasare är dom ok?
Dom är inte bara dränering utan också luft till flottörhuset.

Min rd350 åt stift. Gick kanonbra i några mil o sen sämre o sämre o sen dog den. Jag hade råkat vända trottlarna bakofram...

/ Hannes

Jåke skrev:
Hur menar du med "sotar ner sig"? Blir stiften bara svarta och sotiga eller slammar de igen och fylls med en svart massa?

Om det är det förra fallet går det bara alldeles för fett. Antingen pga fel bestyckning, osynkroniserade eller så kan fuggarna vara rejält slitna.

Om det är det senare fallet har du stora problem med oljeförbrukningen misstänker jag...då har du dåliga kolvringar och det är oljerester som slammar igen stiften.

Tredje alternativet är att du har helt fel värmetal på stiften vilket gör att motorn inte förbränner soppan riktigt.

skulle det va olja så skulle den ryka något så förbannat då den gick.
det verkar som du har nå tjall på fuggarna, ev choken? kollat så den inte hängt sig?

kontrolera fuggarna är mitt tipps, låter som det e något som e rejält tjall där.

Tack för svar på er alla som svarat!

Stiften sotar ner sig inuti, inte på själva elektroden, eller vad den där böjda saken heter, utan nere i stiftet. Och det är torrt sotigt, inte blött.

Fick ett annat förslag IRL, att det skulle kunna vara dåliga tändspolar, vet inte hur troligt det är. Men stiften är redigt dålig gnista på, och gnistan är endast nere i stiftet, inte där uppe där den ska vara, detta efter de pajat. Jag har inte kollat hur gnistan är då de är prexis nya, men ä de toksvag gnista borde väl även det kunna vara en orsak. Om då förbränningen börjar inne i stiftet, å de blir överhettat å pajar då.

Om det skulle vara fel värmetal på stiften, vilket håll ska jag gå åt då? Denso X24ESR-U har jag kört på mest, testade X27 med en gång, men med samma resultat.

Det där med kolvringarna har jag aldrig hört nån nämna, det låter inte som att det kan vara det, då det vore så jobbigt å byta :rolleyes:

Den går riktigt jämt och fint innan stiften börjar paja, skulle den kunna göra det om det är osyncade förknasare?

mvh
//Benny

Jåke skrev:

ByF skrev:
Tack för svar på er alla som svarat!

Det där med kolvringarna har jag aldrig hört nån nämna, det låter inte som att det kan vara det, då det vore så jobbigt å byta :rolleyes:

mvh
//Benny

om den inte ryker är det inte ringarna.

BMW R90s skrev:
Den där ombestyckningen är den ok? Provat med original munstycken?
Inga lösa munstycken i förgasare?
Flottörnivån? Rätt stift? Det går en dränerslang från varje förgasare är dom ok?
Dom är inte bara dränering utan också luft till flottörhuset.

Jag har inte haft väck förgasarna å kollat, men d lutar väl åt att det får bli det.

Det där med flottörnivån, hur kollar man det?

Dräneringsslangarna, vad ska man tänka på där?

//Benny

ByF skrev:
Jag har inte haft väck förgasarna å kollat, men d lutar väl åt att det får bli det.

Det där med flottörnivån, hur kollar man det?

Dräneringsslangarna, vad ska man tänka på där?

//Benny

Dränerings slangarna skall vara hela, DVS, inga sprickor å dyligt...
jag har en verkstadshandbok till en sån där nånstanns, ska leta reda på den, återkommer snart...

Fluxir skrev:
skulle det va olja så skulle den ryka något så förbannat då den gick.
det verkar som du har nå tjall på fuggarna, ev choken? kollat så den inte hängt sig?

kontrolera fuggarna är mitt tipps, låter som det e något som e rejält tjall där.

Fuggarna? är det en term? Choken har jag för mig om jag kollat å att det inte är den. Åtminstone så är det inget som ser ut så utifrån, jag har som sagt inte haft väck förknasarn än.

//Benny

här står det hur du kollar flotörnivån.

Bifogat

• honda.jpg
    honda.jpg
    31.8 KB · Visningar: 286
Stift med rätt värmetal självrenar sig främst på isolatorn som bör vara ljus till vit i färgen om du trycker på dödarknappen i godfart (3/4 till max varv), sot leder ström. Vilken färg har elektroden den ska vara åt det obojfärgade hållet, finns det sot på tändstiftsringen (närmast gängan) hur mycket sot är det? Hela vägen runt fetblandning blandning, inget alls magerblandning.

Någon skrev choken det är ett hett tipps, sen kommer igensatt luftfilter, därefter huvudmunstycken, nålhöjd, tomgångsmunstycken.

Jag tror att du ska ha mjukare stift, kolla instruktionsboken.

/pang

pang skrev:
Stift med rätt värmetal självrenar sig främst på isolatorn som bör vara ljus till vit i färgen om du trycker på dödarknappen i godfart (3/4 till max varv), sot leder ström. Vilken färg har elektroden den ska vara åt det obojfärgade hållet, finns det sot på tändstiftsringen (närmast gängan) hur mycket sot är det? Hela vägen runt fetblandning blandning, inget alls magerblandning.

Någon skrev choken det är ett hett tipps, sen kommer igensatt luftfilter, därefter huvudmunstycken, nålhöjd, tomgångsmunstycken.

Jag tror att du ska ha mjukare stift, kolla instruktionsboken.

/pang
Hmm, det där med "självrenar sig" va jag inte riktigt med på. Menar du att man kan få sotet att försvinna om man varvar upp motorn, sen stryper gnistan å låter motorn stanna?

Hela stiftet får ett tunnt lager sot på sig, även på tändstiftsringen, det hinner väl inte bli så mycket på nån liter eller ett par liter bensin. Stiften jag testade idag, efter att ha kopplat in bränsleregulatorn, eller vad den heter, såg ut som ny på elektroden, men var sotiga inuti. Nån O´boy har jag inte sett till =/

Choken tror jag är kollad, luftfiltret med. Huvudmunstycket vet jag inte vad det är, inte nålhöjd heller, tomgångsmunstrycket? Kan det spela roll på annat än tomgång?

Är mjukare stift högre eller lägre siffra? Jag har ju som sagt Denso X24, å har testat X27 med.

//Benny

ByF skrev:
Hmm, det där med "självrenar sig" va jag inte riktigt med på. Menar du att man kan få sotet att försvinna om man varvar upp motorn, sen stryper gnistan å låter motorn stanna? ...
Nix. Han menar att stift som går med korrekt soppablandning och korrekt elektrodtemp (dvs rätt värmetal) håller sig rena från kortslutande sot på mittelektroden.

Det där med att stänga av motorn gällde läsning av stiften. Det är ingen ide att låta motorn gå på tomgång medan du bromsar in och parkerar knarren, då får stiften fel färg. Ska du läsa stiften så gäller en stunds körning med den trottelöppning du vill undersöka, klipp tändningen och koppla ur så puffran stannar direkt, rulla in till vägkanten, riv ur stiften och läs dom.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back