Tändstift CBR 929/954

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-8r och Husqvarna Fe 250
Ska byta tändstift på en cbr 954 och undrar om någon vet om tändstift till en 929:a passar? Såg nämligen att dom kostar 395kr styck till 954an. Skiljer det något mer än bytesintervallet och att 954an har iridiumstift?

Mvh Daniel
 
Last edited:
Köpte mina irridiumstift på EBAY, 4st inkl frakt 450kr.:tummenupp
Ett stift kostade ca 350-400 kr/st i sverige :mad:
 
Tack för svaren!
Saken är den att jag har fyra nya stift till 929 liggande och undrar om dom även kan användas till en 954 eller om det bara är dumsnålt?
 
Denso listar sina iridium IUH27-stift för både 929 och 954, så om det är dom du har så går det bra.
 
Last edited:
En intressant detalj är att Honda rekommenderar dubbelt så långa bytesintervall på 954 som på 929. Tändstift har blivit rätt mycket bättre med åren. Frågan är om du inte kan skjuta upp bytet på din 929:a. Jag tycker ofta att jag byter ut alldeles för fina tändstift när jag bara byter enligt servicehandbok. Kolla utseendet på dem när du servar och byt när det är dags i stället.
 
Last edited:
En intressant detalj är att Honda rekommenderar dubbelt så långa bytesintervall på 954 som på 929. Tändstift har blivit rätt mycket bättre med åren. Frågan är om du inte kan skjuta upp bytet på din 929:a. Jag tycker ofta att jag byter ut alldeles för fina tändstift när jag bara byter enligt servicehandbok. Kolla utseendet på dem när du servar och byt när det är dags i stället.

2400mil är intervallen på 954,an gällande tändstift om jag inte minns helt fel :confused:
 
Du kan köra med dem

Tack så mycket för era svar allihop, då åker dom i. Vet du händelsevis också vad som skiljer dom två sorterna åt? Vad är det som gör att 954an kan köra 2400 mil på stiften medans 929ans "bara" håller 1200 mil? Man blir ju lite nyfiken...

Mvh Daniel
 
Tack så mycket för era svar allihop, då åker dom i. Vet du händelsevis också vad som skiljer dom två sorterna åt? Vad är det som gör att 954an kan köra 2400 mil på stiften medans 929ans "bara" håller 1200 mil? Man blir ju lite nyfiken...

Mvh Daniel

Varför kom VW på att man kunde köra 3000mil mellan oljebytena helt plötsligt? Marknadsföringsbullshit var ordet.....

Honda och tändstift är en sorglig historia. Alla andra sporthojstillverkare kör med ett tändstift Cr9EIX som är billigt och bra men honda skall tvunget åka med en egen spec som är nästan helt identisk med det andra åker med. Hondas crossmoppar är samma visa, alla andra 4-t cross har DCPR8EIX men honda skall ha egna nästan identiska stift som säljs för 10x pengarna....
 
Tack så mycket för era svar allihop, då åker dom i. Vet du händelsevis också vad som skiljer dom två sorterna åt? Vad är det som gör att 954an kan köra 2400 mil på stiften medans 929ans "bara" håller 1200 mil? Man blir ju lite nyfiken...

Mvh Daniel

954 byter vid 4800 mil och 929 vid 2400 mil.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top