Synkning Mikuni RS förgasarbrygga

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Monterade en Mikuni RS förgasarbrygga idag på min Bandit 1200.
Jag har dock lite mindre problem med att tomgången fastnar lite halvt vid 3000-4000rpm efter man gasat på lite. Stänger man av hojen och startar den igen så är tomgången normal. Jag har googlat runt lite och kommit fram till att det ev kan vara att förgasarna behöver synkas.

Frågan nu är HUR man justerar förgasarna? Jag vet att det är något under det svarta locket ovanpå förgasaren men jag har öppnat det men jag vet inte riktigt vad jag bör skruva på.
Jag har koll på hur jag mäter på förgasarna om de behöver justeras men jag vet inte HUR jag faktiskt justerar dem..

Hej Emil,

Att synka RS-förgasare är mycket enkelt. Ta en cylindrisk pinne med diameter 2,5-3 mm (t.ex. baksidan av ett borr). Justera tomgångsskruven tills du precis kan skjuta in pinnen under 2:ans trottel. Justera sedan resterande trottlar till samma höjd (så att pinnen nätt och jämnt passar). Gasa fullt ett par gånger och dubbelkolla att de fortfarande är på samma höjd. Justera sedan tomgången till 1100-1200 rpm.

Att tomgången hänger sig på 3-4000 rpm har nog inte med synkningen att göra. Taskigt synkade trottelförgasare gör bara att motorn går ojämnt på låga varv. Du har förmodligen läckage mellan förgasarhals och insugsgummi, alternativt mellan insugsgummi och toppen. Starta hojen och ställ in en jämn tomgång. Spraya med startgas kring förgasarhalsarna/insugsgummina och lyssna om varvet ökar. Då har du hittat din läcka.

P.s. Glöm inte att kolla att flottörnivån ligger på 17 mm (de kan har ändrats i transporten). Ojämna flottörhöjder kan också orsaka ojämn gång.

Last edited:
Hej Emil,

Att synka RS-förgasare är mycket enkelt. Ta en cylindrisk pinne med diameter 2,5-3 mm (t.ex. baksidan av ett borr). Justera tomgångsskruven tills du precis kan skjuta in pinnen under 2:ans trottel. Justera sedan resterande trottlar till samma höjd (så att pinnen nätt och jämnt passar). Gasa fullt ett par gånger och dubbelkolla att de fortfarande är på samma höjd. Justera sedan tomgången till 1100-1200 rpm.

Att tomgången hänger sig på 3-4000 rpm har nog inte med synkningen att göra. Taskigt synkade trottelförgasare gör bara att motorn går ojämnt på låga varv. Du har förmodligen läckage mellan förgasarhals och insugsgummi, alternativt mellan insugsgummi och toppen. Starta hojen och ställ in en jämn tomgång. Spraya med startgas kring förgasarhalsarna/insugsgummina och lyssna om varvet ökar. Då har du hittat din läcka.

P.s. Glöm inte att kolla att flottörnivån ligger på 17 mm (de kan har ändrats i transporten). Ojämna flottörhöjder kan också orsaka ojämn gång.

Hej Niklas,

Antar att du såg mitt mail också :)

Jo det är mycket möjligt att jag har ett smärre läckage därikring då de inte riktigt passade i förgasargummina. Har nya på väg så får prova med dem när de kommer. Får kika på nivån i flottörerna i samband med bytet av insugsgummit när jag ändå har bort förgasarna.

Men när det gäller synkningen av förgasarna. Vad exakt är det man ska skruva på för att justera trotteln?
Som jag skrev så har jag lyft av locket på förgasaren men längre än så kommer jag inte..

Du kan justera trotteln med skruven inringad i rött nedan. Kom ihåg att du måste utgå från trottel nr. 2 (den är fast och inte justerbar).

img0884sg6.jpg

img0886lv6.jpg

Jag kommer inte ihåg, men det märker du när du lossat den. :-)

Jag kommer inte ihåg, men det märker du när du lossat den. :-)

Okej får kika lite mer på den där skruven imorgon.
Jag skruvade nämligen loss en av dem men jag tyckte inte det hände något öht med trotteln när jag skruvade på den.

det är nyckelgreppet som skruven vilar mot som du vrider när skruven lossad men stilla, försök sedan hålla still sexkanten där du var nöjd , när du drar åt med kryssmejseln.
gasa testa gör om

det är nyckelgreppet som skruven vilar mot som du vrider när skruven lossad men stilla, försök sedan hålla still sexkanten där du var nöjd , när du drar åt med kryssmejseln.
gasa testa gör om

Hum okej.
Gjorde nämligen som du beskrev men jag tyckte det verkade som att sexkanten bara agerade distans till skruven och bara var helt lös när jag lossade på skruven.

Jag får kolla närmre på det imorgon.

det som också är viktigt att kolla är fjäderspänsten i varje inre länkage (hitta en sprängskiss)
lyft varje trottel o kolla glapp upp o ner , finns det glapp utan fjäderspänst ,för du demontera trottlarna
o dra isär de små fjädrarna som ser ut som glasögon så det blir lite spänst igen ,otroligt pilligt men nödvändigt
senario annars typ att du gasar lite sedan lägger dej på konstantfart med minskad gas, alla trottlar ligger på olika höjd
.lika med den går ojämt på jämngas/konstanfart
lycka till

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma