Tändspolar kompabilitet

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Hur mycket raketforskning ligger bakom tändspolar? Funderar på att testa byta mina för att kanske komma till rätta med bågen. Svårt hitta till SRAD dock utan att totalt spräcka banken och det känns surt om det nu inte är problemet. De mäter korrekt men har läst om andra som har haft spolar som verkat hela men ändå ställt till med problem.
Hittade ett pack med spolar för rimlig peng men GSXr750 -96 är inte med i listan över kompatibla bågar. Betyder det att det inte kommer att fungera alls eller är det bara för att de inte kan skriva upp alla modeller?
Lämplig för Suzuki GSF400 Bandit (1991–1993) och (1997), Suzuki GSF600 Bandit (1995–2004), Suzuki GSF1200 Bandit (1996–2004).

En vanlig hederlig tändspole är elektriskt sett rätt universell men till hojar har de ofta ett speciellt format för att passa rent fysiskt. Dessutom har de flesta äldre hojar dubbla tändkablar ur en spole för att slippa fördelare så det får man hålla koll på och slutligen kan det vara så att kabellängden på tändkabeln är för kort och att kabeln inte går att byta vilket är idiotiskt.
Kör man en högeffektsspole går det kanske också att överbelasta CDI:n men det känns inte som någon risk i detta fall.

Kort sagt: Det går nog att få det att funka men det finns ett par fallgropar.

Själv kör jag en universal 12V spole till en bil till min 6V-hoj. Jag tog bort förkopplingsmotståndet för att konvertera till 6V. Funkar fint.

Rent fysiskt ser de likadana ut men som skrivets så får man nog kolla upp kabellängden. 96an har fortfarande "vanliga" tändspolar med två sladdar i respektive stämmer att det var först på 98 de kom i tändhatten.
Tackar för svaren.

Det finns väl lite olika resistanser på primärsidan då det gäller tändspolar är den bara rätt och tändkabeln räcker till ska det väl funka. Kolla upp vilken resistans spolarna på din hoj har och kolla sen upp om det är samma på de spolarna du tänker köpa. Tror det brukar vara 3 ohm och 2.2 ohm eller nåt sånt att välja mellan på 12V spolarna.

Nån mer bättre koll får rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

Hittade på ebay och till det priset kan det vara värt att testa

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!