Tändningslåset ,styrlåset och p-ljuset fungerar inte.

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Hej.

Fick hem min mc för en dag sedan. Glodde runt och fick för mig kolla lampor osv. Allt såg helt okey ut, ända tills jag tänkte testa parkeringsläget och styrlåset.

Det går att trycka ner och vrida till styrlåsnings läget. Men efter man släpper där så kan man fortfarande styra hojen. Det är helt omöjligt att dra nyckeln till parkeringsläget.

Firman rekomendera smörjning som lösning. Men nu går det ju att dra den till lås läget så då borde den väl åtminstone låsa sig där? Sen kanske smörjning löser parkeringsläget. Krävs parkeringljus för att klara besiktningen?

Även så upptäckte jag att det inte är samma nyckel till tändningen/tanklocket. Ska det vara det på en suzuki gsx-r600 97a? Kan det vara så att den innan bytt tanklock/tändningslås och monterat dit det felaktigt?

Att starta/stoppa hojen är inga problem.

Det ska vara samma nyckel till tanklock/tändning/kuts, så det är nog bytt på din.

det är samma nyckel till tank och cuts låset. Är det mest troligt att det är orginal då eller brukar man byta cuts/tank samtidigt? Har 2 nycklar till tändningslåset medans bara en till tank/cuts.

Bör man leva lycklig vidare eller fösöka få något åtgärdat/ersätning? Fick ingen information av firman om det somsagt.

Kan ju ha varit med om en stöld.... Skrotat tändningslås och fick köpa ett nytt.

RSV_R skrev:
Kan ju ha varit med om en stöld.... Skrotat tändningslås och fick köpa ett nytt.

Självklart. Hade bara varit trevligt med sådan information. Sedan undrar jag ju mest om allt är som det ska då alla lägena inte ens funkar. Finns det mer än smörjning man kan försöka se över? även om nu styrlåset blivit uppbrytet så borde väl parkeringsläget fungera?

Mm

Ja har du köpt den av en firma så ska du ju absolut meddela dem detta och få det hela åtgärdat. Antingen så får du lämna in hojen i dina trakter och få det åtgärdat och sedan skicka räkningen till firman....är de tjuriga kan de be dig fixa dit hojen till dem igen så de får ordna detmen då ska du ju kräva ersättning för att du behövt lägga ut tid och bensinpengar. De där med rattlåset låter ju som de är knäckt. Kanske blev i samma veva som de bröt upp tanken om den nu har varit snodd, men du ska absolut kontakta firman för att åtgärda felet. :banana

Jag hade ställt hojen vid firman och sagt att det ska va åtgärdat till eftermiddan när jag kommer och ska hämta den!

håller med RSV R, en firma som säljer en mc ska ju gå igenom den och se att allt funkar vilket de totalt missat här på helt självklara punkter....för säkerhetsskull tycker jag du ska gå igenom hela hojen...styrlager, sving, ja allt...den verkar ju bara var inbytt och vidare såld utan vidare kontroll av hoj.

mvh hanky!

RSV_R skrev:
Jag hade ställt hojen vid firman och sagt att det ska va åtgärdat till eftermiddan när jag kommer och ska hämta den!

Hade jag gärna gjort. Har inte mer än 10 kronor över i månaden i en viss framtid tyvärr. Känner ingen med bil/släpp. Firman ligger ca 15-20 mil bort. Men dem verkade som en seriös firma, så ska ringa dem efter helgen då jag granskat den nogrannare.

I övrigt verkar allt i väldigt gott skick. Ska dock ta en titt på lager i helgen med för säkerhetsskull.

Tackar för svaren.

Gör så..för har de inte ens testat o se om båda nycklarna passar och fungerar överallt och sålt en hoj där parkeringsljus inte funkar så verkar de lite smått oseriösa enligt mig?! :va

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP