Bosse!
Medlem
Hej,
Skrev ett inlägg i den modellspecifika FZ1-tråden men kände att det kanske är lika bra med en tråd här med.
Jag har en Yamaha FZ1-N -08 som jag försöker synkronisera gasspjällen på. Anledningen är dels att jag insett att man kanske borde göra det ibland men även då jag tycker att gasen är väldigt av och på. ECU:n är flashad vilket ska göra stor skillnad vad gäller detta men jag märker inte direkt någon skillnad, om någon alls. Jag märker dock andra förbättringar så jag tror att flashningen är korrekt utförd. Fick då tipset av han som flashat ECU:n att kontrollera gasspjällen/göra en "throttle body synchronization".
Efter att ha läst en hel del har jag har byggt en egen manometer. Denna tror jag att jag kan lita på även om jag inte vet hur jag på ett enkelt och bra (och billigt...) sätt kan begränsa vakuumflödet i slangarna. Detta för att oljan inte ska fladdra runt så mycket att man inte kan avläsa nivån.
Tror inte att detta är ett problem nu men jag berättar gärna mer, dels om det jag byggt men även om någon kan ha en bättre idé än det jag gjort nu, vilket är att stoppa i vanliga väggpluggar (där jag kapat av den stora delen) i slangarna.
Gällande själva synkningen så säger man att man inte ska röra #3, utan målet är att justera de andra tre så att alla fyra till slut är på samma nivå. Låter ju inte för avancerat, men problemet är att #3 skjuter i höjden oavsett hur jag justerar de andra. Såhär ser det ut trots att jag skruvat in de andra tre tills det tar stopp:
View attachment DSC_0085.jpg
(Oavsett hur jag gör så verkar forumet vilja lägga bilden på sidan. Man ser ju ändå men öppna bilden här annars: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30881822/DSC_0085.JPG)
Jag kan alltså inte få oljan i de andra att stiga mer (vilket skulle innebära att #3 sjunker) eftersom jag redan skruvat in dem hela vägen. Jag är ganska övertygad om att jag gör rätt och skruvar jag istället ut dem så sjunker oljan ännu snabbare = #3 åker upp ännu mer/snabbare in i motorn.
Jag har även skiftat #2 och #3 och då var det istället #2 som gjorde likadant så min manometer verkar ju fungera.
Ska jag helt enkelt försöka skruva in #3 så att jag sedan kan justera de andra efter den? Läste någonstans att det inte är direkt heligt att #3 inte justeras men den ska samtidigt på något vis vara "rätt" och därmed den man ska utgå ifrån. Har inte kollat jättenoga men jag tror tyvärr även att den är riktigt jävlig att komma åt så jag undviker gärna att skruva på den om det går.
Någon som har någon idé?
Tack på förhand!
Skrev ett inlägg i den modellspecifika FZ1-tråden men kände att det kanske är lika bra med en tråd här med.
Jag har en Yamaha FZ1-N -08 som jag försöker synkronisera gasspjällen på. Anledningen är dels att jag insett att man kanske borde göra det ibland men även då jag tycker att gasen är väldigt av och på. ECU:n är flashad vilket ska göra stor skillnad vad gäller detta men jag märker inte direkt någon skillnad, om någon alls. Jag märker dock andra förbättringar så jag tror att flashningen är korrekt utförd. Fick då tipset av han som flashat ECU:n att kontrollera gasspjällen/göra en "throttle body synchronization".
Efter att ha läst en hel del har jag har byggt en egen manometer. Denna tror jag att jag kan lita på även om jag inte vet hur jag på ett enkelt och bra (och billigt...) sätt kan begränsa vakuumflödet i slangarna. Detta för att oljan inte ska fladdra runt så mycket att man inte kan avläsa nivån.
Tror inte att detta är ett problem nu men jag berättar gärna mer, dels om det jag byggt men även om någon kan ha en bättre idé än det jag gjort nu, vilket är att stoppa i vanliga väggpluggar (där jag kapat av den stora delen) i slangarna.
Gällande själva synkningen så säger man att man inte ska röra #3, utan målet är att justera de andra tre så att alla fyra till slut är på samma nivå. Låter ju inte för avancerat, men problemet är att #3 skjuter i höjden oavsett hur jag justerar de andra. Såhär ser det ut trots att jag skruvat in de andra tre tills det tar stopp:
View attachment DSC_0085.jpg
(Oavsett hur jag gör så verkar forumet vilja lägga bilden på sidan. Man ser ju ändå men öppna bilden här annars: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30881822/DSC_0085.JPG)
Jag kan alltså inte få oljan i de andra att stiga mer (vilket skulle innebära att #3 sjunker) eftersom jag redan skruvat in dem hela vägen. Jag är ganska övertygad om att jag gör rätt och skruvar jag istället ut dem så sjunker oljan ännu snabbare = #3 åker upp ännu mer/snabbare in i motorn.
Jag har även skiftat #2 och #3 och då var det istället #2 som gjorde likadant så min manometer verkar ju fungera.
Ska jag helt enkelt försöka skruva in #3 så att jag sedan kan justera de andra efter den? Läste någonstans att det inte är direkt heligt att #3 inte justeras men den ska samtidigt på något vis vara "rätt" och därmed den man ska utgå ifrån. Har inte kollat jättenoga men jag tror tyvärr även att den är riktigt jävlig att komma åt så jag undviker gärna att skruva på den om det går.
Någon som har någon idé?
Tack på förhand!