Synkronisering av gasspjäll (throttle body synchronization)

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Hej,

Skrev ett inlägg i den modellspecifika FZ1-tråden men kände att det kanske är lika bra med en tråd här med.

Jag har en Yamaha FZ1-N -08 som jag försöker synkronisera gasspjällen på. Anledningen är dels att jag insett att man kanske borde göra det ibland men även då jag tycker att gasen är väldigt av och på. ECU:n är flashad vilket ska göra stor skillnad vad gäller detta men jag märker inte direkt någon skillnad, om någon alls. Jag märker dock andra förbättringar så jag tror att flashningen är korrekt utförd. Fick då tipset av han som flashat ECU:n att kontrollera gasspjällen/göra en "throttle body synchronization".

Efter att ha läst en hel del har jag har byggt en egen manometer. Denna tror jag att jag kan lita på även om jag inte vet hur jag på ett enkelt och bra (och billigt...) sätt kan begränsa vakuumflödet i slangarna. Detta för att oljan inte ska fladdra runt så mycket att man inte kan avläsa nivån.
Tror inte att detta är ett problem nu men jag berättar gärna mer, dels om det jag byggt men även om någon kan ha en bättre idé än det jag gjort nu, vilket är att stoppa i vanliga väggpluggar (där jag kapat av den stora delen) i slangarna.

Gällande själva synkningen så säger man att man inte ska röra #3, utan målet är att justera de andra tre så att alla fyra till slut är på samma nivå. Låter ju inte för avancerat, men problemet är att #3 skjuter i höjden oavsett hur jag justerar de andra. Såhär ser det ut trots att jag skruvat in de andra tre tills det tar stopp:

View attachment DSC_0085.jpg

(Oavsett hur jag gör så verkar forumet vilja lägga bilden på sidan. Man ser ju ändå men öppna bilden här annars: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30881822/DSC_0085.JPG)

Jag kan alltså inte få oljan i de andra att stiga mer (vilket skulle innebära att #3 sjunker) eftersom jag redan skruvat in dem hela vägen. Jag är ganska övertygad om att jag gör rätt och skruvar jag istället ut dem så sjunker oljan ännu snabbare = #3 åker upp ännu mer/snabbare in i motorn.
Jag har även skiftat #2 och #3 och då var det istället #2 som gjorde likadant så min manometer verkar ju fungera.

Ska jag helt enkelt försöka skruva in #3 så att jag sedan kan justera de andra efter den? Läste någonstans att det inte är direkt heligt att #3 inte justeras men den ska samtidigt på något vis vara "rätt" och därmed den man ska utgå ifrån. Har inte kollat jättenoga men jag tror tyvärr även att den är riktigt jävlig att komma åt så jag undviker gärna att skruva på den om det går.

Någon som har någon idé?

Tack på förhand!
 
Kan rekommendera alla som söker efter FZ1 throttle body synchronization / TB sync att läsa vad FZ1inTX skriver i följande två trådar:
http://www.998cc.org/forum/gen-ii-tech/18874-throttle-body-sync-diy.html
http://www.998cc.org/forum/fz1-technical/20919-throttle-bodies-syncing-procedure.html

Hade jag hittat detta från början (trots att det kändes som att jag läst precis allt) så hade jag sparat en del tid och svordomar. Gjorde enligt hans råd för att återställa det hela genom att skruva in alla helt och sedan skruva ut dem två hela varv och börja därifrån.

Även efter det var nivåerna riktigt dåliga men när jag äntligen hittade rätt skruv mellan #2 och #3 (på själva länkaget och inte vakuumskruvarna) och lossade den ca ett halvt varv bara för att se om det gjorde någon skillnad så lyckades jag direkt få det så bra att jag sedan faktiskt kunde ha hojen igång och justera till skillnad från tidigare då oljan närmade sig motorn väldigt snabbt och jag fick stänga av.

Lägger in en bild på hur det såg ut mot slutet. Tror att jag fick till det ännu bättre sen men tog tyvärr ingen bild på det.

DSC_0096.jpg

Det var i alla fall redan när bilden togs MYCKET bättre än hur det har varit. Exakt hur det såg ut från början vågar jag dock inte säga så kanske hade det varit ok redan då, men jag tycker att det gjort skillnad. Får utvärdera närmare framöver men det känns som att den motorbromsar mindre, åtminstone på lägre varv, vilket innebär att det faktiskt är lättare att gå på gasen utan större ryck.

Ska söka vidare på problemet och bl.a. kolla på att justera TPS:en samt slacket i gasvajern.
Behöver även få ner min tomgång som nu ligger på 1500 varv. Är inte helt säker men jag tror inte att jag kan justera ner den mer med skruven på vänstersidan av hojen men får prova mer vid ett senare tillfälle.

Är glad att jag fick ihop det till slut i alla fall :) Är det någon som undrar något så är det bara att fråga så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top