Tänder bara på en cylinder

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Killen som har hojen har låtit den stå över hela vintern i ett kallgarage och har inte teststartat den ngn under den tiden (nov. tills nu typ).
Vi kollade tändstiften och båda 2 får gnista. Ena avgasröret (den cylinder som inte tänder) så kommer det bara kall luft och det luktar lite bensin.

Är det ngt med insprutningen som är problemet? :va
Det är en V-twin (suz. TL1000R) som jag antagligen kommer att köpa.

Vi testade att starta upp den flera ggr och hoppades att cylindern skulle "komma igång" vilket den inte gjorde.

HELP ME :>

Han kommer ta den till verkstaden, men det hade vart kul att få lite idéer på ved det kan vara.

Ett stift måste inte nödvändigtvis fungera i puffran bara för att det fungerar i luften. I puffran har du ett antal yterligare faktorer såsom t ex:
* Högre tryck
* Bränsle som gärna vill "foula" pluggen

Det krävs med andra ord mer av tändsystemet när väl stiftet är på plats.
Jag ser därför tre utvägar:
1. Starta och låt motorn bli varm, den döa cylindern hänger ju med i alla fall. När motorn blir varm så kanske det döa stiftet vaknar. Då gäller det att köra den en stund så att du får rent på stiftet.
2. Gör rent stiftet, hjälper oftast men inte alltid.
3. Byt stiftet.

Tvivlar på att sprutet skulle vara fel. Men du kan ju alltid (om kablarna räcker) skifta kablarna på insprutningsmunstycken för att se om felet följer med kablarna. Då är det fel på insprut eller kablage, stannar felet kvar är det fel på cylinder/stift/tändning.

Om du får igång den på ena cylindern och håller den på ett konstant varvtal så kan du ju alltid testa att hälla i en kapsyl soppa rätt ner i den trottel som inte går. Om den då vaknar til liv (för gott eller tillfälligt) så vet du att tändningen fungerar. Händer inget så är tändning (ex vis stiftet) åt helvete.
Använd INTE flaska eller dunk att hälla ur! Om puffran baktänder så blir det onödigt spännande! Häll istället över i en liten kapsyl eller så. Baktänder den så är det bättre att bara ha ett par cl soppa i en kapsyl att oroa sig över.

Sory att jag inte svarade i morse i tltråden men jag trodde att du var nöjd med svaret från vem-det-nu-var.

En liten historia apropå baktändning så kanske det här kan roa någon:

Hade för ett antal år sen en Corvette med lite bestyckningspyssel att dona med. Stod lutad över fuggen med avtaget luftfilter och rappade puffran lite för att se om alla portar gav ordenligt med sås. Just då baktände fanstyget! Jag såg bara eld en stund och trodde att jag hade hamnat hos hin håle själv! :confused:
Om nån nånsin har funderat över saken så kan jag tala om att ögonbryn och -fransar växer ut med tiden! :)

Det finns alltså ingen risk för att "dränka" den cylinder som inte tänder om man varmkör hojen på en cylinder??

Tror snarare att den redan är dränkt. Och tänk på att den hela tiden tillförs en hel del frisk luft som ventilerar ut soppan.
Men en lösning på det kan ju vara att plocka bort kabeln från insprutningsmunstycket på den cyl. På så sätt dränker du ju den knappast. Å andra sidan lär den ju knappast gå igång på den cylindern då heller. :-))
Men du kan ju alltid ventilera ur cylindern på det sättet. Å andra sidan kan du lätt ta ur stiftet för rengöring om du nu ändå har rivit så långt ner att du kommer åt insprutningsmunstycket.

Vi stog o mecka med den i 2h igår. Det var en pärs att få ut det främre tändstiftet (den cylinder som inte tände). Är kabeln till insprutningen lätt att plocka bort?

Åter till den där Corvetten:
Innan jag tog den i drift så renoverade jag lite krockskador (köper tydligen bara krockade fordon :va ). I samband med det så körde jag ut och in i garaget dagligen. Dvs 8 meter varje resa. Vill ju inte stå och slipa glasfiber i stora mängder eller lägga filler med färgspruta inne i garaget.
Man kan ju inte direkt säga att den hann bli så varmkörd på det där sättet.
Resultatet var ju givetvis att en pipa i taget slutade. När till slut bara ett par-tre pipor fortfarande tände så höll jag den igång en stund på lite högre varvtal än tomgång. Vartefter den blev varm så började fler och fler pipor tända. :tummenupp
Fick göra detta typ var 14:e dag.

Men det kan också vara värt att nämna att de flesta moderna hojar har, enligt min uppfattning, rätt högvärdiga tändsystem. Dessa borde fungera i alla lägen kan man tycka.

Och som vanligt: Skyll inte på mig!

sharpedge skrev:
... Är kabeln till insprutningen lätt att plocka bort?
Vet inte. Minns inte säkert. Men den borde vara någorlunda lätt, såvitt jag minns så sitter ju insprutningsmunstyckena mellan trottelhusen.
Har nån svag minnesbild av att munstyckenas överdel, eller plasthylsorna på kablarna, är ljusgröna men det kan vara fel. Och kanske skilja från hoj till hoj elle rmellan årsmodeller.

Får du inte stil på´t så kikar jag gärna på min knarr, den står ju med luftburken avriven så det är lätt gjort.

Han jag ska köpa hojen av skulle kolla om det hjälpte med en redig varmkörning idag så skulle han återkomma. Annars kommer han ta den till verkstaden för att fixa till det. Allt annat är klockrent(förutom den felaktiga tj.vikten på 5kg lättare) på den så detta är nog hojen jag ska köpa :banana

Och ännu en ggn tack för din hjälp. smileyn ->> :Bugar räcker inte till.. hmm :Bugar :Bugar :Bugar

Jag hade nog gjort på ett annat sätt i ditt ställe:
I ett tidigare skede av affären så hade jag sagt: "Vafan, den går ju bara på en pipa, jaja, det kan jag ordna men då ger jag bara 40 flagg". Eller nåt sånt. :)
Men då har antagligen du och jag olika syn på svårigheterna med att reparera hojarna också. :D
Lycka till!

Edit: Om det hjälper med varmkörning ska du pruta mer eftersom ditt råd om varmkörning har sparat in på hans verkstadsräkning, det borde ju göra att den blir några tusen billigare!

Robban_C skrev:
Jag hade nog gjort på ett annat sätt i ditt ställe:
I ett tidigare skede av affären så hade jag sagt: "Vafan, den går ju bara på en pipa, jaja, det kan jag ordna men då ger jag bara 40 flagg". Eller nåt sånt. :)
Men då har antagligen du och jag olika syn på svårigheterna med att reparera hojarna också. :D
Lycka till!

Edit: Om det hjälper med varmkörning ska du pruta mer eftersom ditt råd om varmkörning har sparat in på hans verkstadsräkning, det borde ju göra att den blir några tusen billigare!
Haha, ja,du och jag har rätt stor klyfta i kunskap om att mecka, jag har tummen mitt i röven.

Ska jag skicka mellanskillnaden på priset till ett konto av ditt val? :D :7peta

<dryg>
Behövs inte, har massor!
</dryg>
:D :D :D

Men jag vill gärna veta resultatet av åtgärder och ev affär. Men det får vi väl se i tltråden antar jag.

Robban_C skrev:
<dryg>
Behövs inte, har massor!
</dryg>
:D :D :D

Men jag vill gärna veta resultatet av åtgärder och ev affär. Men det får vi väl se i tltråden antar jag.
You bet :)

Jag kan knappt vänta att åka på TL-träffar eller twinträffar :>

Ett bra sätt att få igång sura stift är att lyfta tändhatten något
på så sätt ökar man övergångsspänningen ,man får en gnista mellan hatten å stiftet å en gnista på stiftet då startar den oftast sen kan man liksom "fasa" in de stift som är sega när motorn går
genom att prova att trycka på hatten har man tur så knallar den igång
men man bör köra en sväng efter så den blir riktigt genomvarm annars dör stiftet igen

Så här får man göra med turbomopparna titt som tätt
(dyrt med nya stift 4 x 100 kr) så åker man gata så funkar denna metod offtast men det är värre när man e på dragstrippen då får man byta stifft

Kan intyga att det fungerar (bland). Om det alltid fungerar vet jag inte men det är ju enkelt att prova.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP