Tändstift för 460:- ..........styck!

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
Igår hämtade jag hem hojen från servicen och höll på ramla omkull när jag såg fakturan.
De hade satt dit tändstift för 460:- STYCK!!! :eek:
Det var Iridium stift!

Finns det så dyra?
Vad skulle jag göra...jag stod ju där med skinnstället på och ville dra. De kunde ju inte börja plocka isär hojen igen. Det var bara att betala och se glad ut!

Hela kalaset gick på 4600:- :o

Hans motivering var att det kommit ett direktiv från Honda att det skall monteras sådana stift vid service. Han mumlade om bättre förbränning och miljö!
 
Blade skrev:
Igår hämtade jag hem hojen från servicen och höll på ramla omkull när jag såg fakturan.
De hade satt dit tändstift för 460:- STYCK!!! :eek:
Det var Iridium stift!

Finns det så dyra?
Vad skulle jag göra...jag stod ju där med skinnstället på och ville dra. De kunde ju inte börja plocka isär hojen igen. Det var bara att betala och se glad ut!

Hela kalaset gick på 4600:- :o

Hans motivering var att det kommit ett direktiv från Honda att det skall monteras sådana stift vid service. Han mumlade om bättre förbränning och miljö!

Iridiumstift, som är originalmonterade bl.a. på Fireblade från -00 och framåt, är som du säger ganska dyra. I gengäld krävs byte endast var 2400:e mil.
 
Hmm, var det för bara själva stiften? Jag betalade 125kr för mitt (visserligen till en RG125 men ett Iridiumstift), men det var halva priset. Vet inte om de är värda pengarna men min hoj gick iaf något bättre med ett Iridiumstift, mycket jämnare.
 
Jag pyntade nyligen 230:-/stift till min VTR (NGK Iridium) vilket jag tyckte var svindyrt.

460:-/stift är ju helt vansinnigt!
 
Maranello skrev:
Jag pyntade nyligen 230:-/stift till min VTR (NGK Iridium) vilket jag tyckte var svindyrt.

460:-/stift är ju helt vansinnigt!

Hmm,
det var ju inte jag som köpte dem.
Han tog väl betalt efter tycke!

Svinigt i alla fall!!

Jaja, den går som faaan nu i alla fall!! :p
 
>> Han tog väl betalt efter tycke!

det är bl.a. pga såna affärsmetoder och
slarvigt jobb som jag sällan lämnar ifrån
mig jobb på mina fordon. Iaf inte så länge
jag klarar dem själv.
 
gthyni skrev:
>> Han tog väl betalt efter tycke!

det är bl.a. pga såna affärsmetoder och
slarvigt jobb som jag sällan lämnar ifrån
mig jobb på mina fordon. Iaf inte så länge
jag klarar dem själv.

Jag skulle inte heller lämnat ifrån mig hojen för att byta olja, stift, kylarvatten, bromsvätska...om det inte var för att FÅ DEN DÄR JÄVLA STÄMPELN I BOKEN!!!
 
Stift till en 125 racer ligger på ca 1500 kr/st, bara så du vet! :p
 
marten_larsson skrev:
Hmm, var det för bara själva stiften? Jag betalade 125kr för mitt (visserligen till en RG125 men ett Iridiumstift), men det var halva priset. Vet inte om de är värda pengarna men min hoj gick iaf något bättre med ett Iridiumstift, mycket jämnare.


Du tror inte att det kunde vara pga att du satte in ett nytt stift och inte att det nya var ett iridiumstift?
För övrigt måste iridium vara det mest hypade ämnet nu. Det mesta finns i/med iridium.
 
Blade skrev:
Jag skulle inte heller lämnat ifrån mig hojen för att byta olja, stift, kylarvatten, bromsvätska...om det inte var för att FÅ DEN DÄR JÄVLA STÄMPELN I BOKEN!!!

Det finns 2 skäl att vilja ha stämpeln i boken:

1. Ser bra ut när man säljer. Ifs är köparen lurad
eftersom alla stämplar i världen inte säger ett
skvatt om vad han köper. Ett sätt att
gå runt detta är att köpa något fint och sen vårda
och förfina det under åren. En -99:an Retta kan
vara finare och snabbare än en -04:a om man
istället för att byta lagt pengarna på motoroptimering
och Öhlinsgaffel/dämpare och annat lull-lull.

2. Garantin, om man sköter servicen själv och
bokför allt så ska det mycket till för att Honda
sak neka garantiärenden. Garanti ska ingå i
köpeskillingen, det ska inte kosta 5 lapp om
året för onödigt servicearbete för att garantin
ska gälla. Med 5 års garanti a 5000kr så blir
det 25000:-, med de pengarna kan man
renovera motor på egen bekostnad vid ett ras.

Givetvis finns det seriösa verkmästare med
duktiga mekaniker men för att få den officiella
stämpeln är man hänvisad till en märkesverkstad
oavsett hur dålig den kan vara. :mad:

disclaimer:
Det var absolut ingen kommentar till MC Norr -
Hondaverkstan här i Luleå som jag utan belägg
anser tillhöra de seriösas skara - utan baseras
på erfarenheter från andra verkstäder för andra
bil/MC-märken.
 
Last edited:
soppatorsken skrev:
Det KAN ju vara så att man lämnar ifrån sig den pga att man inte kan göra allt själv...

Även då borde man kunna välja verkstad själv.
 
gthyni skrev:

2. Garantin, om man sköter servicen själv och
bokför allt så ska det mycket till för att Honda
sak neka garantiärenden. Garanti ska ingå i
köpeskillingen, det ska inte kosta 5 lapp om
året för onödigt servicearbete för att garantin
ska gälla. Med 5 års garanti a 5000kr så blir
det 25000:-, med de pengarna kan man
renovera motor på egen bekostnad vid ett ras.



I garantiåtagandet står det klart och tydligt att service skall skötas enligt servicebok hos auktoriserad verkstad. Då VET dom att någon som kan sköter det löpande underhållet :fakta

mina servicar kostar 900:- för en standardservice (var 600e mil) och var 2400e mil kostar det 2500 (ventiljustering) och det tycker jag inte är så blodigt ....

//jaG
 
gthyni skrev:
Även då borde man kunna välja verkstad själv.

Visst. Men om man inte har jobbat/ åkt hoj i en massa år så är det svårt att veta vilken verkstad som är "bra". Dessutom har alla då och då praoelever eller sommarvikar.
Jag skulle tyckt det vore skitjobbigt att välja om man inte fått nån rekomenderad av nån kompis.
Och det är inte alla som har kompisar (som åker hoj..).
 
Vissa saker kräver vissa specialverktyg.Dom har bara märkesverkstaden!

Sen så ska väl märkesverkstaden ha något för att tex sucka numera ger 5 års motor/växellådsgaranti.... min motor eller växellåda kommer dom ju få tillbaka.. :fakta

//jaG

gthyni skrev:
Även då borde man kunna välja verkstad själv.
 
Mr Zeb verkar ha gått på alla myter som handlare
och importörer sprider.

- Specialverktygen finns att köpa, ofta finns det
piratverktyg oxo lr så kan man går bättre grejer
själv om man är duktig och har en verkstad.

- Varför ska verkstaden ha något för att du ev
pajar motorn? Garantin betalas av Suzuki och
verkstaden får t.o.m. betalt för att göra garanti-
jobbet.

- Hur vet du att märkesverkstaden kan? Alla som
äger BMW-bilar i Umeå vet att Ersboda bilservice
gör bättre jobb än Lindholms och till halva priset.
Gissa vilken som är märkesverkstad...
 
Var glad att du inte har en ZX-12 a... Polarns 1200mila skulle dom endast ha 6500:- för jobbet (exkl vätskor mtrl osv) BILLIGT!? :skrämd

Kawa har ju kommit på den lysande idén om att ha en monocoqueram på ZX-12an vilket innebär att du måste släppa ner motorn i fram för ventiljusteringen...
 
Du tror inte att det kunde vara pga att du satte in ett nytt stift och inte att det nya var ett iridiumstift?
För övrigt måste iridium vara det mest hypade ämnet nu. Det mesta finns i/med iridium.

Jo, det var säkerligen därför också, men nu har jag betalat mycket för det stiftet så jag vill tro att det är därför :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top