tändspolar + en lite story

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Har ett ganska bra tag haft problem med att hojen dör då den är varm.Har skrivit flera trådar om problemet här på sporthoj + frågat verksadadssnubbar men får ingen rätsida på det. Eftersom felet är så konstigt och ovisst så har jag inte fixat det än....

problemet i korta drag: (för er som inte läst mina 2 trådar innan)
Motorgången påverkas av om lampan är på eller ej... Tänd lampa + blinkers = dör nästan direkt då den är vam om man står stilla... Stänger man av lampan vid rödljus i stan så dör den heller oftast inte. Förutsatt att man inte fastanar i nån lång kö -då är det kört. Aldrig problem med kallstart. Inte heller problem när man kör, bara då man tvingas stanna (vilket man ju faktiskt tvingas till ibland:mad: )

Och nu till varför jag tröttnat:

I söndags var jag iaf påväg från landet in till stan. Strax efter kungälv var det en bil med gasoltuber som hade exploderat och trafiken stog stilla i flera timmar. Jag crusade mig fram mellan filerna med hojen. Försökte åka på rätt bra för jag visste att om jag tvingas stanna nu så kommer hojen dö!
Plötsligt slänger en framförvarande bilpasagerare ut dörren framför mig så jag tvingas stanna. Och mycket riktigt så dör hojen :mad: :näsblod
Föreöket frenetist med startkanppen men till ingen nytta. Hojen bara gnäggar som en sabla åsna.
Efter ett tags intensivt springande är jag genomblöt nötande på startmotorn är jag inte torr någonstans på hela kroppen, och reält sur på att jag är ett sånt latarsel som inte fixat skiten.
Tvingas stå mitt i motorvägen bland alla bilar och vänta i 30 minuter, sen går den äntligen igång. (den går alltid igång efter att den stannar bara man väntar ett tag)


Ialla fall har jag fått för mig att det nog ändå är spolarna det är fel på (trots hyffsade mätvärden:va )... Men att få tag på nya verkar inte vara det lättaste... På superbike i gbg gick det inte att få tag på. Och dom ska ju vara suzuki specialister.
Tror ni det funkar med spolar från en annan modell tex beg. gammelsuckor? Och vad kan sådana tänkas kosta? Hojen är en gsxr 400 -87

-over and out
 
Har du provat att byta batteriet? Om en cell är kortsluten kan resten av batteriet vara 100, fast spänningen är ca 1.5 volt lägre än normalt. De elektroniska tändboxarna börjar lägga av runt 10.5 volt. Jag har märkt på min bil att batterispänningen sjunker när batteriet värms upp.

Först och främst... knacka ihop tändstiftsgapet till 0.3 mm. Funkar hojen bättre då är det antingen tändstift, tändhattar, tändkablar, tändspolar... eller batteriet. Nåt annat som kan knasa ser jag inte som troligt. Tändstiftsgapet ska normalt vara minst vara 0.5 mm på en hoj, men att felsöka med 0.3 mm gör att gnistan har det enklare att skapas.
 
andersbrink skrev:
Har du provat att byta batteriet? Om en cell är kortsluten kan resten av batteriet vara 100, fast spänningen är ca 1.5 volt lägre än normalt. De elektroniska tändboxarna börjar lägga av runt 10.5 volt. Jag har märkt på min bil att batterispänningen sjunker när batteriet värms upp.

Först och främst... knacka ihop tändstiftsgapet till 0.3 mm. Funkar hojen bättre då är det antingen tändstift, tändhattar, tändkablar, tändspolar... eller batteriet. Nåt annat som kan knasa ser jag inte som troligt. Tändstiftsgapet ska normalt vara minst vara 0.5 mm på en hoj, men att felsöka med 0.3 mm gör att gnistan har det enklare att skapas.


Tack Anders!

Ska jag minska gapet till 0,3 på alla stiften? Har detta någon negativ effekt på hojen? Använder den trots allt varje dag till jobbet. :)
Utesluter man CDI box fel om detta gör att hojen funkar?

Batteriet är kanske också värt att köpa nytt (det verkar i och för sig fungera perfekt, men ett biltema koster ju inte så mkt.)

Skulle vlja testa med nya tändkablar och hattar men tändkablarna sitter fast i tändspolen :mad:


/mattias
 
matte_mannen skrev:
Ska jag minska gapet till 0,3 på alla stiften? Har detta någon negativ effekt på hojen? Använder den trots allt varje dag till jobbet. :)
Utesluter man CDI box fel om detta gör att hojen funkar?

Du ska normalt inte köra med 0.30, men för felsökning funkar det. Inga negativa effekter. Du kan få "loppa" med så pass litet gap, speciellt när motorn är kall och du kör med choke.

Om hojen funkar bättre med 0.30 gap vet du att CDI-boxen är hel men att tändspolar, tändkablar, tändhattar eller tändstift är kass.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top