Tändkablar + tändspole suzuki gsx 750f- 89. AKUT!!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Har troligtvis tändproblem med min suzuki gsx750f- 89 eftersom den bara går på 3 cylindrar.

Först undrar jag om man kan utesluta fel på tändspolen eftersom den andra cylindern av dom två som en tändspole tar fungerar?.

Sen sitter ju tändkabeln fast i tändspolen? betyder det att man inte kan byta tändhatt? I manualen står det att den är gängad på kabeln så man ska alltså kunna skruva av tändhatten från kabeln. Kan det var så?

Alternativt: Kan man klippa av tändhatten och montera dit en ny rakt på kabeln? Som en kabel och stickpropp typ.

Ni förstår säkert vart jag vill komma. Tacksam för snabbt svar!

Om det ser ut som på min kan du ta loss kabeln ut tändspolen, den sitter liksom fastklämd under ett litet lock. Tändhatten skruvar du loss och dit, prova att skruva dit dem ordentligt först innan du byter nåt, du kanske får skruva av dem och klippa bort en liiiten bit av tändkabeln och sen skruva fast den igen, och det är enkelt att byta tändkablarna.

Du kan mäta upp spolarna,
koppla loss ALLA kablar på spolen
mät först resistansen på primärspolen (mellan + och - på anslutningen)
mät sedan resistansen på sekundärspolen alltså mellan de två tändkablarna på samma spole

gsx750f 89-97 ska ha
Primär 2-4 Ohm
Sekundär 30-40 KOhm (30000-40000 Ohm)

Om det ser ut som på min kan du ta loss kabeln ut tändspolen, den sitter liksom fastklämd under ett litet lock. Tändhatten skruvar du loss och dit, prova att skruva dit dem ordentligt först innan du byter nåt, du kanske får skruva av dem och klippa bort en liiiten bit av tändkabeln och sen skruva fast den igen, och det är enkelt att byta tändkablarna.

Kan bara instämma i ovan beskrivning. Jag fick göra likadant(tändhatten) på min bandit1200 (samma motorfamilj och tändspolar). Ungefär 8-10 mm fick jag kapa bort.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph