Tändningsproblem

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Hej allihopa

Nu är det så att min Aprilia har gått sönder (igen... suck), hade precis samma problem för en månad sen.

Det är nämligen så att motorn inte ville varva, kolla lite snabbt förgasaren men hittade inget fel. Plockade ur tändstiftet och kollade om det tände, det gjorde den men lite dåligt tyckte jag.
Som sagt hade jag samma problem för en månad sen och då släpade jag den till verkstaden, först visste det inte vad som var fel men kom till slut fram till att tändstiftet var trasigt och satte in ett hårdare stift (NGK BR9EG istället för NGK BR10EG) jahapp sa jag och så gick den bra fram tills nu.

Det var samma symtom som förra gången så jag sprang och köpte ett nytt tändstift. Då varvade den i friläget, YES tänkte jag och tog mig en sväng men icke, samma fel igen. Plockade ur det nya tändstiftet och kolla gnistan, det kom ingen... :(

Så min fråga är, är det någon som har en aning om vad felet är?

Tack på förhand
/Anton
 
Last edited:
stoooffe skrev:
2291104 Kan du förklara lite mer hur du menar med att den inte varvar?

När orkar den inte varva mer?

Asså den blödrar typ upp till 4000 varv och sedan tokvägrar att varva mer, ger man mer gas varvar den mindre bara...

/Anton
 
Du har inte råka stöta till den där lilla fina röda dödar knappen :tungan
"Skämt"

Nähä det låter konstigt...det kanske finns något glapp i någon kabel, kanske den kabeln som går till tändhatten, kolla sånt..

Fel sök lite så hittar du de, vicka lite på kabeln till tändhatten kolla så tändhatten verkligen sitter på osv, annars ett tips är att ringa till starol och kolla med dom ifall dom har haft något liknande problem...

Lycka lite, hoppas det fixar sig !!

Freerider88 skrev:
2291113 Asså den blödrar typ upp till 4000 varv och sedan tokvägrar att varva mer, ger man mer gas varvar den mindre bara...

/Anton

Ahh, låter som den får för mkt soppa enligt mig, kolla förgasaren !! Vet att du redan har kollat den med kolla en gång till....
 
fast_aprilia_rs skrev:
2291116 Du har inte råka stöta till den där lilla fina röda dödar knappen :tungan
"Skämt"

Nähä det låter konstigt...det kanske finns något glapp i någon kabel, kanske den kabeln som går till tändhatten, kolla sånt..

Fel sök lite så hittar du de, vicka lite på kabeln till tändhatten kolla så tändhatten verkligen sitter på osv, annars ett tips är att ringa till starol och kolla med dom ifall dom har haft något liknande problem...

Lycka lite, hoppas det fixar sig !!



Ahh, låter som den får för mkt soppa enligt mig, kolla förgasaren !! Vet att du redan har kollat den med kolla en gång till....

Man skulle ju kunna tro att den fick för mycket soppa eftersom den blödrar, blödrar gör den nog iofs för att man måste gasa så mycket för att den måste varva.
 
Freerider88 skrev:
2291137 Man skulle ju kunna tro att den fick för mycket soppa eftersom den blödrar, blödrar gör den nog iofs för att man måste gasa så mycket för att den måste varva.

MM, precis....Ta av förgasaren, blås rent den med tryckluft "ifall du har det" sen kolla så alla munstycken sitter som dom skall, ta en skruv mejsel och spänn till dom lite...

Har haft samma problem som du en gång på min Yamaha Beluga 80cc.
Var ute och körde och körde på lite guppig väg, helt plötsligt bara börja den burbla och varva inte alls när man gasa...
Tog hem den och tog av förgasaren, så såg jag att munstycket hade losnat lite halft och där med fick den alldeles för mkt soppa. Spände till det och sen gick den som vanligt igen :D


Alltså, tror inte det har ngt med ditt tändsystem att göra..
 
fast_aprilia_rs skrev:
2291148 MM, precis....Ta av förgasaren, blås rent den med tryckluft "ifall du har det" sen kolla så alla munstycken sitter som dom skall, ta en skruv mejsel och spänn till dom lite...

Har haft samma problem som du en gång på min Yamaha Beluga 80cc.
Var ute och körde och körde på lite guppig väg, helt plötsligt bara börja den burbla och varva inte alls när man gasa...
Tog hem den och tog av förgasaren, så såg jag att munstycket hade losnat lite halft och där med fick den alldeles för mkt soppa. Spände till det och sen gick den som vanligt igen :D


Alltså, tror inte det har ngt med ditt tändsystem att göra..

Hoppas det är så men varför kommer det ingen gnista då på ett alldeles nytt tändstift???
 
Freerider88 skrev:
2291167 Hoppas det är så men varför kommer det ingen gnista då på ett alldeles nytt tändstift???

hmm, det har du rätt i...

Bara så du vet, ifall du har en RS 125:a i växel och skall starta den med el starten så funkar det inte, kolla så du inte har mc:n i växel och så inte dödaren e på...Ifall det inte e det så kolla ifall det är glapp i ngn kabel..

Pröva puttaigång den....
 
Det mest osannolika felet... Luftfilteroljan som jag hade tyckte inte motorn om på något sätt, tvättade filtret och den gick utmärkt.

En fråga, hårdare stift, kräver dom mer eller mindre bensin?
Går dom varmare eller kallare?
 
Hårdare tändstift skall tåla högre tempraturer, så ligger det till :mattias

Fy f*n, gött att det löste sig :tummenupp
 
Freerider88 skrev:
2293538 Det mest osannolika felet... Luftfilteroljan som jag hade tyckte inte motorn om på något sätt, tvättade filtret och den gick utmärkt.

En fråga, hårdare stift, kräver dom mer eller mindre bensin?
Går dom varmare eller kallare?

Då hade ju Mr Wheelie rätt, iaf att det var för fet blandning. Är luftfiltret lite trögt att släppa igenom luft får ju motorn för mycket soppa i förhållande till luft. Anledningen till att du inte fick någon gnista titt som tätt är att stiftet blev nersurat.
 
Trashcan skrev:
2297158 Då hade ju Mr Wheelie rätt, iaf att det var för fet blandning. Är luftfiltret lite trögt att släppa igenom luft får ju motorn för mycket soppa i förhållande till luft. Anledningen till att du inte fick någon gnista titt som tätt är att stiftet blev nersurat.

Du har delvis rätt.
Men ifall man tar ut stiftet och låter den sitta i tändhatten och sen klickar på elstarten så skall det endå komma en gnista..

Det förutsätter ju att stiftet inte är totalt igensotat, men ifall det är rengjort och allt så bör gnistan komma utan problem...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top