Tändningslås - Smörja med vad?

Punggren

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6, 03
Mitt tändningslås bråkar. Har svårt att få i styrlåset

Vilket medel ska man använda för smörjningen?
WD40 har jag hört men finns det nån som verkligen vet?

Alla verkar säga olika

Tacksam för svar
 
WD40 är bra mot fukt (WD= Water Displacement).
5-56 är bra om det börjat rosta.
Torrsmörja samlar inte på sig skit.
Men i ett lås skall det vara låsolja.
Eller möjligen valfett.
 
Mina lås brukar bråka ibland.

Dränk det i låsolja och ge det en blåsning tryckluft ner i låset så att oljan hittar dom vägar som gravitationen och kapilärkraften inte fixar, Hitta sen tappen som låser styrlåset och ge den samma behanding.
 
Avråder från att använda WD-40 samt 5-56 och liknande produkter som går under benämningen Rostoljor. Sammansättninger fräter, därav lämpligheten till "rostangripna" skruvar. Kommer på sikt att skada den legering som låscylinder-låskolv är gjorda av med "glapphet" som följd. Skall inte användas på vare sig MC - Bil eller Lås i fastighet mm. Bästa alternativet är det som görs med "dränkning" av olja eller oljedroppar på nyckeln. Använd gärna en ATF-olja. Pyssla sedan om låsen några gånger om året...
 
Jag använder min kedjespraj eftersom den torkar.
Mitt lås är dock skadat från en krasch så det spökar oavsett.

//Nikel
 
Jag använder min kedjespraj eftersom den torkar.
Mitt lås är dock skadat från en krasch så det spökar oavsett.

//Nikel

Klisterolja avrådes bestämt. :D
ASSA låsrengöring men det funkar nog med brakeclean och sen smörja upp med låsspray innehållandes grafitolja. Typ sånt man har till billåsen på vintern :hej
 
5-56 är klockrent, har använt det i diverselås de senaste 30 åren utan problem så eventuell "frät effekt" tar god tid på sig :rolleyes:
 
5-56 är klockrent, har använt det i diverselås de senaste 30 åren utan problem så eventuell "frät effekt" tar god tid på sig :rolleyes:

Som det sig bör i "teknikdelen" så krävs det nog en källhänvisning på detta.

Mer än att utedasset inte kärvar mm.

55/6 ock annat skräp är skräp.
 
Som det sig bör i "teknikdelen" så krävs det nog en källhänvisning på detta.

Mer än att utedasset inte kärvar mm.

55/6 ock annat skräp är skräp.

Såg inte att jag var i teknikdelen, sorry. Källhänvisningen är jag :rolleyes:

Låsolja är förstås bra till lås, men det kan finnas fler lösningar på ett och samma problem.. så det kan ju vara bra med alternativ :)
Om man tex bara skulle råka ha låsolja och kompressor hemma så finns det ett tips om det och skulle man råka ha 5-56 hemma så finns ett tips om det :krama
 
Jag har också använt 5-56 i alla möjliga lås så länge jag har kunnat hålla i en 5-56 flaska och det har fungerat perfekt.

Det man kan tänka sig är att om man får olja (inte bara 5-56) på kontaktytor där det gnistrar så skulle det möjligen kunna koksa men jämfört med korrosion och vägsalt är nog 5-56 bättre ändå.
 
Jag föreslår att alla som tror att WD40/556 är frätande läser innehållsförteckningen. Det är typ fotogen och mineralolja. Fotogenet driver bort vatten, avfettar och rengör, därefter dunstar det. Kvar blir mineralolja.....

CRC låsolja innehåller Glykol (löser ispropp) 2-propanol (alkohol som rengör,avfettar) samt mineralolja.

:glömdet:glömdet
 
Fräter har jag inte påstått, och smöjer mina lås med assas låsolja i fortsättningen också oavsett hur du prisar 556.

Springer tillbaka till hörnet och tar för säkerhets skull på struten denna gång.
 
Fräter har jag inte påstått, och smöjer mina lås med assas låsolja i fortsättningen också oavsett hur du prisar 556.

Springer tillbaka till hörnet och tar för säkerhets skull på struten denna gång.

ehm, om det inte fräter eller på annat sätt är skadligt för låset förstår jag inte varför du hävdar att man inte ska använda det..? :va
 
ehm, om det inte fräter eller på annat sätt är skadligt för låset förstår jag inte varför du hävdar att man inte ska använda det..? :va

Det är en gammal myt.
När låsoljor och liknande började säljas så slogs det på trumman för att det inte angrep packningar.
Ganska snart såg folk att det inte fanns några packningar att angripa.
Då svamlades det om att det skulle angripa mässing, koppar och brons.
Lite sanning är det eftersom de ofta har högre konduktivitet och därmed skyddar sämre mot galvaniska strömmar.

Men i verkligheten så duger universalspray gott.
De gör lite nytta på alla applikationer, även om specialoljor gör större nytta inom sitt område.
Nackdelen med oljor i lås är att de binder damm och skit, samt att de i känsliga mekaniska mekanismer kan göra att det går trögt i sträng kyla.
 
Kedjespray, motorolja, 5,56,,,,,,,, eller nåt liknande, det viktigaste att man smörjer.
 
ehm, om det inte fräter eller på annat sätt är skadligt för låset förstår jag inte varför du hävdar att man inte ska använda det..? :va

Av samma anledning som att jag inte smörjer kedjan med det... det är bättre än ingen smörja alls men inte bäst för ändamålet..

Nu verkar det ju som om det bara är tappen till styrlåset som strular men den som rivit ett lås ner till att ta ur ärgade stift och rostiga små små fjädrar inser kanske att det lönar sig att smörja med jämna mellanrum. oavsett om det är valfett, ister, 556 eller en olja som är till för just lås.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top