Tändspolefundering.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Funderar på en sak.
Det går bevisligen utmärkt att använda en tändspole avsedd för sex volt i ett tolvvoltsystem.
Detta baserat på att man inte behöver byta spole när man moderniserar.
Men går det att använda tolvvoltspole i ett sexvoltssystem?
Vad är skillnaden egentligen?
Någon som vet?

en tändspole är ju inget hightech direkt, det är två spolar kring en järnkärna. i den första spolen matar man med växelspänning säg 100Volt och i den andra spolen får du då ut 100 volt * X där X är förhållandet mellan antal varv spole 1 och 2 är lindade med. om vi har 100 varv i den första och 200 varv i den andra spolen får vi då ut 200 volt med en ström som har halverats.

i det fallet du beskriver ovan ger en 6 volts spole i ett 12v system dubbelt så hög spänning men hälften av strömmen. och tvärt om får du hälften så hög spänning med dubbelt så mycket ström, hänger du med?

problemet som kan uppstå är ju att spänningen blir för låg och gnistan inte orkar hoppa i tändstiftet.

en tändspole är ju inget hightech direkt, det är två spolar kring en järnkärna. i den första spolen matar man med växelspänning säg 100Volt och i den andra spolen får du då ut 100 volt * X där X är förhållandet mellan antal varv spole 1 och 2 är lindade med. om vi har 100 varv i den första och 200 varv i den andra spolen får vi då ut 200 volt med en ström som har halverats.

i det fallet du beskriver ovan ger en 6 volts spole i ett 12v system dubbelt så hög spänning men hälften av strömmen. och tvärt om får du hälften så hög spänning med dubbelt så mycket ström, hänger du med?

problemet som kan uppstå är ju att spänningen blir för låg och gnistan inte orkar hoppa i tändstiftet.
Nja.
Inte riktigt va?
Det du beskriver är en transformerande spole, vilket används i CDI system.
Jag funderar på vanliga spolar till brytarsystem eller transistorsystem (vilka fungerar likadant).
Dessa arbetar ju med kolappsande spänningsfält.
DVS:
Gnistan kommer när strömmen bryts.

Nja.
Inte riktigt va?
Det du beskriver är en transformerande spole, vilket används i CDI system.
Jag funderar på vanliga spolar till brytarsystem eller transistorsystem (vilka fungerar likadant).
Dessa arbetar ju med kolappsande spänningsfält.
DVS:
Gnistan kommer när strömmen bryts.

det där är nog överkurs för min del, jag trodde att det fungerade på det sättet.. :gnissla

Skillnaden mellan 6V och 12V tändspolar är antalet varv på lindningarna och hur hög ström de är avsedda för. 12V spolar fungerar ibland i 6V system, det beror på hur kraftig gnista som behövs - den sänkta matningsspänningen leder ju till att spolen levererar klenare gnistor.

För övrigt skulle jag inte rekommendera 6V spolar i 12V system. Högre spänning = högre ström = en jäkla massa extra värme som den aldrig var tänkt att tåla...

Skillnaden mellan 6V och 12V tändspolar är antalet varv på lindningarna och hur hög ström de är avsedda för. 12V spolar fungerar ibland i 6V system, det beror på hur kraftig gnista som behövs - den sänkta matningsspänningen leder ju till att spolen levererar klenare gnistor.

För övrigt skulle jag inte rekommendera 6V spolar i 12V system. Högre spänning = högre ström = en jäkla massa extra värme som den aldrig var tänkt att tåla...
Ungefär som jag trodde.
6Vspole ger bättre gnista.
De maskiner jag varit med om att konvertera till 12V har varit ganska (väldigt) lågvarviga.
Tror inte att värmen är något problem.

Mer värme

Ungefär som jag trodde.
6Vspole ger bättre gnista.
De maskiner jag varit med om att konvertera till 12V har varit ganska (väldigt) lågvarviga.
Tror inte att värmen är något problem.

Effekten = värmen växer kvadratiskt med spänningen.
Dvs dubbel spänning (6 till 12 V) => 4 ggr värme.

Om sen spolen tål 4 ggr så mycket värmeutveckling som den är gjord för ?
Har inget med varvet att göra
Chansa kan man ju, men varför.
Std tändspolar är ju inga dyra grejjer

Effekten = värmen växer kvadratiskt med spänningen.
Dvs dubbel spänning (6 till 12 V) => 4 ggr värme.

Om sen spolen tål 4 ggr så mycket värmeutveckling som den är gjord för ?
Har inget med varvet att göra
Chansa kan man ju, men varför.
Std tändspolar är ju inga dyra grejjer
Jag har som sagt konverterat från 6 till 12 volt utan att byta spole tidigare.
Inga problem.
Frågan var nu om det gick att använda 12voltspole i ett sexvoltsystem.
Uppenbarligen är det ingen bra idé.

BTW: Tänk igen.
12volt genererar mindre värme än 6v vid samma wattuttag.
Volt och ampere.
Tryck och flöde.

Kopplar man en 6V last till en 12V strömkälla ökas alltså både spänning och ström med faktor två, och därmed får man 2x2=4 gånger effekten. En formel som förvisso antagligen inte stämmer helt på en tändspole eftersom den inte direkt kan kallas för rent resistiv, men ändå en fingervisning om skillnaden.

12V genererar samma värmemängd vid samma (förlust)effekt som motsvarande 6V-grejer. Effekt är effekt, oavsett om den kommer från 6V, 12V, brinnande bensin eller en atombomb.

Kopplar man en 6V last till en 12V strömkälla ökas alltså både spänning och ström med faktor två, och därmed får man 2x2=4 gånger effekten. En formel som förvisso antagligen inte stämmer helt på en tändspole eftersom den inte direkt kan kallas för rent resistiv, men ändå en fingervisning om skillnaden.

12V genererar samma värmemängd vid samma (förlust)effekt som motsvarande 6V-grejer. Effekt är effekt, oavsett om den kommer från 6V, 12V, brinnande bensin eller en atombomb.
Men:
Sex volt kräver dubbla amperen för att ha samma effekt som 12 volt.
Därför krävs det kralligare kablar till sexvoltsystem.

Det har du helt rätt i, men jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra här? Eftersom du inte jämför 12V delar som matas med 12V med 6V delar som matas med 6V, det som det har pratats om här är att blanda grejer från de olika systemen.

Koppla en 6V glödlampa till 12V så får du se samma effektökning som en 6V tändspole upplever under samma förhållanden. Massor av ljus och hög effekt, men bara en mycket kort stund innan glödtråden smälter. Tändspolar har högre tolerans, därför håller dom bättre, men det är ändå inget jag rekommenderar...

Det kanske inte har med saken att göra, men före elektronikens
intåg i bilarna, var det ofta 6volts tändspolar i 12volts system.
När startmotorn gick, fick spolen 12volt för att ge ordentlig gnista,
sen kopplades ett motstånd in för att ge 6volt vid drift.

Helt rätt förkopplings motstånd. man tog helt enkelt o gjorde en förbi koppling av motståndet genom att ta spänning i från startmotorns solenoid.

Men att använda en 12V spole i 6V system. nja kanske kan funka men det är en chansning. isf skulle jag ta en 12 spole med förkopplings motstånd o skippa motståndet. Sedan så blir det inte 6V bara för att man har ett motstånd! (Motstånd påverkar strömmen och inte spänningen. Men man kan få ett spänningsfall för att strömmen inte räcker till. eller är jag ute o cyklar nu?)

Hum, använder man transformerande tänspolar i nåt system?
Så vitt jag vet funkar väl i stort sett alla tänspolar så att man laddar dom under ett visst antal mikrosekunder (som beror på applikationen) och sen när man bryter spänningen över primärspolen får dv/dt-spiken sekundärspolen att generera en gnista.
Effekten spolen använder (och värmen den avger) är altså i stort sett beroende av uppladdningstiden och belastningen stiftet utgör vilken borde bero mest på luftätheten i cylindern. (och matningsspänningen då)

Hum, använder man transformerande tänspolar i nåt system?
Så vitt jag vet funkar väl i stort sett alla tänspolar så att man laddar dom under ett visst antal mikrosekunder (som beror på applikationen) och sen när man bryter spänningen över primärspolen får dv/dt-spiken sekundärspolen att generera en gnista.
Effekten spolen använder (och värmen den avger) är altså i stort sett beroende av uppladdningstiden och belastningen stiftet utgör vilken borde bero mest på luftätheten i cylindern. (och matningsspänningen då)
CDI system skickar en kraftig puls till en transformerande spole.
C (kommer jag inte ihåg vad det står för) Discharge Ignition.

Många påstår att de har CDI system på hojjen, men det brukar vara transistorsystem.

Nackdelen med CDI är naturligtvis att du har stora spänningar hela vägen.
Vanliga system har ju bara ¨"högspänning" mellan spolen och stiftet.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!